Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Hej på Er!

Tänkte dokumentera mina framsteg i 3D-skrivar-världen, och förhoppningsvis få andra att komma igång.

Min tidigare bakgrund om ämnet är väl så nära noll man kan komma. Visst har jag sett en skrivare innan men aldrig klämt, känt eller varit speciellt intresserad.
Under den senare tiden så har ett begär byggts upp och tack vare en viss gotlänning på forumet så brast bubblan.

Det kommer inte gå speciellt fort men jag lovar att dokumentera varje framsteg. Har jag riktig flyt så kikar några av "dom ruttade" in i tråden och sparkar mig i baken.

Skrivaren ska bli en Prusa i3 Steel och till en början ska den bara ihop. Kommer använda mycket "vanliga" lösningar då det underlättar när man behöver assistans på nätet. Till stor del apar jag efter Melkutt i denna_tråden, men vi får se vart det slutar.
Så, mycket text så det är bäst att köra igång med bilderna.

Byggplats:

Efter ett par timmar städning så fick jag till slut ihop en yta i verkstan där skrivaren kan husera.
Bordet.jpg
Ramen:

I denna_tråden så säljer mickeshobby Prusa i3 Steel-ramar för (idag) 700:- inkl frakt. Man måste börja någonstans så en sådan införskaffades innan jag ens visste att det fanns olika versioner. Mer om det strax.
Paketet kom välpackat och nedan ser ni samtliga delar det innehöll.
Paketet.jpg
Delar.jpg
Det var en helt underbar känsla att "klicka" ihop delarna. Med hjälp av en fil och ett par filtag här och där så blev maskinen riktigt stum, av enbart lös ihopmontering! Allt ska fixeras med skruv/mutter senare, men jag behövde få en känsla om hur skrivaren såg ut och storleken.
Den tredje bilden är "överblivna" delar. Två tillhör heatbed:en och dom andra vet jag inte. Det kommer nog ge sig med tiden.
Monterad_fram.jpg
Monterad_sida.jpg
Överblivet.jpg
http://reprap.org/wiki/P3Steel nämner de olika förändringar på ramen (och annat) mellan de olika versionerna.
Jag mätte upp ramen och jag tror det här är en 2.01-ram. Lovar att återkomma med definitivt besked. Visst, kan ju alltid fråga säljaren men det är för enkelt :wink:
Lite mått finner ni nedan samt att jag lagt till en bild (mest för mig själv) för att lära mig namnen på axlarna med mera. Denna bild kommer eventuellt revideras med mer information som referens.
Ram_med_mått.jpg
Ram_med_axlar_mm.jpg
Vad som kommer här näst vet varken ni eller jag. Det har i alla fall nyligen lagts ~20 beställningar från diverse ställen så får se vad som dyker ner här näst :)

Länk till nästa steg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 9 maj 2017, 16:03:08, redigerad totalt 2 gånger.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av SeniorLemuren »

Kolla glappet på linjärlagren före du monterar dem om du köpt dem från Kina. Det verkar vara en djungel. De som följde min Prusa glappade 2 tiondels mm!!!. Lager jag köpt separat glappade 5 hundradels mm. Kollar man i tabell så är toleransen betydligt mindre. På ebay hittade jag inget lager som var specificerat men på Aliexpress hittade jag några lager som visade denna tabell. (+0 - 1 hundradels mm för 8 mm lagrets innerdiameter)
linjärlager dimensioner 1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av tecno »

Denna tråd skall hårdbevakas = intresserad själv av att bygga en till printer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst vore det kul med en 3D skrivaren, därför följer jag Melkutt, Lemursenioren och Dig Magnus. Men du förlorade mig redan i inledningen, efter ett par timmars städning
Ja då förstår jag att det nog inget blir hos mig. :?
pettib
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 maj 2014, 09:52:43

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av pettib »

Här har du en bild på min Prusa I3 Steel som jag har byggt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

@SeniorLemuren:
Axlarna har varit en sak jag väntat med att beställa, mycket tack vare din tråd. Har nu pratat en stund med Björn på 3D-grottan och kommer beställa lager/axlar från honom.
Lovar att mäta upp dessa när dom landat, men vad jag förstod så kommer jag inte bli (så) besviken.

@tecno:
Kul! En liten ändring i trådstrukturen blir att första inlägget ska få en BoM. Ska göra mitt bästa att bokföra exakt varenda pryl jag köper in, och kostnad för dessa. Kommer även nämna det vid varje montering.

