3D scanner: någon som har?!

Allt som rör 3D-skrivare.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

Tjena. Intresserad av 3D scanning, men det verkar vara nästintill omöjligt att hitta någon som kan utföra detta för en privatperson för rimlig peng. De jag hittat som svarat är alltid fullbokade med andra klienter.
Tänkte höra om det är någon här inne som äger en eller rent av skulle vara intresserad av gruppköp. Hade varit fantastiskt isf. För mina ändamål ser David SLS 3 ut att räcka. Verkar bli tillräckligt detaljerat.
Gärna personer boendes i Skåne.
Själv bor jag i Lund.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av rvl »

Beror väl litet på hur stora objekt och vilken precision som önskas. Finns ju gör det själv lösningar med linjelaser och ett par (eller flera) kameror. Ett kontrollerat vändbart bord för objektet, resten är software. Eller är det mer nån typ av mekanisk subsubmillimetrscanning, som CNCfolket kan tänkas fixa, som du är ute efter?

Nån här på forumet vill jag minnas skaffade sig ett projekt av nån gammal tandläkargrej.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

Tack!
Jag är personligen mest intresserad av att scanna mindre föremål. 5-30cm^3
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av G4jm0r »

Photogrammetry kanske kan vara något? kolla Agisoft Photoscan tex.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6955
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av lgrfbs »

Själv har jag siktet på:
http://www.ebay.com/itm/Raptor-3D-Scann ... 2518.l4276

För läsa in modelljärnvägs objekt.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av oz9ny »

Hej

Mit lille bidrag omkring 3D-scanning (undskyld mit danske).

Jeg har gennem de sidste par måneder undersøgt forskellge 3D-scanningsmetoder, da jeg fik en lille scannings-opgave fra en kompis.

Emnet jeg skulle scanne var omkring 15cm x15cm x30cm, så de små 3D-scannere var ikke en mulighed, men det var jo software som er det vigtige, ikke hardware! Så man kunne sikkert scalere op.

Så jeg så først på disse to 3D-scannere: Atlas 3D http://store.murobo.com/ og Fabscan http://fabscan.org/ begge er baseret på to linielasere, et camera og drejbar platform (Ciclob 3D kunne jeg ikke compilere softwaren for så den er ikke testet). Forskellen på Fabscan og Atlas er at fabscan scanner i mørke og Atlas bruger omgivende lys.

Resultaterne fra begge scannere var ikke af en kvalitet så jeg kunne bruge dem uden megen efterbehandling,

For længe siden havde jeg fat i photogrammetri programmet VisualSFM for prøve scanning af en statue, så det skulle prøves istedet for 3D-scannerne.

Mit emne blev placeret på en drejeskive og jeg tog omkring 100 billeder af emnet fra alle sider med et almindeligt point-and-shoot kamera. Derefter blev billederne loadet ind i VisualSFM ( http://ccwu.me/vsfm/ )og efter ca en time kunne jeg se resultatet i Meshcam. Jeg var meget glad for resultatet. Det var meget bedre end hvad jeg havde set fra mine andre scannerforsøg. Efter lidt oprydning (slet af uønskede punkter) i meshcam kunne jeg printe den første kopi af mit emne.

Jeg egentlig havde også tænkt at prøve David scanneren men da mine resultater med VisualSfm (og prisen) er så gode har jeg istedet valgt at investere i AgiSoft PhotoScan som giver endnu bedre resultater end VisualSFM (mindre efterbehandling)

Jeg har brugt PhotoScan på både store objekter (statuer) og små objekter (legomand) med rigtig gode resultater.

Min konklusion er at man laver de bedste 3D-scans med et almindeligt kamera og Photogrammetrisk programvare (VisualSFM eller PhotoScan).

Happy Scanning
Niels
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack Niels för ett bra och erfarenhetsmässigt inlägg. Jag sökte för några år sedan här en mjukvara för att ordna detta.
Jag förstår att ljus och tid är viktiga faktorer. Man kanske skall ha en rund gradskiva i basen på den drejskiva man kör med!
Skulle vara kul att se bilder eller videos på något objekt!
När man söker på enkla scanners på Ebay så skiljer det ju mycket i pris. Kanske inte ens i funktion.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1397
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av eeedis »

För er som är motortokar så kanske Ajden är ett bekant namn, han har även satsat på en typ 300kkr-scanner och har denna sidan:
http://3d-scanning.se/

Vad är det för delar som ska scannas och hur är tanken att filerna/objekten ska användas? För att 3D-printa eller maskinbearbeta?
En scannad fil får ju med varenda defekt i ytorna så man får ju lägga en hel del tid på att städa filerna om man ska få till en "snygg" CAD-fil.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av GuruX »

Jag har byggt mig en Sardauscan. Det är en linjescanner med webbkamera. Än så länge är den inte riktigt klar och kalibrerad. Jag misstänker att kalibreringen kommer att bli det knepiga, speciellt eftersom att jag inte använder den webbkameran som scannern är byggd för. Har du tillgång till en 3D-skrivare, är det kanske värt att testa att bygga en? Kostnaden är inte så stor.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av säter »

eeedis skrev:En scannad fil får ju med varenda defekt i ytorna så man får ju lägga en hel del tid på att städa filerna om man ska få till en "snygg" CAD-fil.
Jag har alltid varit nyfiken på hur denna "städning" går till?
Vilken mjukvara använder man?
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1397
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av eeedis »

"Städningen" består egentligen av att rita upp biten på nytt med hjälp av det inscannade objektet. Så det görs i CAD :tumupp:
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

Oj vad trevligt med så många svar!
Tack Niels för så uttömmande info om photogrammetry. Jag har själv haft det i tankarna, men mina tidigare resultat har inte varit tillfredsställande och trodde inte att små objekt skulle fångas särskilt bra. Däremot har jag sett mycket goda resultat från andra, så jag får nog tänka om. Här har man använt photogrammetry på ett så litet objekt som ett He-Man-huvud
https://1.bp.blogspot.com/-O6UgcK4Iwkg/ ... 9116_o.jpg

Ska köpa en 50mm primelens, kameratativ och egentligen hade jag behövt en uppsättning med blixtar samt fjärrutlösare för både kamera och blixtar. Det som Alex Alvarez beskriver här:


Men det får nog vänta =) En sådan setup slutar kanske på samma summa som en David Laser scanner.
Ska se om jag kan få tillräckliga resultat utomhus med endast dagsljus. Det ska vara bra förutsättningar nu utan solen som skiner.
GuruX skrev:Jag har byggt mig en Sardauscan. Det är en linjescanner med webbkamera. Än så länge är den inte riktigt klar och kalibrerad. Jag misstänker att kalibreringen kommer att bli det knepiga, speciellt eftersom att jag inte använder den webbkameran som scannern är byggd för. Har du tillgång till en 3D-skrivare, är det kanske värt att testa att bygga en? Kostnaden är inte så stor.
Alltid intressant med nya scannrar och speciellt open source, men resultaten som jag har sett är inte riktigt tillräckliga för mina behov.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av oz9ny »

Her er lidt mere om mine scannerforsøg:

Det første billede viser min "Tinker-Toy-Scanner" Målene er baseret på Atlas3d scanneren men forstørret op så jeg kunne få hele mit emne i billedfeltet.
TinkerToyScanner.jpg
Drejeskiven hviler på et stort kugleleje og drives af en geared steppermotor. Elektronikken er lavet på en koplingsplade. Atlas3D-scanneren og Fabscan har begge software som kører på en Raspberry Pi.
Atlas3d interfacer direkte via Pi-ens porte og Fabscan via GRBL i en lille Arduino. Begge bruger Raspbery Pi cameraet.

Igen Atlas3D er afhængig af lyset i omgivelserne og Fabscan scanner i mørke (scanneren stod i et lukket skab under scanningen). Fabscan kræver dog lys for at scanne texturen af objektet.

Her er så et af de bedre scans med Atlas3D scanneren. Som det kan ses er der store huller da enten linielaseren eller kameraet ikke kan se omkring hjørner :-)
Hullerne kan lukkes ved at scanne emnet i forskellige vinkler og bagefter lime de hele sammen i Meshlab.
Atlas3D.JPG
Nogenlunde samme resultater fik jeg med FabScan softwaren.

Alt i alt var jeg ikke glad for resultatet.

Så jeg installerede igen VisualSFM på min computer og lavede denne opstilling. Der er fjernudløser på kameraet og der tages et billede for ca hver 15-20grad hele vejen rundt og i tre forskellige niveauer. Total tid for at stille op, tage billeder og rydde op igen: ca 15minutter :-)
opstilling.jpg
Pletterne på hånden er fra et senere forsøg.

Billederne lades ind i VisualSFM og efter ca 30 minutters regnetid på min gamle computer kunne jeg se dette resultat i Meshlab. Dette skærmdump er taget lige efter data er ladet ind i Meshlab. Som det kan ses er der meget lidt som skal redigeres væk inden der kan for eksempel eksporteres en .stl fil til 3D-print.
VisualSFM-meshlab.JPG
Skakbrættet og de nogle af de sorte streger på hånden er uønskede punkter som skal redigeres væk med Meshlabs værktøjer.

Senere test med i Agisoft PhotoScan giver endnu bedre resultater.

Happy scanning
Niels
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack Niels för de förklarande bilderna och försöken!
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 3D scanner: någon som har?!

Inlägg av Dagobert »

Ja tack Niels! Mycket kul att se. Nog skall jag försöka mig på photogrammetry igen, men det känns som utan ordentlig ljusrigg så kommer inte resultaten att bli desamma.
Men så fort jag fått tag på ett stativ och objektiv så skall jag posta något
Skriv svar