PLA eller ABS ?

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

PLA eller ABS ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Vilken plast är lämpligast om man vill skriva ut t.ex delar till en liten CNC-kortfräs. Lagerhållare m.m. PLA eller ABS. Skulle gärna ha använt nylon men det funkar inte med den skrivare (Prusa I3 ) jag köpt.''

Är det någon här som har erfarenhet av nylonutskrifter? Kan man kanske byta hotend på den så att man kan skriva ut nylon?

Edit: Delrin (POM) Är ju en annan plast som har goda egenskaper (polyformaldehyd eller acetalplast) Det borde väl funka med den skrivare jag har. Funkar tydligen vid samma temperatur som ABS.
Senast redigerad av SeniorLemuren 1 februari 2017, 12:03:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av tecno »

Jag har valt ABS som allround till min Wanhao i3.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av säter »

Hur är det med kemikalieresistens hos PLA och ABS?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av Bonehead »

ABS eller PET/PETG är väl rekommenderat om man vill att det ska hålla så länge som möjligt.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av Zkronk »

PLA blir skört med tiden verkar det som.
Jag har några krokar utav PLA på min verktygstavla som jag skrev ut för ungefär 3 år sedan, och några av dom har helt plötsligt gått av rätt nyligen.

ABS löses upp om det kommer i kontakt med aceton, men i övrigt så uppfattar jag det som en mer "seriös" plast att använda. Dock är det knepigare att lyckas med utskrifterna då ABS är designat att krympa när det börjar svalna. Och när det händer under pågående utskrift så blir det problem...

Nylon är det inga större konstigheter med om skrivaren klarar av de lite högre temperaturerna. Dock är det lämpligt att torka rullen med filament innan man tänker använda den, för nylon suger åt sig fukt från omgivningen och det börjar koka under utskriften och resulterar i bubblor ur plasten.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av hakjar »

Ingen som har provat ABS-R (R=replacement) vilket ska ha ABS egenskaper men utan krympning och med bättre vidhäftning.
Ingen värmebädd ska behövas heller.

https://printm3d.com/3d-printer-filaments/abs-r
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Verkar vara något att hålla ögonen efter.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av hakjar »

Dessvärre verkar det vara så nytt att jag inte hittar en leverantör i närområdet och även om 18$ rullen är billigt så är frakten 40$ vilket är lite dyrt tycker jag. Får hålla mig till bra PLA p min K8400 och ABS på min Printrbot så länge.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av NULL »

Generellt, kan du köra ABS i din skrivare, kan du köra PET och Nylon också(245+80grader).
Båda är hållbarare än ABS, PET är enklare att skriva än ABS.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Har hittat något som verkar ännu bättre PETG
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av hakjar »

Fast vad jag kan se kräver PETG en värmebädd vilket ABS-R inte gör så har man inte det är nog ABS-R att föredra.

Kan inte hitta någon leverantör av någondera i närheten dock :(

EDIT: 3D Grottan hade PETG ser jag nu.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av Bonehead »

3D prima och Creedo har PETG också. :)
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av hakjar »

Tackar, behöver nog nya glasögon 8)
ohlinj
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 november 2011, 18:44:13

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av ohlinj »

Printar mycket PETG på min wanhao i3. Finns ett all metal hotend munstycke så man blir av med det lilla teflonröret och därmed kan köra på högre temperaturer :) Enda nackdelen som jag ser det är att plasten är väldigt glansig. Annars ett väldigt trevligt material. Spricker inte utan deformeras istället
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: PLA eller ABS ?

Inlägg av gripner »

Om du inte har behov av ABS nackdel att det löses upp av Aceton villket gör att man kan limma ihop delar mha aceton samt efterbehandla delar med acetonånga för "nära produktions finish" så år PETG extremt överlägset då det är så förlåtande att skriva ut med, och klarar i de flesta fall små detaljer, överhäng mm bra mycket bättre.
Man kan te vid överhäng och bryggor köra med part cooling fan,

ABS kräver dessutom en uppvärm byggvolym om det är storlek på bitarna, annars warpar biten och släpper från byggytan, hae du fått fast den på byggytan tillräckligt bra släpper lagren eller blir klena istället.

creativetools har bra kvalitetsfilament av petg, pla, abs mm

finns mängder med utskriftsguider oxå för PETG då den kommer lite som en "mirakelplast" för 3D printning,

Kan dock säga att man bör undvika rafts och stödmaterial så mycket man kan, då lagervidhäftningen är så bra att det är ett h-vete att få bort.
Behöver heller inte "squeeza" ut plasten med munstycket extremt nära skrvytan, snarare tvärt om
Skriv svar