Justera in höjden på bädden?

Allt som rör 3D-skrivare.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Justera in höjden på bädden?

Inlägg av EPG »

Jag lyckas inte justera in höjden på bädden på min 3D-skrivare.

På Y-axeln sitter det en avlång platta, i varje hörn på denna platta så är det ett hål.
I dessa hål sitter det en skruv med en vingmutter på undersidan.
Dessa skruvar kallar jag för justerskruvar.
Med dessa justerskruvar med vingmuttrar under sitter bädden ihop med den avlånga plattan.
Mellan den avlånga plattan och bädden sitter det fyra stycken fjädrar, justerskruvarna som förbinder den avlånga plattan och bädden löper igenom dessa fjädrar.
Fjädrarna sitter där för att trycka bädden uppåt och ifrån den avlånga plattan.
På grund av att plattan är avlång och inte kvadratisk så sitter de fyra justerskruvarna inte i de fyra hörnen på bädden utan istället en bit in.
Förvisso fortfarande längst ut på kanten på vänster och höger sida av bädden men dessvärre nån decimeter in sett från den bortre samt den hitre kanten.
Detta med att justerskruvarna inte är riktigt ända ute i kanterna på den bortre och den hitre kanterna spelar mindre roll, det går att justera skiten ändå.

Hörn 1, 2, 3 och 4 enligt skissen:

.............bortåt.........
..........1_______2......
...........|.........|........
vänster.|.........|.höger
...........|______|.......
..........3...........4......
..............hitåt..........

Nu till mitt riktiga problem:
Jag försöker justera höjden på min bädd på diagonalen och lyckas få till avståndet hörn 1 (bortre vänstra) samt på hörn 4 (hitre högra) riktigt bra med hjälp av ett litet bladmått.
Det tråkiga är bara det att avståndet blir för stort både på hörn 3 (hitre vänstra) och på hörn 2 (bortre högra).
Jag gissar att bädden inte är 100% plan.
Det saknas några 1/10 millimeter mellan extrudern och hörn 2 samt hörn 3.
Detta borde ju bara vara att justera till men riktigt så enkelt är det inte det är nämligen så att det finns inte mer att ge på justerskruvarna för hörn 2 och hörn 3.
Försöker jag ändå justera till det så tappar vingmuttern anspänningen helt och den håller inte emot fjäderspänningen längre utan snurrar helt fritt på gängorna bara.
Och även om det hade funnits mer att ge så är ändå gängorna på skruven slut så egentligen så skulle hela Z-axeln komma närmare bädden (så man kan ge mer fjädertryck på alla 4 justerskruvarna genom att skruva ner bädden närmare den avlånga fästplattan).
Dessvärre så går det dock inte att få Z-axeln längre ner eftersom att det inte går att justera ned gränslägesswitshen för denna axel något mera.

Hur löser man detta?

Enda alternativet som jag ser det är om man skaffar längre M3-skruv och längre fjädrar för att få hela bädden högre upp med bibehållen eller till och med bättre anspänning på alla 4 fjädrarna och justerskruvarna.
Och i så fall snarare justera upp hela Z-axeln istället för ned.

Eller finns det någon som har något annat förslag?
Ontop
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 september 2011, 21:34:53

Re: Justera in höjden på bädden?

Inlägg av Ontop »

På min hemmabyggda Mendel90 använder jag nylon sexkantdistanser "hex spacers" istället för vingmutter och fjädrar, det blir stumt och behöver inte justeras. Den kalibreras "enkelt" med följande process:
1. Distanserna skruvas i botten och sedan ett par varv upp så att alla är lika långt från det du kallar plattan.
2. Avståndet mellan hotend och bädd på punkt 1 och 2 ställs genom att vrida Z-skruvarna manuellt.
3. Hotend placeras vid nr 3 och denna justeras till samma avstånd som 1 och 2. Jag brukar i detta läge inte ha distansen spänd i nr 4 för att undvika att bädden blir skev.
4. Hotend placeras vid nr 4 och denna justeras så samma avstånd erhålls.
5. Ett lager (en loop) 150x150mm skrivs ut och mäts upp, Z-offset justeras baserat på den tunnaste delen av utskriften. För god vidhäftning brukar jag ligga på 0,15 mm för 0,2 mm lagerhöjd.
6. Ny utskrift, där hörnen mäts upp och de som är större än 0,15 mm justeras ner mha indikatorklocka. I detta läge lossas inte bädden utan distansen kan vridas för att uppnå justering.
7. Ny utskrift, normalt brukar ingen justering behövas.

