Variationer i olika filament (PLA)

Allt som rör 3D-skrivare.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Variationer i olika filament (PLA)

Inlägg av JustNeed »

På provbiten PLA som jag fick med 3d-skrivaren så var jag tvungen att gå ner till 195 grader för att det inte skulle slå sig när det svalnade och det flödade som det ska.
Köpte därefter två rullar, blå och svart, med Torwell PLA.
Med blå var jag tvungen att gå upp till 220 grader för att det inte ska fastna och det kommer fortfarande inte ut tillräckligt. Det slår sig dock inte alls när det svalnar.
Med svart går jag upp till 225 grader och ställer upp flödet, men har fortfarande vissa problem.

Jag kör en kina-I3 och skriver ut i 30mm/s för övrigt

Kan det vara så här stora variationer med PLA?
Finns det märken att rekommendera?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Variationer i olika filament (PLA)

Inlägg av Micke_s »

Garanterat skillnad, hur mycket är svårt att sägs. Ett filament jag körde med hade en stor bulle mitt på , tvärstopp för den utskriften...
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Variationer i olika filament (PLA)

Inlägg av Bonehead »

Låter mer som hårdvaruproblem om du inte haft väldans otur med rullarna.
Jag skrivit ut många kilo torwell(iaf runt 20kg) utan att behöva gå över 210c, alltid jämt och fint resultat.

Har du kollat så du inte börjat få stopp i hotenden, skräp på matarhjulet eller dylikt?
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Variationer i olika filament (PLA)

Inlägg av JustNeed »

Jag har kollat litegrann.
Det verkar flyta på utan ansträngning när man trycker igenom det.
Hjulet är helt rent. Matningsmekanismen verkar dock rätt klen. Man ser tydligt på utskrifter att det är underextruderat där filamentrullen har snurrat.

Jag skrev ut 3m av testfilamentet i 195, sen kanske 5m-10m ABS i 230 och därefter körde jag torwell så det handlar inte om jättemycket slitage


Edit: Provkörde lite ABS i 230 precis och det gick fint
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Variationer i olika filament (PLA)

Inlägg av nomis_82 »

Är väl lätt att ABS fastnar och sedan får du problem med PLA efter det när du då kör på lägre temperatur.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Variationer i olika filament (PLA)

Inlägg av JustNeed »

Det verkar inte som att det är direkt stopp. Det flyter som sagt bra när man trycker igenom tråd.
Dock verkar det vara någon slags matningsproblem. Ofta kan man spåra utskriftproblem till tillbakaspolning av filament och ställen där matningen har behövt rotera filamentrullen.
Det verkar dessutom vara något slags periodiskt problem som man lätt kan se på nedersta lagret.

Allt detta förklarar dock inte varför båda mina PLA-filament från Torwell behöver 220 grader plus för att inte fastna jämt medan ABS skrivs ut i 230 grader som normalt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar