CoreXY gantry, åsikter?

Allt som rör 3D-skrivare.
Rugge
Inlägg: 38
Blev medlem: 1 december 2015, 19:53:12

CoreXY gantry, åsikter?

Inlägg av Rugge »

Jag har planer på att bygga om min redan nu nästan färdiga 3D skrivare. Nuvarande är för stor (370x370mm), och tänkt som kombinerad 3d skrivare/fräs/gravyr pryl.

Så därför har jag tänkt göra om den lite mindre ~200x300 utskriftyta höjd har jag inte bestämt än. Det borde bli lättare att få bättre precision på sakerna om dom är lite mindre, samt dedikerad 3D skrivare.

Så någon som har några kommentarer angående designen på det nya XY Gantry?
Bild

planerat att använda MGN12 rails 2x300mm för Y och 1x400mm för X.

Dessutom har jag planer på att ha 3st Z skruvar, ev. med varsin motor för bed-leveling i stil med Sparkcube v1.1. XL

EDIT: Glömde nämna att XY Gantry är tänkt att byggas av aluminiumprofiler 2st 20x20mm & 1st 20x60mm som håller ihop dom andra två.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: CoreXY gantry, åsikter?

Inlägg av StefanR »

2 saker:
1. Att inte ha något stöd i framkant utan förlita sig på att den bredare profilen håller allting rakt från bakre kanten tror jag är ett misstag.
2. Att ha 3st skruvar till bädden är mycket bra, att ha 3st motorer som driver dessa skruvar är mindre bra, jag har en sparkcube XL så jag vet. Väldigt stabil plattform men risken att motorerna hamnar i osync är överhängande. Dock har ju sparkcube-gänget jobbat på en lösning för automatisk "bedleveling" genom att köra motorerna olika så om man får det att fungera så är det ju ett ickeproblem, snarare en fördel.

Lite fundersam på x-axelns stabilitet, är det bara en aluskiva linjärlagret sitter i på undersidan?
Skriv svar