Normalt ger detta en avvikelse på 0,01 till 0,03 mm. Hade problem med skeva stänger som gav sken av att bädden var skev, detta löser man genom att snurra på X/Y stängerna och notera vart topp/botten är mha indikatorklocka mot hotend/bädd. Stängerna får sedan ställas in den position som ger det mest plana resultatet.

Min skrivare är i trä vilket resulterar i viss Z variation, har provat kapacitiv givare men det var inte tillräckligt reproducerbart. Använder nu en endstop monterad på bädden som hotenden nuddar vid (på sidan av munstycket), denna lösning ger konsekvent 0,15 mm som första lagerhöjd oavsett om skrivaren är varm eller inte.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Justera in höjden på bädden?

Inlägg av EPG »

Trevligt att äntligen någon tog sig tid för att hjälpa mig :)
Ontop skrev:På min hemmabyggda Mendel90 använder jag nylon sexkantdistanser "hex spacers" istället för vingmutter och fjädrar, det blir stumt och behöver inte justeras. Den kalibreras "enkelt" med följande process:
1. Distanserna skruvas i botten och sedan ett par varv upp så att alla är lika långt från det du kallar plattan.
Betyder detta att du monterar skruvarna med huvudet underifrån?
Ontop skrev:2. Avståndet mellan hotend och bädd på punkt 1 och 2 ställs genom att vrida Z-skruvarna manuellt.
Med "hotend" antar jag att du menar munstycket på extrodern?
Jo jag synkar Z-skruvarna med hjälp av ett litet hemmagjort "alignment tool" (jobbigt när det är lättare att komma på ett bra ord för det på engelska än svenska) som jag skruvar och synkar båda Z-axlarna mot. Den gemensamma nollningen kan jag ju dock inte göra så mycket med eftersom att det är ändlägesswitshen (microbrytaren) som bestämmer detta och denna går inte att justera ner mer än vad den redan är.
Ontop skrev:3. Hotend placeras vid nr 3 och denna justeras till samma avstånd som 1 och 2. Jag brukar i detta läge inte ha distansen spänd i nr 4 för att undvika att bädden blir skev.
4. Hotend placeras vid nr 4 och denna justeras så samma avstånd erhålls.
Problemet för mig är att justerar jag på ett ställe så ändras det i ett (eller flera) annat hörn så jag får hålla på att skruva som en galning men det blir inte bra i alla fall. Fast med fasta distanser så kanske det är enklare än med fjädrar iofs.
Ontop skrev:5. Ett lager (en loop) 150x150mm skrivs ut och mäts upp, Z-offset justeras baserat på den tunnaste delen av utskriften. För god vidhäftning brukar jag ligga på 0,15 mm för 0,2 mm lagerhöjd.
6. Ny utskrift, där hörnen mäts upp och de som är större än 0,15 mm justeras ner mha indikatorklocka. I detta läge lossas inte bädden utan distansen kan vridas för att uppnå justering.
7. Ny utskrift, normalt brukar ingen justering behövas.
Jo jag funderar på att skaffa både en indikatorklocka och en micrometer (tips på var man kan köpa dessa prisvärt?). En bekant till mig hade skrivit ut en liten finurlig grej som han fäste på gejdrarna till Z-axeln med ett litet fäste på för indikatorklockan.
Ontop skrev:Normalt ger detta en avvikelse på 0,01 till 0,03 mm. Hade problem med skeva stänger som gav sken av att bädden var skev, detta löser man genom att snurra på X/Y stängerna och notera vart topp/botten är mha indikatorklocka mot hotend/bädd. Stängerna får sedan ställas in den position som ger det mest plana resultatet.
Fast om stängerna (trapetsgängade skruvarna) är krokiga är väl av mindre betydelse? Det är väl att gejdrarna är raka som är det viktigaste?
Oavsett vilket så ska jag kolla upp detta :)
Ontop skrev:Min skrivare är i trä vilket resulterar i viss Z variation, har provat kapacitiv givare men det var inte tillräckligt reproducerbart. Använder nu en endstop monterad på bädden som hotenden nuddar vid (på sidan av munstycket), denna lösning ger konsekvent 0,15 mm som första lagerhöjd oavsett om skrivaren är varm eller inte.
Du får nog ta en bild (om du vill?) för jag är inte riktigt med på vad du menar.
Visst olika givare är ju alltid kul om man vill nörda ner sig riktigt, använde du en analog eller en "av/på"-givare? Kan tänka mig att en "av/på" kan vara lite okonsekvent men om man har en analog givare och sen justerar gränsvärdet elektriskt (eller digitalt i mjukvaran) så borde du få bättre repeterbarhet.
Ontop
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 september 2011, 21:34:53

