Behövs kylfläkt ?

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Behövs kylfläkt ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har en Kina Prusa 3D skrivare med skrivhuvud enligt bild. På den sitter ju en fläkt som kyler extruderröret, men många skrivare har ju dessutom en fläkt som blåser på det objekt som skrivs ut.

När behöver man det och är det en viktig funktion som jag borde montera? Jag skriver just nu PLA 1.75 mm. men räknar med att testa olika material så småningom.

Jag har beställt delar till att bygga om den till dubbla Bowden i stället för det som sitter där nu för att kunna skriva ut supportmaterial som är vattenlösligt.
skrivhuvud.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Behövs kylfläkt ?

Inlägg av ahlsten »

Son jag förstår det så ska man helst kyla PLA konstant när man skriver, för att undvika morrhår osv. Men jag har ingen skrivare och har aldrig skrivit ut något, så se detta som ett snabbt svar att dubbelkolla med Google. Eller invänta någon med vana :wink:
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Behövs kylfläkt ?

Inlägg av gripner »

Fläkten som kyler "röret" som leder ner till hotend:en är till för att försäkra att filamentet är så stabilt och hårt som möjligt ända tills det kommer ner till där det skall smältas.
Är fiilamentet mjukt i "röret" matas det inte ner i hotenden korrekt.

Fläkten som kyler det utskrivna materialet på skrivytan är inte så jätteviktig men bra att ha,
Vid ABS används den absolut inte.
Vid PLA får man bättre utskrifter om man kan kyla plasten så fort som möjligt efter att den kommer ut, bridges blir oxå BETYDLIG bättre om man kan kyla med part cooling fan.
PETG tycker inte part cooling fan ger någon större effekt förutom då den minskar tråd/ludd samt bridges blir bättre.
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: Behövs kylfläkt ?

Inlägg av piano_jonas »

Behövs och behövs... Om du inte har en kylfläkt för extrudern kommer värmen att så sakta sprida upp i extrudern och smälta det osmälta filamentet som är under frammatning. När extrudern skall göra en förflyttning utan att skriva ut något kommer filamenet att börja droppa och du får spindelnätsliknande trådar och dessutom klumpar där extrudern skall börja skriva. Vidare kan filamenttråden svälla när den blir mjuknar och utsätts för tryck från frammatningen vilket leder till att den klämmer och kärvar. Problemet är störst om du skriver med lite lagerhöjd och med litet munstycke eftersom filamentet då matas fram långsamt och nytt svalt filament inte kommer fram i så snabb takt. Min K8200:a hade ingen kylanordning originalt utan matades fram genom en teflonbussning till extrudern. Jag stod ut en vecka, sedan byggde jag om.

Kylfläkt till utskriften är också nödvändigt om du skriver ut små detaljer - det blir bara en smält klump annars :shock:

/jonas
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Behövs kylfläkt ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du hade läst frågan och förstått vad du läste, så hade du sluppit skriva hela det långa första stycket. Jag frågar alltså om det kan behövas en fläkt för att kyla det utskrivna objektet. Om det behövs en kylfläkt för extrudern frågade jag inte, för det fattar jag är nödvändigt. :)

Någon som har en bra 3D-modell till fläkthus för kylning av objektet?

Edit: Typ denna men för dubbla Bowden.
kylfläkt objektkylning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1996
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Behövs kylfläkt ?

Inlägg av Gorgus »

Kolla på thingiverse.com och liknande ställen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Behövs kylfläkt ?

Inlägg av MadModder »

Med en sådan kylfläkt kan du ha lite högre temperatur utan att det blir trådigt, utan att det sjunker ihop, och med högre temperatur blir det högre lagerhållfasthet.
methuso
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Re: Behövs kylfläkt ?

Inlägg av methuso »

Lite extra info:
Vad jag förstår, kan det dessutom vara bättre att använda sig av en ekorrhjulsfläkt för att de pressar luften bättre genom "tratten" om det är genom en sån du vill leverera kylningen.

Och som jag skrev... "vad jag förstår" vilket ibland, men inte ofta, kan vara fel.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Behövs kylfläkt ?

Inlägg av MadModder »

Jo radialfläktar med sitt högre statiska tryck är bättre lämpade för kanaler, och tar också mindre plats i sidled då utblåset sker från sidan av fläkten, samt att ingen lång grammofontratt behövs.
977d6e70869e8c20eb0378c508f74960[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Behövs kylfläkt ?

Inlägg av SeniorLemuren »

:tumupp: Bra information.
Skriv svar