Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Allt som rör 3D-skrivare.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av janno »

Jag har tagit en del hjälp att försöka hitta problemen med mina 3D utskrifter med denna guide https://www.simplify3d.com/support/prin ... eshooting/

Hoppas något av exemplen kan ge en ledtråd.

/J
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av cahlfors »

Den där var ju helt fantastisk!
Tack för tipset!
:tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Här kommer en liten sammanfattning av mina försök till kalibrering. Som provbit har jag skrivit ut en bricka diam. 20 mm t=6.5 mm, med ett havcirkelrunt hål, ett rektangulärt hål och ett 3 mm hål från sidan in till centrumhålet.
testbricka.jpg
Den är egentligen en del av en ratt som skall passa på en 6 mm axel som är lite platt på ena sidan. Det rektangulär hålet är till för en M3-mutter som skall vara gänga åt stoppskruven. Själva ytkvaliten på utskriften är ovidkommande i detta skede är jag först intresserad av att få rätt mått på den.

Första utskriften gav 20.02 mm i X och 19.25 mm i Y. 6 mm det runda hålet var 5 mm i diam och ovalt.

Första åtgärden var att ställa upp skrivaren på en corianplatta och fixera den med dubbelhäftande tape under samtliga fötter. Det stadgade upp portalen i förhållande till bordet. Utskriften blev inte nämnvärt bättre.

Nästa svaga punkt var bak och framstycket som håller Y-axelns linjärskenor och motorn i bakstycket samt remspännaren i framstycket. De är tillverkade i dubbla tunna plywoodstycken och såg ut som bananer med bra svikt i.
bakre Y platta med motor.jpg
Jag började med att limma ihop de två styckena till en homogen skiva mot en rak träbit. Det ökade styvheten hyfsat bra.
Bakre främre Y platta limning.jpg
För att göra det ännu mer stadigt så limmade/skruvade jag fast en list av 6 mm plexi i 90 graders vinkel på styckena. Efter det så blev de i princip helt stumma.
Bakre Y-platta föstärkt m plexi.jpg
Främre Y-platta föstärkt m plexi.jpg
Det gav några tiondelar på Y nu 19,40 mm, men fortfarande är det långt i från bra.

Mer kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nästa steg var att vända uppochned på skrivaren och kolla infästningen på drivremmen (bordet kom förmonterat) Det visade sig att den länk som håller remmen inte satt fast utan glappade lite fram och tillbaka. Dessutom tyckte jag att det var illa att remmen var uppdragen mycket mot plattan, detta gör ju att den spänns maximalt i ändlägena och slackar när den är i mittenläge.
fäste drivrem Y.jpg
Jag fixade detta med att lägga emellan lämpligt med mellanlägg för att få remmens under och översida att bli parallella.Hålen för skruvarna var 4 mm så jag bytte ut de 2 M3-skruvarna mot 2 st M4 av lämplig längd.
nytt fäste drivrem Y.jpg
Någon tiondel bättre men långt från bra så nu kommer indikatorklockan fram.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av SeniorLemuren »

En kontroll av spelet på de två 8 x 45 mm linjärlagren på X-axeln visar på ett glapp på det nedre lagret på mer än 20 hundradels mm??? och det övre på ca 10 hundradels mm. De två lagren på Z visar glapp på minst 10 hundrades mm. Totalt skräp alltså. Förmodligen lager som kasserats i produktionen. Där ligger säkert de sista tiondelarna i felet på Y-axeln. (Axlarna visar ganska exakt 8.00 mm)
Linjärlager X uppmätning glapp.jpg
Jag har skrivit till Kinesen och begärt samtliga nya lager av godkänd precision. Tyvärr tar det ju ett par månader att få hem nya lager via E-bay. Har inte fått något svar ännu om det går att få dem samma väg som skrivare, från Tyskland, då kan det ju gå på några dagar.

Slutligen så har vi ju det välkända fenomenet med wobblande Z-skruvar. På denna maskin var det inte ens riktiga kopplingar mellan motor och skruvar, endast plastslangar var levererade som kopplingar. Eftersom axeln har ett fräst plan för en stoppskruv och alltså inte är helt cirkulär så är det helt omöjligt att få det att inte slänga. Så det får bli nästa sak att modifiera. Det påverkar ju inte felmåttet i Z men man kan se att brickans yta pekar på en ganska påtaglig påverkan på grund av wobbling.
Z-axelkoppling.jpg
Min slutvärdering av denna skrivare är: Köp inte skiten om du inte tycker väääldigt mycket om att skruva.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av GuruX »

Det blir en del skruvande med en billig skrivare. Jag trodde att jag hade köpt billigast möjliga, men jag ser att din skrivare är av det ännu billigare slaget.

Gällande wobblande z, så postade jag om det i en annan 3D-skrivartråd. Se detta inlägg. http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1305530
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av SeniorLemuren »

Skrev och klagade på att alla lagren var kass fick följande svar i dag:
Skärmklippkina.JPG
Så det skall bli intressant att se vad som kommer så småningom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Gillar dina ansträngningar att få ihop en anständig maskin.
Det är många av oss som inte har din erfarenhet och möjlighet att finna fel.
Skall bli verkligt intressant att följa.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av SeniorLemuren »

Tack. Trevligt med lite uppmuntran. I väntan på lagren så har jag modifierat Z lite för att avhjälpa problemet med wobbling. Flera har ju skrivit ut en liten plastgrunka till ändamålet, men eftersom jag inte kan skriva ut något ännu så fick jag ta den enkla vägen.

