Vilka material skriver ni ut i?

Allt som rör 3D-skrivare.
JanErik
Inlägg: 3117
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av JanErik »

Skrivarbyggsats på inkommande och kommer förstås att börja med PLA som följer med men vill nog ha nåt hållbarare sedan.
Kör ni ABS, Nylon, PET(G,SS), PC?
Specialmaterial som trä, kolfiber, sten?

Flexibla material är inte aktuellt för min del.

ABS luktar väl ganska illa och är hälsovådligt...? Likaså Polykarbonat?
Nylon kräver hot-end som tål temperaturerna. Också svårt att få att fästa på plattan. Drar i sig fukt.
PET ska vara ganska lika PLA men hur bra håller det?

Är nåt av dem värre på att stocka munstycket? Vilka är mera förlåtande med warping? Slira i extrudern?
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av zealotry »

Jag körde ABS i början, funka bra och blev starka och fina utskrifter men warping var helt klart ett problem. Har inte skrivit ut så himla mycket och länge men när ABS rullen tog slut så köpte jag PETG istället. Väldigt nöjd med den, lite klurigare med överhäng men annars bättre på alla punkter tycker jag.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av hawkan »

Kör i princip allt i PLA fortfarande. Starkt med 98% fill och skriva med högre temp. Temperaturkänsligheten är en nackdel. Tycker det är svårt att få det bra med ABS, delaminerar eller slår sej.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av GeekJoan »

Kör också bara PLA, polaren testade PET och det är lite segare. Men inte så mycket att det man häpnar.
Trä, kolfiber, sten etc är hårt mot munstycket/sliter, men det är en ganska liten kostnad att byta. Men bra att veta.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av Meduza »

Kör väl 80% i PLA och resten i en blandning av Co-polyestrar, Polyamider, TPU och massa annat, har en rätt välsorterad låda Filament :)
JanErik
Inlägg: 3117
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av JanErik »

Tydligen skriver man ut kugghjul till Cyclone PCB Factory i PLA också så kanske det håller; http://www.electronoobs.com/eng_cnc_cyclone.php .
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av Micke_s »

Har märkt att pla gärna smular sig om det utsätts för värme över längre tid.
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av Gimbal »

Hur mycket värme och hur lång tid pratar vi om då?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av Micke_s »

1-2år och skulle gissa på 45-50 grader lite då och då. Gissar på 4h/dygn..
Har suttit runt en LED-drivare i taket..
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av NULL »

PET är nog nästa plast efter PLA jag rekommenderar.
kirlu2
Inlägg: 61
Blev medlem: 8 juni 2014, 21:53:09
Ort: jönköping

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av kirlu2 »

Jag har använt PLA, ABS, Nylon 66, PETG och TPE i min Velleman K8200 med en E3D V6 hotend.

PLA är definitivt lättast att skriva med, blir stenhårt men också rätt sprött. Har till och med fått tråden att gå av under utskrift.
ABS har jag jag har stora problem med warping med. Det luktar också rätt illa, därför har jag byggt in skrivaren i en låda och drar ut luft ur den med en datorfläkt genom ett kolfilter. Det hjälper en hel del.
Nylon 66 är superstarkt, tål att böjas och binder jättebra mellan lagren, men släpper direkt från plattan om utskriften är större än några cm i diameter. Dessutom måste plasten förvaras i stort sett fuktfritt.
PETG är lika lätt att skriva med som PLA, men blir inte lika hårt och sprött.

Jag skulle rekommendera PETG eftersom det inte luktar nåt när man skriver ut med det. Det fäster bra på plattan, har inga problem med fukt, är starkt och inte särskilt sprött. Nylon 66 är också riktigt fräckt att skriva ut små, sega och slitstarka saker i, exempelvis. mekaniska delar som kugghjul. :)
JanErik
Inlägg: 3117
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av JanErik »

Första utskriften i PETG idag, kugghjul till Cyclone PCB Factory. Väldigt tacksamt att skriva ut, bortsett från att det satt som berget på BuildTak.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av Bonehead »

Jag brukar skriva ut i 3 olika "nivåer" beroende på hur mycket stryk delen ska ta.

PLA är som sagt superlätt att skriva ut i och fungerar bra för prototyper men är känsligt för tunga laster och temperaturer runt och över 60 grader.
PLA har jag använt till allt från cosplay saker som masker och vapen från spel till hela chassin och drivlinor för radiostyrda bilar.
En fördel är att du kan kyla det nästan hur mycket som helst under tiden du skriver ut så små detaljer och överhäng blir oftast väldigt bra.

Copolyester(colorfabb XT) är mitt "mellan segment". Det är lite krångligare att skriva ut men med rätt inställningar kan man ändå skriva ut rätt stora saker utan problem. Samtidigt tål det mycket mer slitage och uppemot 85 grader innan det mjuknar.

Slutligen kör jag Taulman Bridge om det måste tåla fruktansvärt mycket slitage, detta fungerar rätt bra till drivaxlar, drev och så vidare. Dock absolut krångligast att skriva ut. Släpper lätt från plattan om inte underlaget är 100% perfekt, har en tendens att warpa och är extremt känsligt får minsta vindpust under tiden den skriver ut.

Både Copolyester och Nylon behöver en hotend som klarar 245c(gärna högre) samt en värmebädd som bör klara 80-90 grader.

Med dessa 3 material känner jag inget vidare behov för något annat. Ninjaflex kan vara kul till vissa saker men väldigt sällan jag faktiskt använder det.
Så länge man kör en ordentlig "atomic pull" när man byter mellan filamentsorter så är det sällan problem med att det sätter igen i nozzlen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av SeniorLemuren »

JanErik skrev:Första utskriften i PETG idag, kugghjul till Cyclone PCB Factory. Väldigt tacksamt att skriva ut, bortsett från att det satt som berget på BuildTak.
Vart köper du PETG?
JanErik
Inlägg: 3117
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Vilka material skriver ni ut i?

Inlägg av JanErik »

Från http://www.3djake.fi , skickades från Österrike så säkert levererar de till alla europeiska länder.
Skriv svar