Prusa i3, att tänka på.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Prusa i3, att tänka på.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ser att det är många som köpt 3d skrivarramar i stål till Prusa i3 här på forumet. Eftersom jag nyss byggt ihop en billigare plywoodvariant så hittade jag några saker man kanske skall tänka på när man köper komponenterna.

Min skrivare kostade ~1500 kr komplett med en rulle PLA. Stommen bestod av plywood och var bara skräp linjärlagren var kass och så även dreven som kastade flera tiondelar. Jag köpte nya lager och drev från 3D-grottan som var av mycket bra kvalitet. För övrigt så verkade allt annat helt ok. Linjärlagrens rundstänger höll måttet på ett par tusendelar minus. Nätdel, motorer, extruder, plastdetaljer kablage mikrobrytare, LED-display, drivkort, värmebädd var helt ok. Även de plastslangar som levererades i stället för kopplingar till Z fungerade utmärkt.

Nya lager och drev kostade knappt 300 kr från 3D.grottan så priset för min skrivare är nu uppe i 1800 kr plus det arbete jag lade ner på att förstärka ramen och fixa Z-wobblingsproblemet. Allt detta kan man läsa om i min byggtråd.

Vad jag alltså vill varna för är, köp inte skitlager och plastdrev från Kina. 3D-grottan är nästan lika billigt men avsevärt bättre. Dessutom en dags leveranstid om man beställer på morgonen. Helt perfekt.

Jag har inte sett någon prissammanställning på hur mycket man kommer upp i om man köper lösa delar till skrivarbygget. Men säg att man köper en likadan skrivare som jag köpte. Slänger bort plywoodstommen, lagren och dreven men behåller resten och köper som jag gjorde nya lager och drev, ja då har man rubbet förutom själva stommen för 1800 kr och stommen har ju de flesta redan köpt av stål redan. Kolla gärna igenom min byggtråd för närmare beskrivning med bilder på de problem jag gick igenom, det kan spara en hel del frustration.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Prusa i3, att tänka på.

Inlägg av datajompa »

Hur var stommen skräp, och kan man inte använda den som bas och förstärka genom att limma på mer plywood?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Prusa i3, att tänka på.

Inlägg av SeniorLemuren »

Visst, om du läser tråden om mitt bygge så kan du se vad som krävdes för att få stommen någorlunda stabil. Men många har ju redan beställt stålstomme så då är det ju bara att slänga plywooden.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Prusa i3, att tänka på.

Inlägg av datajompa »

Vilka drev var det du köpte från 3D-grottan?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Prusa i3, att tänka på.

Inlägg av SeniorLemuren »

2 st Remhjul GT2 20T art.nr ME-TP-GT22005-001 pris 30 kr/st
Skriv svar