Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1861
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av carpelux »

Jag har inte riktigt bestämt det ännu. I förlängningen vill jag har direktdrift men med de delar jag har beställt vet jag inte om jag får i hop det hela. I så fall blir det bowden, och om det vise sig finnas ett behov så kommer jag uppgradera med direktdrift.

Då lutar det åt ett kit från e3d med deras V6 hotend och titan extruder.

Edit: stavfel
Senast redigerad av carpelux 20 mars 2017, 10:39:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Henrik Kjellberg »

carpelux skrev:Givetvis hade min trogne följeslagare murphy ett finger med i spelet när jag skruvade ihop ramen.

De bägge gavlarna kan ju se symmetriska ut och därmed placeras på vilken sida som helst. Nu är det inte riktigt så, det skiljer lite i håldelningen för att skruva fast arduinon. Sätter man vardera gavel på rätt sida kommer hålen passa för att montera arduinon på utsidan, sätter man dem fel hamnar arduinon på insidan.

Gissa hur jag kom på det :-)
Haha, tack för tipset! Hade inte du nämnt det så hade nog Murphy fått nämna det för mig också! :lol:
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1861
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av carpelux »

Idag kom det plastdelar från spanien. hta3d.com närmare bestämt. Jag köpte deras kit med plastdelar till p3steel och det var skyggt printade delar som dök upp. Extrudern passar direkt på hotenden vad det verkar så det blir antagligen direktdrift.

Nu väntar jag på MK3 hotplate, 24V PSU, trapetskruvar för Z-axel med tillhörande lager samt GT2 rem och trissor. Sen är det bara att bygga på :-)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Uppdatera oss carpelux! :D

ÄNTLIGEN har jag fått hem allt från Kina, så nu kan bygget fortskrida. Lite surt när det sista som dyker upp är M3 skruv + muttrar...
Sätter mig strax och börjar uppdatera första inlägget med den nuvarande inköpslistan. Det saknas säkert vissa saker men det man inte vet har man inte ont av :wink:

EDIT: Gör det här senare. Ser ingen jätteanledning till att göra det i nuläget då jag inte ens vet om det är rätt antal eller om dom passar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Jag kommer vara lite ofin och länka "förbi" mellansnacket. Med det menar jag absolut inte att det är oviktigt, utan för att underlätta för nästa person som bara rakt av vill bygga ihop den.
Uppskattar verkligen om ni vill fylla på med idéer, frågor, bilder etc.

Länk till föregående steg

Då tar vi första lilla stapplande steget:

Det här är det jag fått hem. Medveten om att jag fortfarande saknar nätagg. Suger lite på det så länge.
DSC_3597.jpg
Det här är vad carpelux nämnde tidigare. Tack för det!
Lustigt nog hade jag för-monterat min ram fel också. Sätter ni gavlarna rätt så kan MEGA:n placeras på utsidan av valfri gavel, med USB och DC-plugg riktade bakåt.
DSC_3599.jpg
DSC_3601.jpg

Ramen behöver rengöras innan. Man känner det lilla "slipmaterialet" på alla plåtar.
Själv nyttjade jag iso-sprit och avser inte göra något mer vid ramen. Tycker om den råa looken.

Först tryckte jag i gavlarna och innan några skruv gick i så tryckes även de två diagonalerna i. Efter det gick det åt 10 st M3x12mm skruv och 10st låsmutter.
Har inte dragit åt allting än. Tänker göra det senare när jag vet att det inte behöver gå isär igen.
Summering av åtgången hårdvara sammanfattas i slutet av bygget när jag vet exakt hur mycket.
DSC_3603.jpg
Fortsättning nästa inlägg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Ytterligare lite ram ihopskruvat.

Visar bilder på hur löphjulshållarna/motorfästen ska vara orienterade. Dessa kan vändas 180 fel men dock inga större bekymmer att ändra, även efteråt.
Hårdvaruåtgång för denna manöver var 10st M3x12 skruv samt 10st M3 låsmutter.
DSC_3605.jpg
DSC_3608.jpg
DSC_3609.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Vad säger era erfarenheter om det här?:

Dom skurna hålen mäter ~7,86mm på ena sidan och ~7,91mm på andra sidan. Det är ju lite typiskt att det blir så här när man laser/vatten-skurit.
Axeln som ska i är strax under 8mm.

Hur har ni gjort? Vågar man bara knacka/pressa i axeln eller bör man ta upp hålen lite försiktigt så det ändå blir presspassning?
DSC_3613.jpg
DSC_3618.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1861
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av carpelux »