Re: Justera in höjden på bädden?

Inlägg av Ontop »

pellebeefmaster skrev:Betyder detta att du monterar skruvarna med huvudet underifrån?
I ordning underifrån:
Aluminiumsandwich, distans, bädd, insex.
På bilden syns även indikatorklockan och brytaren monterad i hörnet (den stjäl 5 mm utskriftsyta men det kan jag leva med). Nattens utskrift är inte bortplockad än, smällde RCn i ett träd igår, tur man har en skrivare :D
IMG_20170402_113357.jpg
pellebeefmaster skrev:Med "hotend" antar jag att du menar munstycket på extrodern?
Ja
pellebeefmaster skrev:Jo jag synkar Z-skruvarna med hjälp av ett litet hemmagjort "alignment tool" (jobbigt när det är lättare att komma på ett bra ord för det på engelska än svenska) som jag skruvar och synkar båda Z-axlarna mot. Den gemensamma nollningen kan jag ju dock inte göra så mycket med eftersom att det är ändlägesswitshen (microbrytaren) som bestämmer detta och denna går inte att justera ner mer än vad den redan är.
Jag lägger energin på att få avståndet mellan munstycke och bädd lika för punkt 1 och 2, det faktiska avståndet fixas i min punkt 5.
pellebeefmaster skrev:Problemet för mig är att justerar jag på ett ställe så ändras det i ett (eller flera) annat hörn så jag får hålla på att skruva som en galning men det blir inte bra i alla fall. Fast med fasta distanser så kanske det är enklare än med fjädrar iofs.
Det problemet har jag inte haft.
pellebeefmaster skrev:Jo jag funderar på att skaffa både en indikatorklocka och en micrometer (tips på var man kan köpa dessa prisvärt?). En bekant till mig hade skrivit ut en liten finurlig grej som han fäste på gejdrarna till Z-axeln med ett litet fäste på för indikatorklockan.
Indikatorklocka = Biltema, mikrometer har jag fått av en gammal verktygsmakare. Du kommer hyfsat långt med ett billigt skjutmått från Biltema/eBay.
pellebeefmaster skrev:Fast om stängerna (trapetsgängade skruvarna) är krokiga är väl av mindre betydelse? Det är väl att gejdrarna är raka som är det viktigaste?
Oavsett vilket så ska jag kolla upp detta
Det är inte de gängade jag avser utan gejdrarna. Lossa gejdrarna på y, snurra dem och mät med indikatorklockan.
pellebeefmaster skrev: Du får nog ta en bild (om du vill?) för jag är inte riktigt med på vad du menar.
Visst olika givare är ju alltid kul om man vill nörda ner sig riktigt, använde du en analog eller en "av/på"-givare? Kan tänka mig att en "av/på" kan vara lite okonsekvent men om man har en analog givare och sen justerar gränsvärdet elektriskt (eller digitalt i mjukvaran) så borde du få bättre repeterbarhet.
Se bild ovan, har testat kapacitiv givare på x släden och analog givare på z (Mendel90 standard) men detta funkar klockrent.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2257
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Justera in höjden på bädden?

