Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Den här tråden om kullager skapar jag i stället för att starta en diskussion i min 3D-skrivartråd. Det blir mer sökbart så här om man söker info om lager.

Som många kanske redan läst i min 3D-skrivartråd så har jag problem med de linjära kulbussningarna. De har för stort glapp. För en tid sedan köpte jag 8 x 24 mm bussningar till ett framtida projekt från ebay. Dessa har ett glapp på nästan 5 hundradelar och det är inte så värst bra heller anser jag. Jag kan själv svarva och borra bussningar i brons med bättre precision.

Jag har försökt att hitta bussningar på ebay där man anger vilken tolerans som levereras men hittar bara utrycket "Top Quality" vilket naturligtvis inte säger ett dugg. Som jag kunnat förstå så skall ABEC3 vara tillräckligt bra för normala lagringsfunktioner. Jag har inte hittat hur mycket glapp detta innebär för just dessa lager, men det vet säkert någon här vart man kan finna information om?


Min fråga är alltså om någon här kan föreslå vart man kan köpa kulbussningar ABEC3 LM8LUU 8x15x45mm utan att behöva vänta 2 månader på leverans.

Vad har alla ni andra för erfarenheter av kulbussningar/lagringa till CNC-ändamål rent allmänt?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Hittade denna tabell. Om jag fattar rätt så skall toleransen vara +0 -8 micrometer. för lager med d = 2.5 till 10 mm. i så fall så är ju lagren jag köpt från ebay rena katastrofen.
lagertoleranser.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 25 februari 2017, 16:15:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av Meduza »

Det här är säkert inte vad du vill höra... men köp märkesgrejor och matcha lager med axlar av rätt toleransklass (jätteviktigt), det är i princip allt jag kan säga, no-name på eBay är rena gissningar.

Ett exempel är Misumi:

Köp LMUW8
http://www.misumi-europe.com/en/catalog ... 302578040/

och kombinera det med deras PSFJ8 axlar:
http://www.misumi-europe.com/en/catalog ... 302634310/

Här finns lite information om deras axlar och lager:
http://www.misumi-europe.com/en/catalog ... F04_EN.pdf


Till CNC gillar jag annars HIWIN's linjärskenor, bra kvalitet utan att bli (lika) löjligt dyra som en del av konkurrenterna
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av Magnus_K »

Vad är det för pris på dom där sakerna?
(Kanske har missat en prislista någonstans)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av Meduza »

Om du klickar dig in på ett specifikt part number (som jag inte lyckas länka till) så kan du se priserna direkt online, LMUW8 ligger på runt 5€/st (strax under om du köper fler än 10) och en 300mm lång 8mm PSFJ8 axel kostar strax under 8€.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av Magnus_K »

Ahaaa, så var det ja. Man fick sortera med filtret till vänster eller välja partnummer-fliken. Perfekt, tack Meduza.
Tror faktiskt jag ska prova dessa till min 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av Meduza »

Det är rejäl skillnad på Misumi's lager mot billiga kina-lager, Misumilager sitter tex på Z-Axeln på Ultimaker 3 och liknande skrivare av riktigt hög kvalitet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett mycket bra tips.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Fick en toleranstabell från Björn på 3D-grottan. på de Fushi-lager han säljer. De är helt OK.
Fushi-linjärlagerToleranser.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av säter »

Liksom för kullager ska det även vara ordning på lagerhuset för att spelet ska bli rätt.
Man undrar hur det är med detta i en plastbit?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det verkar var bra precision på plastdetaljerna vad jag kan bedöma. Skall beställa 4 st nya lager i dag så får man se vart det hamnar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Fick pris på LM8UU 8 x15 x 45 från Momentum nyss. Hör och häpna 450 kr/st + moms. Levtid 3 veckor. Kullager är verkligen en djungel.

Edit. Beställt från 3D-grottan 4 st för 266 kr inkl. moms och frakt.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av carpelux »

Är det någon som har erfarenhet / synpunkter på igus-bussning?

Jag håller på att planera ett bygge och lockades av att slippa hålla på med smörjning, så jag har lagt en beställning på igus. Kanske ett misstag?

Bild
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av Bonehead »

Igus funkar bra på rätt ställen men ger lite större glapp samt högre friktion än vanliga linjärlager. Det är iaf min erfarenhet av att använda dom.
Jag använder dom på min X-axel som är lite mer förlåtande medans det är vanliga på Y-stängerna.

Fördelen är väl som sagt att dom är det närmsta underhållsfria och kan inte skada dina stänger.
Om ett vanligt lager havererar så kommer den väldigt snabbt göra dina stängerna färdiga för soptippen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och synpunker kring linjära kullagerbussningar.

Inlägg av SeniorLemuren »

carpelux skrev:Är det någon som har erfarenhet / synpunkter på igus-bussning?

Jag håller på att planera ett bygge och lockades av att slippa hålla på med smörjning, så jag har lagt en beställning på igus. Kanske ett misstag?

Bild
Det vore intressant att se en toleranstabell på dess. Det närmaste jag hittar om toleranser är detta. Där kan man bl.annat läsa att :
Testprocedur
iglidur® glidlager är inpressningslager för hål med H7-enhetshål. Inpressningen av lagren fixerar dem i lagerhuset, men lagrens innerdiameter formas först genom inpressningen.
Detta medför ju att man inte kan använda sig av monteringsblock utskrivna med t.ex en 3D-skrivare utan behöver precisionsmått på hålet som lagret skall sitta i om det skall bli rätt tolerans.
Skriv svar