Skum kvalitetsskillnad

Allt som rör 3D-skrivare.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Skum kvalitetsskillnad

Inlägg av gripner »

Skrev ut en modell stor ca 350 mm diameter eller så skål för att testa vase mode printing.
Har lite sämre kvalitet på första 15-20% av utskriften sedan är den helt felfri, kan inte komma på vad det kan bero på. Känns som under extrusion borde synas på hela utskriften.

0.4mm nozzle 0.3mm lagerhöjd, 55mm/s print speed

Bild 1 är lager 4 eller så av 5 bottenlager.
2017-07-08 03.22.43.jpg
Bild 2 och 3 har jag försökt att få till en bild där man ser de undre 15-20% och resterande, stor skillnad tycker jag.
Överhänget där det är mindre bra är inte större än resterande del.
2017-07-08 11.22.10.jpg
2017-07-08 11.23.11.jpg
Ska testa med annat filament, detta är något jag köpte för typ 100 sek från kina för 2-3 år sedan
samt kanske dra up extrusion faktorn 5%
Lite svårt att skylla på filamentet dock då det skrev ut bottenlagren helt perfekt inga noppor, ingen bubling, fäste perfekt, näst intill smooth att ta på översta lagret. sen blev ju resterande och större delen av printen perfekt-
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skum kvalitetsskillnad

Inlägg av MadModder »

Kolla denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 45&t=87853
Längre förvärmning av hotend kan hjälpa.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Skum kvalitetsskillnad

Inlägg av gripner »

läste den tråden förut, tror dock inte det lär hjälpa. De 5 bottenlagren tog över 1 timme att printa så alla temperaturer lär vara rätt och stabila långt innan.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Skum kvalitetsskillnad

Inlägg av zealotry »

Kanske hände något i rummet? Temperaturskillnad, drag? Ett fönster som stängdes? Krävs väl en till utskrift med samma inställningar för att försöka börja pinpointa orsaken, om det sker igen vid samma lager så är det ju något med skrivaren/mjukvaran annars om det var nån yttre faktor? Men drygt att felsöka så när det tar många timmar och slösar mycket plast.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Skum kvalitetsskillnad

Inlägg av limpan4all »

Olika fuktkvot i plasten skulle jag gissa på.
Om rullen inte förvarats vid konstant fuktkvot under hela sin tid den ligger "lagrad" så är det troligt att olika nivåer i rullen har absorberat eller avgett fukt, djupet motsvarar tiden och fuktbelastningen i omgivningen.
All plast är hygroskopisk det är bara en fråga om yttre relativ fuktighet, plastens fuktkvot och temperatur samt tid som avgör hur mycket vatten som ingår i plasten på olika "djup" i rullen.
Rent teoretiserande om varför det blivit som det blivit och jag vet inte egentligen :)
Skriv svar