Inlägg av hummel »

Ultimaker har löst det väldigt galant. Enda verktyget du behöver är en bit papper. Deras bädd har 3 justerskruvar vilket jag tycker är klart smidigare än 4.
https://ultimaker.com/en/resources/146-calibration
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Justera in höjden på bädden?

Inlägg av EPG »

Smidigt det där när hela bädden rör sig upp/ner.
På min så är det ju själva skrivarhuvudet som rör sig uppåt istället för att bädden rör sig nedåt i samband med att skrivaren bygger på lager efter lager.

Fördelen med att det är bädden som är den rörliga biten är ju att det är lättare att komma åt justerskruvarna :)
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Justera in höjden på bädden?

Inlägg av EPG »

Ontop skrev: I ordning underifrån:
Aluminiumsandwich, distans, bädd, insex.
På bilden syns även indikatorklockan och brytaren monterad i hörnet (den stjäl 5 mm utskriftsyta men det kan jag leva med). Nattens utskrift är inte bortplockad än, smällde RCn i ett träd igår, tur man har en skrivare :D
IMG_20170402_113357.jpg
Nice, jag har beställt en indikatorklocka på ebay nu och kommer väl att skriva ut något skillat fäste till den vart det lider. Snorbillig vart den i alla fall, typ 60:-.
Får man fråga vad för typ av RC du smällde med? En quad (som du quaddade :P )? Själv har jag hållit på med modellflyg i 19 år och räknar också med att 3D-skrivaren kommer att få jobba en hel del för detta endamål
Ontop skrev:Jag lägger energin på att få avståndet mellan munstycke och bädd lika för punkt 1 och 2, det faktiska avståndet fixas i min punkt 5.
Frågan är om det går att göra så i mitt fall, jag har en grej jag ska testa först men jag ska kolla på det sen.
Ontop skrev:Indikatorklocka = Biltema, mikrometer har jag fått av en gammal verktygsmakare. Du kommer hyfsat långt med ett billigt skjutmått från Biltema/eBay.
Jag har precis beställt båda på ebay men bra att veta att det finns på Biltema med.
Ontop skrev:Det är inte de gängade jag avser utan gejdrarna. Lossa gejdrarna på y, snurra dem och mät med indikatorklockan.
Bra tips, kanske ska köpa en indikatorklocka med magnetstativ på Biltema trots allt.
Ontop
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 september 2011, 21:34:53

Re: Justera in höjden på bädden?

Inlägg av Ontop »

pellebeefmaster skrev:Får man fråga vad för typ av RC du smällde med?
Fick uppgraderat "grabbens" bil med en borstlös motor, esc, lipo och servo. Går som en raket men verkar vara målsökande mot träd...bilen stannade men delarna fortsatte 3 m till.
Flyg säger du, har funderat på en Fw-190 kanske inte en nybörjarmodell dock.
pellebeefmaster skrev:Frågan är om det går att göra så i mitt fall, jag har en grej jag ska testa först men jag ska kolla på det sen.
Papper och allt annat folk använder för att ställa avståndet gav för stor variation för mig, är bädden jämn ställs höjden snabbt efter en testutskrift. Justerade firmware idag och skrev ut ett test igen, diffade -0,01 till 0,01 från 0,15 mm.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Justera in höjden på bädden?

Inlägg av EPG »

Jag har upptäckt att min bädd är inte helt plan så jag tror jag ska bygga om och försöka få till en bädd med en glasskiva som många andra har istället.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Justera in höjden på bädden?

Inlägg av mekluuba »

En glasskiva så kommer du upp i höjd. Jag kör 4mm blästrat glas. Måttbeställt från lokala firman för ca 200kr. Satte glaset med dubbelhäftande tejp.
Ger även en stabilare bädd-temperatur pga. mer massa. Men framförallt får du en plan yta, det kunde jag inte lyckas med utan glasskivan.

Jag tejpar med TESA vit maskeringstejp på den och printar på det. Fäster jättebra och jag kan göra printar på 20 x 20cm utan att kanterna släpper upp.
Får vara lite försiktig när man bänder bort biten bara så att glaset inte spricker...

Lycka till!
Skriv svar