3D scanner: någon som har?!

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av säter »

Ok, det är såpass.
"Fräsarn" har gjort en rejäl investering.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

Hej igen!
Jag har sedan sist inhandlat lite utrustning för att kunna utforska photogrammetry och ville dela med mig av mitt resultat och synpunkter.
Min setup är följande:
kamera, stativ, polariseringsfilter och en snurrbricka från IKEA.

Mitt allra första riktiga försök har gått ut på att scanna in en av mina käraste leksaker från min barndom, He-Man.

Delarna är fotograferade var för sig och bilderna är tagna i en serie av 62 bilder med kameran i 3 olika vinklar: snett ovanifrån, från sidan och snett underifrån. Sammanlagt 186 bilder per kroppsdel.
För att erhålla bästa resultat har jag även målat delarna genom att skvätta vattenfärg från en gammal tandborste så att ett prickigt mönster skapats och det har absolut hjälpt Agisoft i dess beräkningar.
Bild

Jag är mycket nöjd med resultatet även om denna processen tar lång tid i anspråk. Varje del tar säkert 12 timmar på mitt system, men då gör jag först ett initialt point cloud, sedan en tätare version(för den tätare versionen kan inte göras förrän den initiala gjorts).
Det tar sin lilla tid, men programmet verkar vara mycket stabilt. Har inte krashat eller bråkat alls med mig, utan den tuggar på outtröttligt. Min senaste scan som äntligen är i slutfasen(1 timme kvar) har nu rullat på i 23 timmar, men då tog jag också 307 bilder.
Jag har ännu inte testat köra samma scan med färre bilder. det hade ju varit spännande att se hur pass annorlunda resultatet blir med 90 bilder istället för 180. Men jag har varit ute efter god detaljåtergivning. Som ni ser har ansiktet inte riktigt fångats så väl. Jag funderar på om jag ska fotografera endast huvudet på nytt eller om jag hellre skulle skulptera det. Delarna måste som ni förstår ändå jämnas till och så.

Så här ser förresten fotografierna ut. Här har jag alltså skapat stavar av cerntilera som jag fäst i en lerklump och temporärt limmat fast i hålet i armen.
Bild
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Media markt i Umeå rear ut en 3d scanner. Kan det var något?
https://tiendas.mediamarkt.es/p/scanner ... 3d-1223430
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

Jag skulle aldrig köpa en sådan. Du är begränsad till små föremål, dessutom är inte scanningskvaliteten något vidare av det jag sett.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Cano »

Snyggt resultat! :tumupp:

Är det bara jag som reagerar på att tråden ligger i fel kategori? :humm:
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av ahlsten »

Tjusigt! Har själv funderat på olika pulver/tejp/färg för att (helst temporärt) texturera objekt innan man fotograferar av. Kan du tänka dig att dela med dig av någon fotoserie, vore kul att se hur min verktygskedja klarar uppgiften :)
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av oz9ny »

För att dämpa reflexer kan man använda babypuder blandat upp i alkohol.
Pensles på ämnet.
Kan lätt tas bort efterhand.

/niels
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

@Cano: Tack! Visste inte riktigt var jag borde lägga den. Finns inget forum för just 3D-scanners, så 3D-skrivare var närmast. Mod får gärna flytta den.

@ahlsten: Absolut, varsågod. Säg till om du vill ha resten. https://www.dropbox.com/s/xel7dzhukfok0 ... so.7z?dl=0

@oz9ny: Bra tips! Inte testat det själv. Ska prova att lägga det som bas nästa gång och sen skvätta på vattenfärg.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

Här kommer hans katt också. Nu ska jag ge mig på helt andra saker, men det är riktigt härligt att veta att resultatet kan bli så här bra.
Bild

Texturen är målad på ifall ni undrar. Metoden med vattenfärg skymmer ju originalfärgen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6955
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av lgrfbs »

Perfekta bilder, skulle du vilja göra en wiki sida angående ditt tillvägagångssätt?
Så vi andra kan sätta upp liknade system.

Skulle vilja läsa in HO lok och vagnar.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

Vad kul med sådan positiv respons. Jag ska kolla upp hur man sätter upp en wikisida.

För att scanna ett lok hade jag först målat det enligt tidigare beskrivning om detta hade gått utan att förstöra loket. Problem kommer säkert att uppstå med boggin(heter det så?) och hjulen, men iom att det är geometriska modeller, cylindrar till hjul etc så går det enkelt att mäta med skjutmått och reproducera enkelt. Ja, du kanske är tvungen att modellera om loket ändå, men då har du en väldigt god referens att modellera efter.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av rvl »

Inte illa. Man blir litet mer sugen på att testa själv, när man ser såna resultat.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

@rvl: Ja absolut. Tycker det är väldigt spännande. Kul att det finns sådant intresse. Ser nu att forumet har en wiki. Skulle någon kunna vägleda mig hur man sätter upp en ny sida och förslag på var jag borde lägga den?
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av ahlsten »

Dagobert: Testkörde genom OpenMVG+OpenMVS, men det grova punktmolnet blev orimligt tätt och när jag försökte köra en förfining på det så fick jag slut på minne (borde ha minskat upplösning kanske). VisualSFM gav betydligt skräpigare resultat, verkade ha rätt stora problem med att blänk flyttade på sig när action-figuren (vågar jag skriva docka?) roterade. Upplösningen från VisualSFM var rimligare dock, men jag vet inte om ansiktet blev direkt bättre än ditt försök.

obj+stl+ply

edit: ungefär såhär ser wireframen ut Bild
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av GeekJoan »

Fixade så han ser ut mer som han borde så här på äldre dar...
heman.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar