Flashforge finder - 3d skrivare?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av GeekJoan »

SeniorLemuren, här är de mått jag fick fram. Har lite svårt att mäta korrekt innerdiametern med detta skjutmåttet. Innan när jag printat lite större grejer typ 40mm så har det varit så exakt man kan tänka sig.

Dessa mått blev så här:
mått.png
mått2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Gimbal »

Tackar mjukast Geekjoan. Lysande tips, de ska undersökas. :tumupp:

Under tiden laddade jag ner en ny version av sketchup + en extension så jag kunde exportera till .stl format direkt. Det verkar fungera, i alla fall med enklare testbitar.

Jag ritade upp Lemurens 20x20x6 bricka med fyra hål och printade ut den, sen hittade jag inte skjutmåttet så det gav ju inte så mycket... :doh:

Men jag kan med ögat se att hålen är inte helt runda, det finns en liten kant på varje hål, någon form av vändglapp kanske? Kanten är inte stor men den finns där. (Jag skrev ut i "standard" kvalitet.) Men ett 5mm borr går inte i 5mm hålet (troligen pga den lilla kanten) medans ett 4,5mm känns väldigt glappt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av GeekJoan »

Nu hittar jag inte tillbaks, men någon av alla dessa 3d-printar "experterna" på YouTube tyckte att sketchup var ett dåligt val just till 3d-printning. Testa att göra samma grej i DesignSpark och se om du får samma resultat.

Hittade denna som kan vara en rolig ref till programval: http://www.thingiverse.com/thing:232578
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av SeniorLemuren »

Stort tack för hjälpen. Det var värdefull information. Det som sticker ut lite är att X ligger mycket över mått (16.15mm), men Y är nästan rätt. Jag tycker det ser ut som om 6 mm hålet är lite ovalt, men det kanske är en synvilla. Har du mätt om även hålen är större i X än i Y?

(Testbrickan är ritad och exporterad från Inventor så den borde vara korrekt.)
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Gimbal »

Det är mycket möjligt att sketchup blir svårt/dåligt/omöjligt att använda vid mer komplicerade former så jag kommer definitivt titta lite närmare på designspark också.
Men för den där enkla 20x20x6 brickan så fungerar sketchup bra.

En närmare titt på hålen i den utskrivna brickan ger att kanten på varje hål har en start/stopp position och just i den punkten blir det en liten valk. Kanske är där en liten överlappning eller att plasten flyter ut lite extra. Återigen, det är en liten valk och förmodligen enkel att slipa bort.
20x20x6mm.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Gimbal »

Designspark verkar riktigt trevligt. :tumupp:
Det här kan jag nog vänja mig vid, 20minuter trial and error och den tänkta modellen var ritad, ytterligare 20 minuter senare var den printad. :vissla:
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av dubbear »

Jag kan tipsa om http://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview om ni inte redan har provat.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av GeekJoan »

Har lekt lite med Fusion 360 och jag gillar det.
Går att göra mer än i Designspark. Tex rendera ut fina bilder. Gjorde en schackpjäs bara för att prova.
chess_knight.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av hanpa »

Verkar kul med 3D-skrivare. Men är inte materialet väldigt dyrt? Eller är det jag som överdriver kostnaden? Svårt att förstå hur mycket det går åt innan man provat. Vad säger ni som provat?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är inte så svårt att ta reda hur mycket material det går åt och vad det kostar. Du behöver ingen skrivare till det. Ladda hem t.ex cura-software Det är ett program som sköter utskriften av objektet. Sedan kan hämta hem olika objekt från nätet som du kan kolla för att få ett begrepp om utskriftstider och materialåtgång. I de allra flesta fall så är inte objekten skrivna i homogen plast utan man skriver ut med ett skal som sedan är fyllt med en struktur. Dessa parametrar kan man ställa in i Cura.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Gimbal »

GeekJoan skrev:Har lekt lite med Fusion 360 och jag gillar det.
Går att göra mer än i Designspark. Tex rendera ut fina bilder.
Sedärja, kan det spara direkt till .stl också?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av tecno »

Det finns en direkt koppling från Fusion till slicer program typ Cura vilket jag använder.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det går att exportera filen direkt till 3D-programmet.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av GeekJoan »

Det går att exportera till stl. De flesta 3d-program kan ta in stlfiler.

Gjorde en till idag bara för att testa och jag gillar resultatet.
chess_knight2b.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av ahlsten »

Tycker också att det var trevligt, en del kortkommandon saknar jag dock så det går lite långsammare än jag minns att det gjorde i t ex Solid Edge. Och även om det faktiskt finns assemblies och sådant som jag verkligen saknar i FreeCAD så buggar den biten en del för mig.

Sonen tyckte också att det såg fränt ut och ville "rita en bil", så vi ritade av en briobil. Han hjälpte till med ett mått och sen blev det mest övning i tålamod
Bild
Skriv svar