3D-skrivare av CNC-fräs, funderingar om allt

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

3D-skrivare av CNC-fräs, funderingar om allt

Inlägg av MadModder »

Eftersom jag har en liten CNC-fräs tänker jag att det vore smidigt att ha en 3D-skrivarmodul som jag bara skruvar dit. Vikten på hela skrivarhuvudet är ju inga problem, och det blir enklare med kabelhärvan om allt sitter ihop, så en direct extruder tänker jag då.
Det lilla jag gjort med fräsen har jag styrt med Mach3. Har kollat några filmer där folk 3D-skrivit med Mach3, så jag tror inte det ska vara några problem att få ihop.
Värmen tänkte jag fixa mha en digital PID-regulator/termostat från ebay.

Det blir ju lite svårt att köpa något helt färdigt då det knappast passar hållaren för fräsmotorn.
Så jag lär väl fräsa ut något i trä eller plast antar jag.

Men vad är lämpliga hotends (E3D verkar poppis?) och extruders?
Verkar bökigt att göra en helt egen extruder...
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: 3D-skrivare av CNC-fräs

Inlägg av H.Andersson »

Chris DePrisco satte på en 3D-skrivar modul på sin CNC-fräs nyligen.
Se video, verkar fungera bra!


Bygga eller köpa färdigt? Bygg: om kul med knep och knåp (risk för mycket krångel), köp om vill skriva ut bra och krångla så lite som möjligt.

//H
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 3D-skrivare av CNC-fräs

Inlägg av MadModder »

Det där är en video jag kollat på. :D

Men säg att jag skulle köpa ett titan aero-kit, vad skulle ni föredra för diameter på tråden, 1,75 eller 3mm?
Funderar på om man ska skriva ut med ninja flex eller liknande, blir det inte lättare att det blir knas då med 1,75mm? Typ som att försöka stoppa ner en mask i sitt hål igen. :D

Läste lite om toleransen i filamentets diameter. Säg att den skiftar ±0,1mm. Det är ±6% för 0,75mm, men bara ±3% för 3mm. Då kan man tycka att det borde ju påverka mängden plast som kommer ut ur munstycket dubbelt så mycket om man kör 1,75mm, vilket också vissa säger.
Men arean på 3mm-tråden är 7mm², medan den på 1,75mm-tråden är 2,4mm². Det är nästan 3ggr mindre, och då måste man mata ut 3 gånger så långt filament för samma mängd plast. Totalt sett tycker jag det borde vara bättre med 1,75mm... :humm:

[edit]
Skiftar det 0,1mm i diameter är det fortfarande arean som påverkar såklart.
Det blir ca ±10,5% för 1,75mm, och ±6,4% för 3mm. Det är mindre än två gånger, så det talar mer för 1,75mm.
Nu vet jag inte hur snabbt diametern fluktuerar fram och tillbaks. Det beror väl på kvalitet.
Någon som kommit fram till något i praktiska tester? :D
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3D-skrivare av CNC-fräs, funderingar om allt

Inlägg av dubbear »

Jag har löst det genom att köpa filament av hög kvalité.
Cnc som 3d printer är nog fint förutom hastigheten?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-skrivare av CNC-fräs, funderingar om allt

Inlägg av Meduza »

3mm eller 1.75mm är lite sak samma, finns för och nackdelar som talar för båda, köp filament av bra kvalitet så fungerar det bra oavsett.

Jag hade föreslagit en Bondtech QR Feeder och en E3D V6 Hotend-kombo, lite dyrare men klart bättre.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 3D-skrivare av CNC-fräs, funderingar om allt

Inlägg av MadModder »

Och så skruva dit en ruby nozzle på det va. :D

Jag har inte kollat maxhastigheten och sånt ordentligt än. Det går ju t.ex att ha högre acceleration utan en tung fräsmotor på.
Sen blir motorerna inte ens ljumna efter en tids körning så kan nog skruva upp strömmen en aning också och höja stall-gränsen lite.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-skrivare av CNC-fräs, funderingar om allt

Inlägg av Meduza »

Tja, varför inte, jag kör typ med ruby nozzle som standard numera på två av mina skrivare :p
Skriv svar