klumpar 'sticker upp' varför?

Allt som rör 3D-skrivare.
Rugge
Inlägg: 38
Blev medlem: 1 december 2015, 19:53:12

klumpar 'sticker upp' varför?

Inlägg av Rugge »

Jag har satt ihop en egen designad 3D skrivare (CoreXY modell, repetier firmware) och jag börjar få ordning på den nu.

Men det blir massa "blobbar" som sticker upp (när den fyller ovan på 'infill' strukturen för att göra lagren ovanpå), nån som vet varför?

Bild
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: klumpar 'sticker upp' varför?

Inlägg av Eli »

Bowdenslangen kanske är onödigt lång så det blir fjädring som orsakar att retract inte fungerar så bra.
Hjälper säkert också att ha mycket tätare infill -rut- mönster. öka till 20% eller mer.
Att minska farten minskar också de flesta problem. Det ser ut som bryggtråden dras av.
Rugge
Inlägg: 38
Blev medlem: 1 december 2015, 19:53:12

Re: klumpar 'sticker upp' varför?

Inlägg av Rugge »

Tack för svar :)

Bowden slangen ska kortas en liten bit, tills vidare... Planen är att skriva ut ett nytt fäste för direkt matad och slippa bowden.

Det kanske går aningens fort, men jag vet inte vilken inställning som gäller för att justera hastigheten för det lagret ovanpå. (Jag har för mig någon slicer har "bridging speed" inställning)

Jag använder Repetier Host och Cura slicer. Körde med PLA @205 grader och ~55mm/s (tror jag?)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: klumpar 'sticker upp' varför?

Inlägg av NULL »

I Slic3r, under "Printer Settings"->"Advanced"->"Flow", finns "Bridge flow ratio", inställningen justerar hur mycket munstycket drar i tråden samtidigt i förhållande som den spritsar ut. Du kan ju pröva om den inställningen skulle kunna hjälpa...
Skriv svar