Jag sågade ut ett par brickor av 5 mm Delrin i min pyttelilla bandsåg. Borrade upp ett 10 mm hål som passade så att biten passade på flänsen på original mässingmuttern. För att muttern skall kunna röra sig fritt så borrade jag upp hålet som flänsens andra sida passade in i den stora plastlagringen, så borrade jag upp 10 mm hålet i plastlagringen till 11.5 mm. Gaffeln fick jag till med att borra ett 8 mm hål och såga upp så att det blev läppar som omfamnar lageraxeln.
Z-justeringsbricka.jpg
Z medbringare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager

Inlägg av SeniorLemuren »

janno skrev:Jag har tagit en del hjälp att försöka hitta problemen med mina 3D utskrifter med denna guide https://www.simplify3d.com/support/prin ... eshooting/

Hoppas något av exemplen kan ge en ledtråd.

/J
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Behöver hjälp nu.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu har nya lager anlänt. Beställde i måndags från 3D-grottan. de damp ner i dag två dagar senare. Bra service!
linjärlager 3D-grottan.jpg
Under tiden har jag tillverkat en ordentlig bas att skruva fast skrivaren på så att den inte kan flexa. Den är tillverkad i 12 mm corian med 40 mm sidor runt om. Den är ungefär lika styv som en tegelsten.

För att vara lite extra noga så slipade jag den med 600 vattenslippapper. efter det så brukar jag dra på ett lager med bilvax för att få lite glans, men det var tyvärr slut. Men man tager vad man haver som Kajsa Varg sade och jag hade faktiskt en tub med Idomin hudsalva och det funkade lika bra. :) Så nu börjar jobbet med att skruva ihop det hela.
3D Basplatta.jpg
Skrivaren är fäst på 6 punkter med vinkelbeslag mot plattan.
PrusaFundament.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 15 mars 2017, 14:33:13, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av SeniorLemuren »

Första testkörningen med nya friska lager. Alla glapp och instabilitet är med säkerhet eliminerade men den jävla y-axeln skriver fortfarande 0.30 mm mindre än X. En provbit på 14 x 16 mm blir 13.7 X 16.02 mm.

Det enda jag kan tänka ut nu är att drivhjulen på X resp Y motorn inte har exakt samma diameter. Men å andra sidan så har de ju lika många kuggar så de borde ju flytta sig lika långt på ett varv.

Det är klart att jag skulle kunna ändra antal steg/mm på Y-axeln men det kommer ju förmodligen bara att stämma med just 14 mm. Fattar inte vad som är orsaken???

För övrigt så är utskriften OK. Z-wobblinge är inget problem efter att jag modifierade muttrarna så att de kunde röra sig i sidled.

En annan långsökt orsak kan ju vara att det är fel multiplikator på X eller Y i programmet. Problemet är att jag inte har källkoden och kan kolla. Jag har skrivit till Kinesen för att få den och han hänvisar till sin kollega som aldrig svarar.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av oz9ny »

Du kan jo prøve at bytte om på x og y drivhjulene. Hvis de ikke har samme diameter vil de ikke flytte den samme afstand på aksen.

Tankeexperiment for verificering af teori: lille hjul på y-aksen og stort på x-aksen medfører at y-aksen flytter mindre end x-aksen.

/Niels
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av AndLi »

Borde inte ett ocentrerat centrumhål på drivhjulet som sitter på stegmotorn kunna ge denna effekt på små utskrifter?

Om du gör en utskrift som är ett helt antal gånger så lång som omkretsen på drivhjulet så borde ett sådan fel ta ut sig själv och bitens YTTERMÅTT bli rätt, men detaljer inne på biten blir fortfarande skeva (om de inte matchar omkretsen på drivhjulet)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av SeniorLemuren »

Andi du är en pärla. När jag skrev ut en rektangulär bit så hamnade X och Y måtten bättre än 5 hundradels mm. Medan den runda biten kan se ut lite hur som helst och skilja på olika ställen med 3 tiondelar.

Jag kollade remhjulen med inikatorklockan och Y slänger 1 tiondel och X 2 tiondelar. de kan ju samverka eller motverka lite hursomhelst, så där är nog den sista boven fångad i detta drama.

Jag blev lite fundersam när de små hålen 3,4,5,6 mm blev runda men inte ytterdiametern på den runda testbiten som har en diameter på 20 mm. När de små hålen blir till så rör sig ju axlarna bara en bråkdel av ett varv och kastet blir omätbart.

Att försöka åtgärda dessa hjul ser jag som besvärligt, så det rätta är väl förmodligen att leta reda på aluminiumhjul med mindre hål och bearbeta i svarven. Jag har ju en liten Denford CNC-svarv stående.

När detta är klart så återstår ett litet problem till. 3,4,5,6 mm hålen blir samtliga 3 tiondels mm för små. Visserligen runda och fina men med fel mått. Eftersom felet är samma oavsett diameter så kan man ju lägga till 3 tiondelar på alla hål man vill ha, men det känns inte rätt tycker jag. Jag har testat med att dra ner Z/mm så långt att lagren nästan inte hänger ihop men det hjälper inte. Kanske hålet i hotend inte är 0.4 mm som är uppgivet, utan större?

Edit: Det är inte bara de runda hålen som blir för små även ett rektangulärt hål blir för litet trots att den stora rektangelns yttermått blir rätt.
Skriv svar