Problem att få liv i min Full Graphic Smart Controller

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Problem att få liv i min Full Graphic Smart Controller

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Inget går bra nu tycker jag. Skulle spänningsätta min hemmabyggda Prusa igår och jag får inte liv LCD:n.
Backlighten tänder upp och det går att justera kontrasten till synes bra, dock visas aldrig några tecken.

Displayen/Controllern är en sån här RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller, och har kopplats in i ett Ramps 1.4-kort.

Mega2560:n har blivit programmerad men Marlin 1.1.3 med biblioteket U8glib 1.18.1 inkluderat.
Även tagit bort kommenteringen för Full Graphic Smart Controllern i Configuration.h.

Har kollat lite på nätet och det verkar fungera för dom flesta men än så länge har jag inte sett ett tecken.
Dom två bandkablarna är också bekräftade att sitta rätt och det gör ingen skillnad om jag matar från USB eller nätagg.

Finns det några tips?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Problem att få liv i min Full Graphic Smart Controller

Inlägg av Magnus_K »

Vet inte riktigt varför nedan ändring hjälpte mig men nu fungerar displayen precis som tänkt.

Det var bara att ladda ner senaste Marlin, ladda ner och importera senaste U8glib.
Avkommentera RRD Full Graphic Smart Controller från Configuration.h.
Det som också behöver göras är att i ultralcd_impl_DOGM.h så kommentera bort raden U8GLIB_ST7920_128X64_RRD u8g(0); // Number of stripes can be adjusted in ultralcd_st7920_u8glib_rrd.h with PAGE_HEIGHT, och avkommentera raden //U8GLIB_ST7920_128X64_1X u8g(LCD_PINS_D4, LCD_PINS_ENABLE, LCD_PINS_RS); // Original u8glib device. 8 stripes.
I min version så är detta raderna 151 & 152.

Kanske sparar någon ett par timmars grottande...
Skriv svar