Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av SeniorLemuren »

För mer än en vecka sedan fick jag min DIY Prusa på posten. Jag har inte packat upp den för än idag eftersom jag varit fullt sysselsatt men att få igång styrningen till min braskamin. Eftersom jag just nu brände en komponent till denna så tyckte jag att jag med gott samvete kunde ge mig på 3D-skrivaren i väntan på en ny driver.

Så sagt och gjort Jag städade bort allt vad gäller braskaminer från mitt bord och packade upp kartongen med skrivaren.

Det första jag gjorde var att skriva ut manualen som beskriver hur man får ihop den. Nu när jag kommit en liten bit in i monteringsarbetet så ser ja att detta är inte gjort med en klackspark. När det gäller de mekaniska bitarna är det inga större problem, men hur man skall ansluta kablarna till rätt ställe är bristfälligt förklarat. I stort sett så är hela sammansättningsbeskrivningen under all kritik.

Just nu sitter jag och försöker utröna hur jag skall koppla kabeln från nätdelen till styrkortet, den består av 4 ledare, 2 st röda och 2 st svarta men ingen info om vilken som är vilken. Är det månne 5V och 12 Volt, eller spelar det ingen roll hur man ansluter dem. Det framgår inte någonstans. Det är ju inte så jävla kul att chansa. Näe detta är ingen ingen höjdare så här långt.
Senast redigerad av SeniorLemuren 12 september 2018, 11:07:01, redigerad totalt 5 gånger.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av danielr112 »

Har du mätt spänningen på dem?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej, jag sparar ihop all konstiga saker och tar allt på en gång när jag skruvat ihop skrivaren. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av SeniorLemuren »

På powersuplyet kan man läsa att man skall kolla så att power switchen står på rätt spänning. Jag kan inte hitta någon sådan. Skall man vara tvungen att skruva bort höljet för att hitta den? Då river man tejpen som sitter på för garanti.
nätagg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av SeniorLemuren »

Problemet är löst. Med hjälp av en ficklampa kunde jag lysa i hålen på höljet kika in och hittade en omkopplare. Den var ställd på 230V. Bra att veta för andra.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av SeniorLemuren »

Ny är skrivaren ihopmekad. När jag körde Auto home så gick den snällt och parkerade i ena hörnet. Jag har testat att jogga den från panelen och det funkar. Nu återstår att kolla om det kommer fram någon smällt plast och om bordet blir varmt. Sedan blir det att få igång Cura och försöka få till något roligt. Behöver förmodligen hjälp så please standby ni som kan detta. :)

Senare skall jag inkomma med en beskrivning av den krokiga vägen som jag fick vandra vid ihopmonteringen. Det tog mej halva natten och några timmar till idag innan den var ihopsatt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av säter »

Senare skall jag inkomma med en beskrivning av den krokiga vägen som jag fick vandra vid ihopmonteringen.
Det låter bra.
Jag ska till med monteringen av min så småningom.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av SeniorLemuren »

Hjälp, nu skriver den, men jag vill avbryta för det var bara en test som jag inte vill skriva klart.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av SeniorLemuren »

Hittade avbryt i menyerna.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av Jonaz »

För lite bilder tycker jag..
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av GuruX »

Trevligt! Min trogna skrivare är också en Prusa i3, byggd från ett kit.
Nu när du börjar röra på den, se till att alltid ha ett finger på resetknappen innan du har fått ordning på allt och förstått hur du ska ställa in firmware (Marlin?),hostprogram och slicer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av SeniorLemuren »

Sådär, nu skall jag berätta.

Så här började det då.
3DByggstart.jpg
Något lugnande kan vara på plats om inte grejorna skall åka i sjön.
3DByggstart 2.jpg
Det första jag gjorde var att att skriva ut manualen på A4. Detta för att de numrerade delarna var avbildade i slutet på manualen och det blev ett väldigt bläddrande i datorn från monteringsanvsiningarna i början på manualen till slutet för att identifiera delarna.

Sedan gick det ganska enkelt att motera ihop det hela rent mekaniskt. det som ställde till det var att när kablarna från de olikamotorerna m.m. skulle pluggas in på drivkortet så stämde inte en siffra i manualens monteringsanvisningar.

