Efterbehandla printade pryttlar.

Allt som rör 3D-skrivare.
Gimbal
Inlägg: 7853
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av Gimbal »

Någon som har erfarenhet av att efterbehandla PLA-utskrifter som vill dela med sig av lite tips?

Har printat en liten låda (nåja, en snuslådeliknande inneslutning) i lite olika versioner och börjar bli nöjd med utformningen, förutom att själva ytan ser just 3d-printad ut. Helt skulle den se ut att vara av bakelit. Eller kanske av metall?

Hur gör ni? Sandpapper först, eller kanske direkt på med sprutspackel och sen sandpapper... eller?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av Bonehead »

Spontant så hade jag kört med ~120 sandpapper för att ta bort det värsta, sen sprutspackel/body filler och finare papper.
Det räcker rätt så långt.
Gimbal
Inlägg: 7853
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av Gimbal »

Ja det får väl bli lite blandat allmän ytbehandling.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av hawkan »

Första är att minska lagertjockleken till minsta skrivaren klarar. Det tar bort mycket av ränderna.
Telder
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 juni 2013, 00:37:31

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av Telder »

Synd att det inte finns nån bra kemi för PLA såsom aceton för ABS. Jag provade cellulosaförtunning, men nej, det blev inte bra. Den bara eroderade. 175C i ugnen, inget hände. 200, inget hände. 225 - blev en pöl. :)

Kan tumling funka? Kanske med lite värme?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av Bonehead »

Denna är utskriven i vanlig PLA, tror det var 3Dprimas ValuePLA eller vad den heter.
1.Slipa ner det värsta så man inte känner fogarna med 80-120 papper, man kan använda en slipmaskin om man är lite försiktig så går det fort.
2.Kleta dit plastspackel om du behöver fylla igen något eller jämna ut några kanter som inte går att slipa bort, slipa bort överflödet med 120 papper, maskin eller för hand.
3.Spruta dit några lager sprutspackel(hagmans spray filler) och slipa ner med 240 papper för hand.
4.Slutligen sprayade jag med biltemas hobbyfärg.

I efterhand så hade jag gärna spacklat ett varv till med plastspacklet eftersom jag missade några ställen samt något lager sprayfiller till och tagit det med 400-600 våtpapper. Men jag är rätt nöjd med resultatet ändå.

Edit: Hjälmen är ~18 delar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 12 augusti 2017, 15:04:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av tecno »

Snyggt resultat :tumupp:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av GeekJoan »

Umm, all heder till er som orkar slipa och hålla på. Jag skulle också vilja men det är ju så dödens tråkigt.
Hoppas det kommer något snart så man kan smootha PLA. Eller snabba skrivare med högre upplösning.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av snigelen »

Jag kan bara hålla med. Det går att slipa. Gör man det för hand tar det en evig tid för att få till en hyfsad yta. Tar man till en maskin blir det väldigt temperaturkänsligt, går man på lite för hårt så börjar det "gröta sig", och då är man tillbaks på ruta ett.

Hur gör du med dina gubbar GeekJoan? Det finns säkert beskrivet någonstans på forumet, men det kunde väl passa med en beskrivning eller länk här.

Hur gör ni andra?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av GeekJoan »

Jag vill hålla på så lite som möjligt med efterarbete, så jag skriver ut med så hög lagertäthet som jag anser att jag har tid med. Oftast ~0.14. Brukar måla direkt på dom eller så drar jag på ett lager sprutspackel.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av cahlfors »

Det finns lite produkter att köpa, som den här t ex: https://www.smooth-on.com/products/xtc-3d/ Vet inte om den är något att ha eller om den ens går att importera, men det verkar finnas många som tycker att problemet behöver en lösning.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av Micke_s »

MSDS databladet för de som undrar vad den innehåller...
https://www.smooth-on.com/msds/files/XTC-3D.pdf
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Efterbehandla printade pryttlar.

Inlägg av Bonehead »

Smooth-on/XTC 3D är i princip lättflytande epoxi. Blir inte helt hundra om man är kräsen. Också riktigt segt att slipa..
Skriv svar