MOAI SLA 3D Printer

Allt som rör 3D-skrivare.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

MOAI SLA 3D Printer

Inlägg av kabelhaerva »

Har precis backat upp detta projekt.



Kostade 1070 USD med frakt till sverige. Åker garanterat på tull och moms så det blir väl närmare 1400 usd innan man har den hemma.
Detta är ju en kickstarter så man vet ju aldrig om man får hem den i tid (juni) eller ens över huvud taget.
Någon som har en SLA-printer och har tips om vad man bör tänka när man designar modeller? Min tanke med denna är att skriva ut frontpaneler och kapslingar till små projekt.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: MOAI SLA 3D Printer

Inlägg av Anders Olsson »

Tekniskt sett så kan en sådan maskin nog funka.

Men med tanke på patentstriden mellan Formlabs och EnvisionTEC, som båda har välfyllda patentportföljer och använder snarlik teknik, så känns det som ett högriskprojekt att ge sig in i den striden.
Så jag tycker definitivt att du borde fråga skaparna om dom verkligen betat av alla patent som ovanstående företag har så att dom inte riskerar att bli stämda. (Tyvärr kan ju bara backers kommentera i Kickstarter, annars hade nog många kampanjer avbrutits på ett tidigare stadium).

Om vi bortser från ovanstående så har jag en del erfarenhet av att använda en Form2 och mycket erfarenhet av vanliga trådbaserade maskiner.

För det första så behöver du förutom skrivaren, en UV-härdare (när du inte har tillgång till direkt solljus) och några liter isoproparnol i lämpliga behållare för tvätt av utskrifterna.
Det är en rätt slabbig och kladdig process, skyddshandskar är bra att ha också, du bör inte placera en sådan skrivare i vardagsrummet med andra ord.

Designmässigt så är SLA-tekniken lite svårare att få grepp om än FDM.
Det är till en början inte lika uppenbart varför vissa saker fungerar och vissa inte fungerar som det är på en tråd-maskin.

En SLA-maskin kan till exempel skriva ut ett Eiffeltorn hur enkelt som helst men en vanligt skruv med gängor kan vara en mycket större utmaning.

Generellt bör man bygga allt på stödstrukturer och luta objekten så som PreForm (från Formlabs) gör automatiskt.
Stora platta ytor i utskriftsplanet kan annars förstöras när plattan lyfter (eller tråget sänks) mellan lagen, eftersom vätskan som ska in/ut i mellanrummet mellan tråg och utskrift är trögflytande och avståndet är litet.
"Golvet" innanför muren på det lilla slottet i denna utskriften förstördes till exempel, medan tornen som ni ser blev helt perfekta:
2016-03-19-6940.jpg
Man kan få genomhärdning i lagren ovanför det utskrivna lagret som gör att utskriften får fel form.
Ett sådant typexempel är gängor, som (åtminstone med genomskinlig vätska) är svåra/omöjliga att skriva ut då lasern lyser igenom och härdar på baksidan av gängan, så formen blir sågtandad snarare än triangelformad, typ så här blir resultatet:
2016-04-08-7046.jpg
Att luta den hjälper inte heller, då man i så fall får supportmaterial i gängorna vilket inte funkar mekaniskt.

Så SLA-tekniken har sina sidor. Den ger extremt hög ytkvalitet och är fantastisk på små komplicerade öppna strukturer, men kräver eftertanke för andra saker som en trådbaserad maskin med lätthet skulle skrivit ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: MOAI SLA 3D Printer

Inlägg av kabelhaerva »

Har nu fått hem maskinen efter det vanliga krånglet med FedEx som levererar lite när de vill både timmar som dagar. Har skrivit ut första testen efter kalibrering och tycker det ser bra ut. Skall bli intressant att lära mig använda denna maskin och jag tackar hjärtligt för tipsen Anders!
Det kommer nog att bli många fel gjorda och dyrt eftersom UV-resin inte är billigt direkt.
$70/liter från Peopoly's hemsida(skaparna av MOAI) vilket ändå är ett kap om man jämför med andra.
EN UV-härdare är definitivt något som skall införskaffas, får se om jag bygger själv eller om det blir köp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: MOAI SLA 3D Printer

Inlägg av papabear »

Kul att se att de levererade i tid. Kändes som de hade en väldigt tight tidsram.

Jag har varit sugen ett tag själv på en sla, men har inte pengar till det för stunden. Sen är det mest ett enda projekt som jag skulle velat ha från maskinen, så det känns som att det skulle ta ett tag innan den kan betala sig, s.a.s.
Är du intresserad av beställningar (utskrifter) när du fått bekanta dig med maskinen?
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: MOAI SLA 3D Printer

Inlägg av kabelhaerva »

Absolut papabear, kan nog ta nån månad eller två då detta verkar vara en del att sätta sig in i samt att jag måste fixa någon form av UV-härdare. Får återkomma i tråden då jag är mer på banan.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: MOAI SLA 3D Printer

Inlägg av lond »

Har en UV-härdare som jag byggt till SLA-printern jag höll på att bygga, men nu är nedlagd.

Bild

Bild

Den är byggd av lysrören till en kretstkortsframkallare jag slaktat, alu-profiler från en duschkabin + laserskurna delar. Det som saknas är speglar till sidoväggarna, för att maximera effekten.

99%-ig sannolikhet kommer jag aldrig använda den...

/// Marcus
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: MOAI SLA 3D Printer

Inlägg av kabelhaerva »

Oj vad snygg. Och kan den tänkas hitta ett nytt hem för ett pris?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: MOAI SLA 3D Printer

Inlägg av lond »

Bättre det än att den bara står och samlar damm. Volym 18x18x30cm.

/// Marcus
Skriv svar