Däremot så fanns det en beskrivning över själva drivkortet som talade om vilken port som servade motsvarande funktion. Den stämde nästan. Det som var fel var att det saknades portnummer till ena Z-motorn. Det fanns en tänkbar kontakt (16) under kontakten till den första motorn så det var logiskt att den var till andra motorn. Eftersom motorerna är parallellkopplade så kunde jag kolla att det stämde med mitt universalinstrument.
Drivkort.jpg
1. power source of motherboard; 2. heating bed; power 3. L nozzle power (spare) ; 4.L nozzle
power; 5
. L nozzle driver(spare); 6. R nozzle driver ;7.Z shaft driver; 8. Y shaft driver; 9.X shaft
driver; 10.motor power of L nozzle(spare); 11. motor power of R nozzle; 12. motor power of Z
shaft;
13. motor power of Y shaft; 14. motor power of X shaft; 15. spare power source of cooling
fan; 17. Z shaft stopper; 18. Y shaft stopper; 19. X shaft stopper; 20. LED. 21 bar cable ports
of.SD card display; 22.temperature sensor socket of R nozzle; 23.temperature sensor socket of L
nozzle;
24.temperature sensor of heating bed(spare); 25.function reset key of motherboard.
Så var det nästa frågetecken. Drivkortet är förberett för två stycken nozzel R resp L, båda är felaktigt benämnda med L
3. L nozzle power (spare) ; 4.L nozzle
power;
Däremot så är Tempgivarna rätt benämnda:
22.temperature sensor socket of R nozzle; 23.temperature sensor socket of L
nozzle
Problemet är ju att man inte vet vilken powerport som hör till respektive sensor. Där gissade jag att port 4 var R så sensorn hamnade alltså i kontakt nr 22 och det funkade.

Mer kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu är jag framme vid att koppla in LED. Enligt manualen skall den kopplas in på följande terminaler:
The LED is outward as shown in figure 20. Use bar cable ○10 to
connect LED with motherboard with port 19 of motherboard being connected to the
EXP1 port of LED motherboard and the port 20 of motherboard being connected to the EXP2 port of LED motherboard.
Nu är det så att portarna på drivkortet är märkta med 20 LED, 21 SD-card. Det är bara det att port 19 är: X shaft stopper och ser helt annorlunda ut. De 2 bandkablarna EXP1 och EXP2 skall anslutas till port 20 och 21. Men vilken som är vilken är inte angivet någonstans i manualen.

Genom att kolla med mitt universalinstrument på kretskortet så kund jag se att den undre kontakten var den som skulle kopplas till kontakten märkt med CD-card på drivkortet.
3D LED.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Kablarna är anslutna. En del var 3 gånger så långa som behövdes, det var medlevererat en kort bit av spiralslang som man kunde bunta ihop kablarna från bordet med. Som tur var så hade jag en lång spirak liggandes i mina gömmor så jag kunde bunta ihop kablarna från extrudern. Alla andra sladdar rullade jag ihop och fäste upp med buntband.

Så nu var det dags att justera in Z-axelns gränsläge på rätt höjd för att inte krocka med bordet, eftersom jag inte visste exakt när gränsläget bryter så justerade jag med säkerhetsmarginal uppåt för att inte krocka med bordet.

Kastade mig sedan direkt i sjön med att klicka på Auto home. Det fungerade nästa perfekt. Ett fel var att gränsläget för Y satt för långt bak så nozzeln hamnade utanför bordet vid noll. Det avhjälptes med fullösningen att böja på gränslägets plåttunga.
3D Y-limit.jpg
Nästa fel var att gränsläget för X satt helt löst och gick inte att sruva fast, det fanns inga gängor i plaste. Lösning Superlim.
3D X limit.jpg
Sedan testade jag att jogga alla axlar till sina ändlägen och då hittade jag ytterligare ett fel som stoppade Z halvvägs upp. Det var en skruvskalle som krockade med remspännaren på höger sida. Lösning: Fila ner skallen till 1 mm.
Z-axelHöger Skruv.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nu börjar min 3D resa

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra beskrivning. Ser ju ut att vara en hel del för slanten! Jag antar att mjukgöraren inte ingår, men väl förhindrar att det blir en GT tråd. Bra om du lägger ut vad du behöver komplettera med. De flesta som går igång med 3D verkar ha uppdaterat ett antal prylar!
Skriv svar