Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Allt som rör 3D-skrivare.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av ie »

Intressant om du skriver ut en dubbelt så stor provbit för att se om problemet är linjärt eller inte. Dvs får du 0,6mm fel då?

/Ingvar
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har beställt 2 nya drev av aluminium från 3D-grottan i dag. Hoppas få dom i morgon.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av Gimbal »

SeniorLemuren skrev: När detta är klart så återstår ett litet problem till. 3,4,5,6 mm hålen blir samtliga 3 tiondels mm för små. Visserligen runda och fina men med fel mått. Eftersom felet är samma oavsett diameter så kan man ju lägga till 3 tiondelar på alla hål man vill ha, men det känns inte rätt tycker jag.
Men beror inte det helt enkelt på att det är cirkelformat smält plast som väller ut lite om inget mothåll finns? Lite svall måste väl till för att kunna göra ett solid material, strängarna är som sagt runda och håligheter mellan strängarna måste fyllas, finns då inget mothåll... :humm:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av SeniorLemuren »

Om det är orsaken så borde ju utskriftsprogrammet automatiskt kunna korrigera felet?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur hårt skall man spänna X,Y drivremmarna? Någon som kan ge ett tips?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av tecno »

Lyssna, bör avge en djup 'cello' aktig ton.

Mätte till ca 150gram på ½ avståndet från neutral läget.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Då är jag nog i närheten nu. Tidigare var de hårt spända och den gick "hårt" och skrev "knaggligt" så det verkar vara rätt så noga, de får ju inte vara för slaka så den fjädrar eller.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nya drev anlände redan efter en dag. Snabb service från 3D-grottan. Har nu bytt ut plastdreven som slängde 10-20 tiondelar. En koll på de nya dreven visade att de slängde några få tusendelar och det får man vara jävligt nöjd med.

Första provutskriften efter bytet visar en ovalitet på ca 5 hundradelar på en rund bit med diametern på 35 mm så nu börjar det rätta till sig. Det fick bli en ratt till gasspisen. Nu fattas bara 3 st till. :)
spisratt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av AndLi »

:tumupp:

Var ju lätt avhjälpt när felet lokaliserades!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Nya lager har kommit.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, den sista biten med dreven var lätt när jag blev informerad, men jag började med nästan en mm. fel så det är inte mycket på denna skrivare som jag inte förbättrat. Jag skall skriva ihop ett sammandrag i en egen tråd så fort jag orkar för att peka på vad man bör tänka på för andra Prusa-byggare.

Än är jag inte i mål. Nu återstår att sätta alla parametrar rätt för att få så bra utskrifter som det bara går. Det blir en egen historia, nu är den mekaniska biten avslutad. Tack alla för era råd. :tumupp: :tumupp: :tumupp:

I morgon skall jag skriva ut några knappar till åt gasspisen om solen skiner på mina solpaneler och levererar ström till skrivaren, så jag slipper använda en tång när jag skall vrida på gasen. :)
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Nu börjar min 3D resa. Börjar funka så smått nu.

Inlägg av ds77 »

Jag måste bara säga att jag tycker du har kommit väldigt långt på kort tid, första tiden spenderade jag med att få plasten att fästa på underlaget och allt som oftast ville det inte ens komma plast ur munstycket...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Börjar funka så smått nu.

Inlägg av SeniorLemuren »

De problemen har jag inte råkat ut för alls, (PLA). Den medlevererade glasplattan var försedd med kaptontape och det verkar fungera bra. Jag slår på förvärmning (70 grader) av bordet 5 minuter före utskrift det hinner inte bli 70 grader man kan lägga handen på det utan att det bränns.

När sedan utskriften är klar så väntar jag i 10 minuter så det får svalna något, annars riskerar man att deformera biten när man tar loss den. Om det är en låg bit så trycker jag försiktigt in ett rakblad under kanten på biten och då snäpper den loss utan problem. Högre bitar trycker jag bara lite på i överkanten så lossnar de.

Edit: När jag kollar Kaptontape på bilder på ebay så ser det inte ut som den tape som är på mitt bord. Den är blå 48 mm bred och är nog av denna typ. Men bra fungerar det. Kaptontape verkar vara bättre till ABS.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Nu börjar min 3D resa. Börjar funka så smått nu.

Inlägg av Gimbal »

Är själv nybörjare när det gäller 3d-skrivare så en liten fråga till er med mer erfarenhet. Hur tänker ni om ni ska printa ett vinkel beslag tex, en 90 gradig vinkel. Den kan ju printas liggande eller stående och om man tänker sig ränderna som fibrer i en trädetalj så påverkar fiberriktningen styrkan...

Ok det blev flummigt.
Jag får återkomma med exempel om det inte går att lista ut vad jag menar.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Nu börjar min 3D resa. Börjar funka så smått nu.

Inlägg av NULL »

Det är bra om du kan använda rätt "fiberriktning", håller alltid bättre så.
Men just det är kraftigt beroende på plasttyp, ABS är bland det värsta.
Det är inte så att det jämnt blir dåligt med en viss plast och bra med en annan, utan den plasten som är bra på att laminera Z-lagren mot varandra gör bra varje gång även om förutsättningarna inte är helt perfekta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nu börjar min 3D resa. Börjar funka så smått nu.

Inlägg av Glenn »

Väldigt intressant att läsa denna tråden när jag själv bygger en geeetech i3 pro w som köptes ännu billigare än din.

Man ser dock många skillnader, exempelvis fästet för remmen på bordet är betydligt proffsigare på min, flera av delarna som i din byggsats är 3d-utskrivna är i min gjorda av metall (tex "vagnarna" till Z), kopplingarna är "riktiga" kopplingar och inte plastslang, dessutom skeppar man inte cura utan nåt annat "eget" program.

Dina flexande träbitar känns väldigt stabila i min, men det kanske är för att jag inte försökt skriva ut nåt än :)

Det enda problemen jag haft hitills vid ihopsättandet är att M3 fyrkantsmuttrarna verkar vara av billigaste modell och ofta har gängpaj direkt ur påsen, sexkantsmuttrarna funkar.. dessutom så är alla trädelar täckta av sot sen laserskärningen antar jag, irriterande, har stått och tvättat alla delar manuellt, inte så kul.

Annars är jag imponerad över hur proffsigt allt var dokumenterat och packat, och att det är såpass bra passform på allt. Dessutom följer det ju med en del extradelar här och var, reservdelar ?

Har nog satt ihop ca 80% hitills, får se när jag kan utverka mer tid att sätta ihop det sista.
Skriv svar