Bygga om DIY Prusa 3D

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Bygga om DIY Prusa 3D

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänkte bygga om min Prusa 3D till Bowden så jag får plats med 2 st hotend. Har kollat lite på denna hotend och denna extruder (vänster höger). Är det skräp eller kan man få det att funka Ok?

Skall man välja 0.3 mm eller 0.4 mm munstycke. Är det en fördel att ha 0.3 som ju klämmer ur sig en tunnare tråd eller är det försumbart när det gäller utskriftskvalitén.
I beskrivningen för hotend så anger man :
The J-head is assembled with 100K NTC thermistor and Cartridge heater, NOT heat resistor.
Vad är skillnaden på Cartridge heater och heat resistor. Vilket är att föredra. Är matningsspänningen standard så den passar till min skrivare.

Är 100K NTC thermistor standard eller måste jag ta reda på vad som sitter i min skrivare?

Anledningen till att jag vill ha 2 hotend är att jag vill kunna skriva ut vattenlöslig support med den ena.

Mycket frågor blev det. Hoppas någon kan hjälpa mig med svaren.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Bygga om DIY Prusa 3D

Inlägg av MGL »

Hej!
Jag blev inspirerad här och beställde en prusa stålram som jag byggt ihop nyligen.
Jag har nog bara printat kanske 200 gram plast ännu (ABS).
Jag har en sån där extruder (annan färg på eloxeringen men verkar likadan vad jag kan se).
Den funkar helt ok, dock slipade jag av skallen på en skruv lite för att minska fjäderspänningen lite.
Jag har också en sån där hotend, men jag bytte till rör utan teflon insats eftersom jag vill printa ABS.
Jag tycker nog att den verkar fungera utan problem, men jag har ju inget att jämföra med heller förstås.
Jag kör med 0,4mm munstycke och har printat med 0,15mm lagerhöjd.
Jag har också köpt separata munstycken, både 0,5mm och 0,3mm nen inte provat än.
Värmeelementet är 12V 40W.
Jag har också köpt ett separat sådant att ha som reservdel.
Jag printar på en aluminiumskiva med kaptontape 115 grader första lagret och 110 resten.
Som strömförsörjning har jag en ATX nätdel som jag skruvat upp från 12 till 13,5V.
Har nog blivit en del misslyckade utskrifter men inget som jag skulle härleda till hotenden eller extrudern.
/Magnus
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Bygga om DIY Prusa 3D

Inlägg av cahlfors »

Har provat 0,5 och 0,3 mm. Det senare ger betydligt finare utskrifter, men tar också betydligt längre tid. Det är också känsligare för igensättning (väldigt jobbigt att råka ut för...). Vill man ha rapid prototyping, är 0,5 att föredra. Vill man ha delar med hög finish, tar man 0,3.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Bygga om DIY Prusa 3D

Inlägg av zealotry »

Jag har precis uppgraderat min skrivare till just precis den där kombon av hotend och extruder, har inte kört så många timmar så kan inte säga något om livslängd men spontant är jag väldigt nöjd. Mycket för pengarna helt klart.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygga om DIY Prusa 3D

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad bra. Då hoppas jag få återkomma med frågor senare när jag fått hem grejorna. :) Du har möjligen inte lite bilder att visa redan nu på ombygget och lite exempel på utskrifter?
Skriv svar