Pulverbäddsskrivare som hobby?

Allt som rör 3D-skrivare.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av farskost »

När jag kollar runt så tycker jag att man ser väldigt många fina hemmabyggda 3Dskrivare men alla kör med filament och inte en enda kör med pulverbädd känns det som. Pulverbädd har helt klart sina utmaningar men inget som skulle stoppa en kreativ person på detta forumet känns det som.

Är det någon här som gått i tankarna på att bygga en sådan skrivare eller rent av byggt en egen? Har du haft tanken men ratat den, varför?

Anledningen till att jag undrar är att jag jobbat med sådana skrivare ett par år nu och gillar tekniken men tycker det känns lite tomt när det gäller hobbybyggda sådana maskiner, när filamentskrivare finns på Clas Ohlsson så känns det som att det är läge för entusiasterna att ta nästa steg?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av Eli »

" Pulverbädd har helt klart sina utmaningar"
Berätta gärna mera om dina erfarenheter! Materialkostnad? Problem?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av TomasL »

Borde det inte, i alla fall, rent teoretiskt, gå att använda en MIG-svets som 3D-skrivare.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av Zkronk »

Jo, jag har sett något filmklipp på en som hade byggt just en sådan.
Utskrifterna såg förfärliga ut men det var nog mest för att testa konceptet :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av TomasL »

Det måste väl bero på hur bra kontroll man har på MIGen, gissar jag.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av limpan4all »

Nu spånar jag lite.
För enklare uppgifter så skulle man kunna utnyttja de rön som kommit fram rörandes kombinationen cyanacrylat och bikarbonat.
En bläckstråleskrivarteknologi i kombination med ett pulver som baseras på ovanstående skulle kunna vara något att starta med.
Men det handlar ju mera för att få något användbart att hitta ett pulvermaterial som enkelt kan bindas till andra pulverkorn med värme eller kemikalier.
Hur skulle t.ex vanligt lasertonerpulver fungera ihop med en laser?
Eller sådant där värmeexpanderande pulver.
För vi som är hobbyister kommer inte få något att leka med förens någon hittar på en bas att stå på som gör det möjligt att komma vidare.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av zealotry »

Finns ju såna projekt, här är ett med laser sintering: http://reprap.org/wiki/OpenSLS

Om jag inte minns fel så tror jag ett av dom första (15 år sen kanske) öppna projekten för 3d-skrivare var just SLS men sen kom FDM och körde om dom lite =)

Vad för fördelar är du ute efter? Andra material, detaljrikare? Skulle vara kul att följa ett sånt projekt!
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av farskost »

Eli:
Materialkostnaden har jag faktiskt ingen koll på :oops: Pulver är alltid mer eller mindre kaotiskt, drar du i ena änden av en tråd så kommer i regel andra änden av tråden att följa efter medan om man knuffar på en hög med pulver så är man inte lika säker på vad som händer. Tänk tillbaka på sandlådan när man satt med sin lilla bulldoser och tryckte sand framför den, en del låg snällt kvar framför bladet, en del åkte åt sidan och lite rann över bladet om man körde för fort. Dock löses mycket av att köra lite långsammare vilket inte borde vara ett problem för en hobbyskrivare där det inte gör så mycket om utskriften tar dubbla tiden bara det blir bra.

TomasL:
Norrmännen har lyckats ganska bra med en industriell 3D-skrivare som jobbar som en MIG men även där blir ytorna riktigt fula och allt måste fortfarande bearbetas i fräsen, dock med mycket mindre spånor. Materialet ska även bli bra då de har kommit ganska långt med att få in strukturella delar i kommersiella flygplan. Lite längre ner på förstasidan har de en film där man får se skrivaren arbeta, rätt coolt faktiskt. http://www.norsktitanium.com

limpan4all:
Undrar om tunna lager gipspulver och en bläckstråle skulle fungera som bas för en skrivare som kan skriva ut detaljer i färg? Kanske inte blir så strukturellt starka delar men kanske för att göra landskapsdetaljer till sin modelljärnväg eller liknande?
Tänker du att skrivaren sprutar ut cyanoakrylatet? Sådant lim finns i rätt många "tjocklekar" så att hitta en variant som flyter liknande som bläcket i bläckpatronen borde vara möjligt.

zealotry:
Precis, det finns några men tycker de är oproportionerligt få om man jämför med filamentskrivare. Behöver man mer fördelar än att stilla sin nyfikenhet när man gör något på hobbynivå? ;)
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av zealotry »

Haha nej absolut inte, en hobby behöver inte vara logisk nånstans =) Men en förklaring till att FDM blivit populärt kan nog vara att det är good enough och hyfsat lätt att förstå sig på och man ser vad som händer. Spontant känns en låda med pulver och laser/härdare lite bökigare bara, om det inte vägs upp av bättre/snabbare/billigare så leder ju minsta motståndets lag till att folk fokuserar på FDM.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av Icecap »

Om pulvret är av ett statisk laddningsbart material ser jag en herrens massa problem med att få det att lägga sig rätt.
Visst, man kan ionisera luften osv. men det blir intressant (på ett tråkigt sätt) att få det till att lägga sig jämt.

Om man använder plastpulver (laserskrivare-pulver) ska lasern (som jag antar man använder for att smälta det ihop med) ha olika styrka beroende på färgen på pulvret.

Och att skaka bort överskottspulver blir en svinig affär utan en massa utsug och kontroll på luftströmmar.

Att byta färg är såklart möjligt men återanvändandet av överblivet pulver blir svårt om man vill ha en specifik färg.

Så totalt sett är det helt säkert möjligt men problemen överstiger ganska klart en FDM-skrivare.
Findecanor
Inlägg: 980
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av Findecanor »

Det finns några SLA-skrivare för hobbybruk annars ... (UV-härdad flytande harts)
limpan4all skrev:För enklare uppgifter så skulle man kunna utnyttja de rön som kommit fram rörandes kombinationen cyanacrylat och bikarbonat.
Jag har gjort en hel del grejer för cosplay med den tekniken. Det expanderar och det blir hårt, men sprött och därför inte så hållbart.
För ett par veckor sedan så hade jag en hjälm jag skulle måla, men som sprack om och om igen... Jag hade använt CA + bakpulver som lim och filler när jag hade satt ihop den för flera år sedan. Jag sågade upp den och möttes av en stor mängd torrt pulver som var bara att gräva ut.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av lond »

Kan bara säga att jag spånar på att bygga en SLS-skrivare för nylonpulver, skall bara få tag på pulvret för att börja kunna testa min laser :vissla:

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Pulverbäddsskrivare som hobby?

Inlägg av lond »

Snart blir det förhoppningsvis enklare att få tag på nylonpulver: https://formlabs.com/3d-printers/fuse-1/

/// Marcus
Skriv svar