Frågor om PLA-filament från Clas i sjön

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor om PLA-filament från Clas i sjön

Inlägg av SeniorLemuren »

Tror som NULL. Plasten har dragit till sig fukt. Fick samma problem efter att haft framme mitt material i båtens fuktiga miljö några dagar. Nu har jag lärt mig att genast packa in filamentet i en tät plastpåse och suga ut luften när jag är klar. Skall testa att ugnstorka den vid tillfälle.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Frågor om PLA-filament från Clas i sjön

Inlägg av dbostream »

Nu gäller det inte Clas filament men jag får ibland det "spottande" beteende på nyöppnad plast, vilket jag tycker är konstigt. Spelar ingen roll hur man meckar med inställningarna.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om PLA-filament från Clas i sjön

Inlägg av Magnus_K »

Nja, det är intressant det här.
Det gråa filamentet gick direkt från den vakuum-förpackade påsen till skrivaren så har på ett sätt svårt att tro att det var fukt.
Har inte printat med den grå sen dess men ska bli intressant att se om det är samma fenomen som dbostream beskriver.

Har ni tips på vart man kan köpa en burk kiselsyragel (silica gel) till vettigt pris inom landets gränser? Eller vart köper ni erat?
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Frågor om PLA-filament från Clas i sjön

Inlägg av Borre »

Sån där vit kristallik kattsand innehåller större delen silica gel och fungerar utmärkt, enligt tips från xxargs. Söker du på xxargs och det kanske här du hittar mer specifikt märke. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om PLA-filament från Clas i sjön

Inlägg av Magnus_K »

Haha, det ska jag göra. Det var ett bra tips. :D

EDIT: Hittade nog tråden/inlägget här -> http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?p=923419#p923419
Det får helt enkelt bli ett lager kattsand i botten av min filament-låda!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om PLA-filament från Clas i sjön

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte bara nämna att jag var förbi City Gross idag och dom hade kattsanden med silica gel.
Den var av deras egna märke "Favorit" och kostade 65:- för 5 liter.

Tackar för tipset Borre, och indirekt xxargs :)
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Frågor om PLA-filament från Clas i sjön

Inlägg av Kelmannen »

Jag har använt (nästan) bara classes filament och det funkar kanon, har en rulle transparant som jag inte testat ännu, annars har jag testat alla färger :) har hunnit med nästan en rulle av alla och för mig så är blå, röd och grön extra kul för de blir olika mycket transparant beroende på temperaturen de skrivs ut med! :)

Med det sagt har jag inte testat "dyrt" PLA I någon större utsträckning så jag låter det vara osagt om det är något skillnad.
Skriv svar