@Lasp:
Nej det var inte kul att städa. Fick t.o.m konsultera damen för att "packa smart".
Det går ju faktiskt också bygga på köksbordet :wink:

@pettib:
Jätteroligt att du lägger in en bild som jag får tjuvkika på! Lite väl låg upplösning men man ser ju i alla fall att den är rödmålad :D

Det har landat ett paket idag. Återkommer om det!
pettib
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 maj 2014, 09:52:43

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av pettib »

Lite fler och bättre bilder som jag kan hoppas hjälper någon.

https://goo.gl/photos/bJ72357HZ7Q8UkW58
pettib
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 maj 2014, 09:52:43

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av pettib »

Dessa lagerna från Björn på 3D-Grottan fungerar helt ok. Dom är klart bättre än dom billiga på Ebay i 10-pack.
http://3d-grottan.se/Mechanics/LM08UU-LC
pettib
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 maj 2014, 09:52:43

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av pettib »

Jag måste tipsa er om att vi kommer att ha en 3D meetup i Helsingborg 25-26 Mars som är tänkt som ett bra tillfälle att lära sig mer och träffa andra "nördar" ;-) som bygger skrivare och ritar i 3d. Jag vet inte om man får göra reklam i forumet med Eventet är inte vinstdrivande. Jag skriver gärna mer info i en egen tråd om det är ok.
https://3dmeetup.se/

Är det inte ok med en egen tråd om eventet så får ni gärna kontakta mig för mer info.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är ett bra initiativ, men det finns en tråd redan som Teljemo har lagt upp.
Och vi är ett antal som redan ser slutet på mars som en viktig tidpunkt!
plats för att boka biljett! https://www.eventbrite.com/e/3d-meetup- ... ff=efbnreg
och en liten f post https://www.facebook.com/groups/1372216 ... 6/?fref=ts
pettib
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 maj 2014, 09:52:43

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av pettib »

Gott att höra att han redan har gjort det. Jag har inte varit aktiv här på forumet på väldigt länge.
Men jag hoppas att så många som möjligt kommer och gör oss sällskap :-)

//Peter
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av SeniorLemuren »

Magnus_K skrev:@SeniorLemuren:
Axlarna har varit en sak jag väntat med att beställa, mycket tack vare din tråd. Har nu pratat en stund med Björn på 3D-grottan och kommer beställa lager/axlar från honom.
Lovar att mäta upp dessa när dom landat, men vad jag förstod så kommer jag inte bli (så) besviken.
Väntar med spänning på uppmätningen. Med de priserna finns det ingen anledning att köpa från ebay. Är de OK så kommer jag att beställa till min skrivare i stället för att vänta på de nya på garantin från Kina. Dom kan passa till något annat.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Magnus_K »

Håller med.
Har en del grejer jag tänkt beställa därifrån men planen var att vänta tills deras trådleverans kommit till rätta... Men det vettetusan om jag klarar av att hålla mig.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av Melkutt »

Haha, skrattade rätt gott när jag läste detta :)
Magnus_K skrev: Under den senare tiden så har ett begär byggts upp och tack vare en viss gotlänning på forumet så brast bubblan.

Det kommer inte gå speciellt fort men jag lovar att dokumentera varje framsteg. Har jag riktig flyt så kikar några av "dom ruttade" in i tråden och sparkar mig i baken.

Skrivaren ska bli en Prusa i3 Steel och till en början ska den bara ihop. Kommer använda mycket "vanliga" lösningar då det underlättar när man behöver assistans på nätet. Till stor del apar jag efter Melkutt i denna_tråden, men vi får se vart det slutar.
Så, mycket text så det är bäst att köra igång med bilderna.
Du får apa efter så mycket du vill, vill bara understryka att så som jag har löst vissa grejer kanske inte är det bästa men det finns en tanke bakom det och det funkar för mig :)
"Linjäraxlarna" vet jag inte om jag skrev om, men dom kommer ifrån Björn på 3D grottan.
Funkar bra till ett överkomligt pris, men framför allt en fantastisk support :tumupp:
Sen så har jag eBay lager som jag skrev i min tråd, tänkte byta ut dessa mig IGNIS? (tror jag dom hette :humm: ) glidlager.
Ville inte löpa hela linan ut när min maskin byggdes, för då skulle den aldrig bli "färdig" om jag känner mig själv rätt!

Skall bli intressant att följa detta bygge!
Har varigt lite inaktiv från SEF dom senaste dagarna så jag har bara skummat lite fort genom din tråd, men skall läsa igenom den när barnen har somnat (och alla andra trådar som jag har missat)

Och nä, har inte fixat nån fjäder än :mrgreen:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Att bygga en Prusa i3 Steel - av en riktig gröngöling

Inlägg av tecno »

tänkte byta ut dessa mig IGNIS? (tror jag dom hette :humm: ) glidlager
IGUS
Skriv svar