Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Allt som rör 3D-skrivare.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av thewho »

Hej

Har länge haft åsikten att en 3d printer bara är för att göra leksaker, men jag har börjat se nyttan med en.. :vissla:
Och som vanligt vill man ju inte köpa en färdig för jag känner mig själv så bra att jag inte skulle bli nöjd för priset jag är villig att betala :lol:
Stressad är man ju alltid så snabbt ska det gå!
Det är mest små bitar jag vill göra så jag tänker mig 200x200x200mm arbetsområde.

Så frågan jag har är eg. vilket styrsystem/styrkort väljer man?
Jag är ju van med Linuxcnc och Mesa styrkort och då hamnar vi på $159.00 + frakt + moms/tull, så >200€. Och då behövs externa drivare, men de har jag redan.

Vad finns det för alternativ? Det är en djungel att vada genom när man börjar söka på sånt här. Inget illa menat nu men många som håller på med 3d printers saknar utbildning/kunskap om mekaniken/elektroniken och kan därför ge vilseledande information. Lite "någon på internet sa, och därför är det så" mentalitet. :roll:

TLDR:
Vilket styrkort med hög prestanda och <200€ passar en..
-200x200x200mm Arbetsyta
-Nema 17 stegmotorer
-Egendesignad extruder och värmestyrning
-Bowden-matning
-Core X/Y Coordinat"bord"
..skrivare bäst?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av GeekJoan »

Vill du bygga själv för att få det som du vill eller för att det ska bli billigare?

Om jag får tänka högt så:
Om du vill komma billigt undan kan du köpa en billig Kina 3d-skrivare för typ 1000:- så får du alla styrkort och motorer etc. Sen kan man använda dessa att bygga en egen ram och guidar mm. Köp till en riktig extruder för de som följer med är kanske inte de bästa.
Men ska man börja byta ut delar mot riktiga grejer så är man snart där en färdig maskin kostar i pengar så då kan man lika väl köpa en direkt. Om det inte är så att man absolut vill bygga och tycker byggandet är roligare än den färdiga produkten.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av Meduza »

thewho skrev:Vilket styrkort med hög prestanda och <200€
Jag skulle välja (eller ja, jag har redan valt det för två byggen)

Cohesion3D ReMix:
http://cohesion3d.com/cohesion3d-remix/

Sen skulle jag välja SilentStepStick stegmotordrivare baserad på TMC2100 eller TMC2130:
http://www.watterott.com/en/SilentStepStick
eller
http://www.watterott.com/index.php?page ... &info=4799

Alternativt om du vill köra med externa drivare du redan har så kan du köra dessa adaptrar:
http://cohesion3d.com/external-stepper- ... le-socket/
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av hawkan »

Sanningen är att för en kartesisk 200x200x200 så är en vanlig 8-bitars arduino + Marlin fortfarande en väldigt bra lösning. Den kan få grejorna att gå långt mycket fortare än det är möjligt att skriva. Här är bara ett i högen.
Seh har både tiden och hajpen gått vidare och 32-bitars lösningar är det som är inne. Fördelen där är väl mest på kommunikationssidan med nätverk/wifi och snyggare displayer. Och det finns stöd för t ex laser-gravering där 8-bitars börjar få problem att hänga med i hastigheter upp mot 10 m/sek.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det svaret känns väldigt generaliserat.

Om du kör 0.8 stegsmotorer och hög mikrostegning så hinner ingen 8 bitars Arduino med längre om du skall skriva fort.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av hawkan »

Verkar inte vara en lämplig kombination för en 3d-skrivare. Vad blir det för step-rate på det?
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av hummel »

Ultimaker har löst dina problem redan. :-)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av hawkan »

Mina problem? Det var oväntat men välkommet! Suveränt, jag har eller hade dåra några riktigt svåra problem. När berättar de det för mej tror du?

8 bitars Marlin skriver ledigt 200 mm/sek med 0.01 mm upplösning. Får ju anpassa hårdvaran till det.
Det är inte på step-raten som 8 eller 32-bitar gör skillnad för en vanlig kartesisk.

Sen vill jag inte framstå som bakåtsträvare och tycka att man måste köra 8 bitars.
Utvecklingen ligger inte där, det är på 32-bitars system. Men en vanlig kartesisk
skrivare är inte så krävande och vill man, så duger 8 bitar jättebra.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av thewho »

Det intressanta i det här fallet är stegfrekvensen och inte direkt hastigheten i mm/sek.
Jag har ingen lust att lyssna på ett gäng stegmotorer som helstegar medan man försöker göra något annat i samma rum..

Funderar på om ett system med en Arduino due är en bra väg att gå? 32bit, hög frekvens och billig :humm:
Kombinerat med SilentStepStick drivarna Meduza tipsade om?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av Eli »

"SilentStepStick drivarna" Bara 1.2A verkar vara klent för högacceleration, annars bra.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av Meduza »

Det beror ju mycket på vilka motorer du har, dom går till skillnad från många andra drivare att köra upp till 46V inspänning, och ratingen är för övrigt 2,5A peak, 1,2A RMS, vilket är fullt tillräckligt för att bygga en skrivare med bra prestanda. Att dom sedan kör motorerna rejält mycket tystare än de klassiska allegro-drivarna är ju inte precis en nackdel... Du skall dock konfigurera dom för att köra spreadCycle och inte det tystaste stealthChop-läget, för i stealthChop-läge så är dom inte lämpliga för höga accelerationer då den får sämre vridmoment.

DRV8825 har jag i princip slutat använda, dels så finns det en del problem med precisionen på dess mikrostegning: https://hackaday.com/2016/08/29/how-acc ... ng-really/ och dels så får den motorerna att tjuta något fruktansvärt med minsta mismatch då switchfrekvensen lätt faller in i det hörbara spektrumet.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av hawkan »

Jag räknade om stegfrekvensen till hastighet för att göra de begripligt.
Marlin gör ca 40 kHz enligt nätet, jag såg mera åt 30 kHz när jag labbade med lasergravering och la in synkroniserade pulsning i Marlin.
Men däromkring ligger det.
Det hör ju också till ovanligheterna att man skriver med den hastigheten, kanske 100 mm/sek är mycket det. Men snabbmatning görs på samma sätt så ska det gå fort går det åt pulser. På bekostnad av upplösningen möjligtvis.

Due, ja. Du får nog vända på det och först hitta en programvara du vill använda. Och sedan är det bara att gilla läget och köpa den hårdvara den går på. Jag kör Marlin för Due på ett par maskiner och stegfrekvensen ligger kring 100 kHz, kanske några procent högre. Men det var en annan tid, och nu skulle jag inte rekommendera Marlin för Due. Om inte det dykt upp någon ny entusiast som jobbar med det, då kan det vara ett alternativ.

Den här listan påstår sej vara uppdaterad. http://reprap.org/wiki/List_of_Firmware#RepRap_Firmware

Sedan om du ska köra väldigt fort kommer det att bli problem med motorerna. Lindningarna blir mättade och de går inte fortare. Asch nån som begriper kan ju förklara.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av Meduza »

Jag skulle helt klart rekommendera Smoothieware i dagsläget.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av thewho »

Hur ser gkoden ut för en 3d skrivare egentligen :humm:

Används G2/3 övh, eller är det bara G1 (raka linjer)?
Hur styrs extrudern? Som en egen axel? Typ G1(axel)(matningslängd)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Högaccelerationsskrivare, tips & råd?

Inlägg av tecno »

Installera CURA och lek lite med enklare bitar så ser du vad som skapas i form av G-kod är mitt råd för att få bättre kläm på vad som händer.
Skriv svar