Jag fasade av axeln lite och tog sen fram stora släggan. I slutänden kändes det som om det nästan blev för lite presspassning faktiskt. Inte så det var problem, men näst intill
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Då provar vi det!
Tänk vad lite som inte lösas med våld och vaselin egentligen...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Precis som carpelux intygade så var det här ett sk "icke-problem" - det är bara att knacka på.
Axlarna jag beställde från 3D-grottan var redan fasade så det var bara att köra på.
Tänk på att det är viktigt med ett rejält mothåll.
DSC_3620.jpg
DSC_3622.jpg
DSC_3625.jpg
DSC_3626.jpg
Då man inte an montera "locken" än så blir det nu dags att göra klart hela X och Z-axlarna. På samma gång.
Först ut monterade jag muttrarna för trapetsskruven. Bifogat mått nedanför så ni kan se vad som passar.
Skruvarna kommer från gamla leksaker och är självgängade. Borrade med 2,5mm borr.
DSC_3627.jpg
DSC_3628.jpg
Ett tips om man ska borra till ett visst djup och inte äger ett borrstopp så räcker det oftast ganska bra att markera med lite tejp där man ska sluta. Kom dock ihåg att dra åt tejpen hårt så den inte glider på borret.
Fasade av kanterna med en försänkare så muttern skulle bli riktigt flush men det går lika bra med ett stort borr.
DSC_3632.jpg
DSC_3633.jpg
Och med några M3 låsbrickor så var saken biff!
DSC_3634.jpg
DSC_3635.jpg
DSC_3636.jpg
Näst ut var att montera lager i XY-bitarna. Lagren jag först körde med var vanliga LM8UU men pga anledningar som jag snart kommer nämna så bytte jag till LM8LUU (som är den längre varianten). Detta fungerade mycket bättre.
När jag först provade med vanliga LM8UU så tryckte jag ner första lagret i botten med en tuschpenna och sedan lät det andra gå flush mot toppen.
DSC_3637.jpg
DSC_3638.jpg
DSC_3639.jpg
DSC_3640.jpg
Nu sitter dom på plats och glider fint! Ett tips från coachen kan vara att trä på lagren försiktigt. Det vara flera gånger som jag råkade stöta i en lagerkula lite hårt så den föll ur.
Om det här händer så leta upp vilket spår som saknar en kula och tryck dit försiktigt med en lite mejsel eller annat.
DSC_3641.jpg
Tyvärr är det här momentet dåligt dokumenterat. Anledningen var att de två första XY-plastbitarna jag fick från 3D-grottan var aningens "missbildade". Här skriver jag om problemet.
Det var inte allt. När jag monterat dom två LM8UU Z-lagren i plastbiten så när z-axeln skulle igenom så märkte man tydligt att lagren inte satt rätt. Man fick tvinga in axeln och direkt började det gå trögt.
Pratade med Björn på 3D-grottan och han kunde bekräfta att något hade gått fel. Han fick samma effekt på sin nyprintade bit.
Efter lite justering så fick han ordning på det och jag beslutade mig samtidigt att det måste vara bättre med L-lagren, därav det beslutet.
i det här fallet är det så himla skönt att köpt grejer av en svensk ÅF. Trevligt bemötande och kan snabbt komma till en lösning. :tumupp: för 3D-grottan.

Hur som helst. Min rekommendation är att köra ur hålen med ett 8mm borr och trycka i Y-axlarna tills dom bottnar. Kör sedan upp motsvarande plastbit med ett 8mm-borr och tryck i så långt att det är EXAKT axelbredd mellan bitarna.
Det här momentet tog lite tid och demonterande/monterande men till slut blir det riktigt bra! Efter några försök så gick det få Z att röra sig näst intill friktionslöst på axlarna, med "locken" temporärt monterade.
DSC_3646.jpg
DSC_3648.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Med Z och Y-axlar monterade så var det dags att låsa ihop allt med de sk locken.
För att få något slags mothåll så mätte jag avståndet mellan bordet och axelns ände. Mycket passande så hade en av mina långhylsor precis denna längd.
DSC_3677.jpg
DSC_3678.jpg
Näst ut var 4 st muttrar och 4 st M3x12 skruv. Surprise! :D
När allt är draget så se till att Z fortfarande löper fint.
DSC_3680.jpg
Dags för Y-axel, dvs bädden!
Jag monterade bort bakstycket igen och använde ett rejält mothåll. Sen var det bara att klappa på.
Glömt inte lagren innan ni monterar framstycket!
DSC_3682.jpg
DSC_3683.jpg
Om det här uppstår, och det kommer det att göra, så böj inte bara axeln utan justera den försiktigt i sin infästning tills den passar framstycket. På så sätt blir den inte bananformad.
DSC_3686.jpg
Sist ut ikväll blev att montera framstycket. Skruvade tillbaka dom två skruvarna för att den inte skulle hoppa loss och sen ett bra mothåll igen. Det gick väldigt smidigt och med en liten provkörning av bädden så verkar det glida fint.
DSC_3687.jpg
DSC_3689.jpg
Nu vet jag inte vad som kommer näst. Måste söka runt lite.
Bädden kommer nog väldigt sist så eventuellt blir det motorer, extruder och hotend här näst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Börjar närma mig ett provkörande av printern nu så snart dags för en jätteuppdatering i tråden. Har tagit en massa kort men inte tagit mig tiden att göra inlägg för varje manöver.

En liten fråga, hur har ni dragit kablaget från värmebädden? Någon lust att visa med bild?
Har också sett att vissa vänder bädden med den lackade yta och "slingan" uppåt, medans en del väljer den blank alu-sidan uppåt, vilket har ni valt? Och varför?
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av zealotry »

Om du ska ha glas eller annan bädd ovanpå värmebädden så kan jag inte se att det skulle spela någon roll vilken sida som är upp. Själv så har jag den blanka alu-sidan upp och skriver ut på på maskeringstejp som jag sätter direkt på aluplattan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33600
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Glenn »

Det känns ju som att priset för delarna springer iväg en del, så mycket att det nästan borde löna sig att köpa en 1400:- plywoodslkrivare och sen använda allt utom ramen ? eller är det inte så enkelt att grejerna passar rakt av ?

..Sen vet jag ju att man kanske vill byta ut en del prylar ändå men..
methuso
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av methuso »

Ursäkta trådkapningen :twisted:
Även jag har fått hem en stålram men sitter och funderar över lager.
I min rostock delta hemmabygge har jag lm8uu och tycker inte om hur de låter och repar stängerna.
Ser på 3dGrottan att de har igus och mässing/grafit. Nån som har någon erfarenhet av dessa och kan ge lite info om friktion/glapp/ljud?

/Ulf
Skriv svar