Flashforge finder - 3d skrivare?

Allt som rör 3D-skrivare.
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Gimbal »

Det låter ju bra, ett program till att testa då när tid finnes.
(Jag tycker inte jag gör någonting och ändå har jag aldrig tid :humm: )
makervall
Inlägg: 226
Blev medlem: 26 januari 2008, 18:33:13
Ort: Arboga

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av makervall »

Har lite problem med filamentet. Några gånger har det gått av på väg ut från rullen under tiden den printat. Man kan ju bli lite frustrerad när det händer mitt i en lång printning.
Är det något som ni andra har problem med? Kör med det filament som Clasohlson säljer till just den här printern.

/Magnus
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Gizmo »

En bekant som har skrivit ut mycket saker på 3D skrivare sa till mig att plastmaterialet på rulle är lite färskvara (iaf den där miljövänliga varianten som inte är hårdplast). Efter att ha förvarat rullar i 2 år i vanlig rumstemperatur så går tråden från rullarna mycket lättare av än på en rulle som är nyköpt och "färsk". Han visade exempel genom att böja tråden på en gammal rulle och en ny, den gamla var spröd och gick av tvärt, den nya rullen var seg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av rvl »

Har förstått att plast skulle hålla egenskaperna bättre om det förvaras under vatten. Inte kanske värst praktiskt för hela rullar, men ganska lätt att testa (förutom att det tar tid) med ett par korta bitar, hur det stämmer.
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Gimbal »

Å andra sidan är de vakumförpackade för att inte ta upp vatten ur luften. Tror jag i alla fall att jag läste någonstans. :humm:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av rvl »

Fullt möjligt, det är ju stora skillnader på plast och plast. Kanske frysboxen är ett bättre sätt att "få tiden att gå långsammare".
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av jockysoft »

Plast tar upp vatten och funkar dåligt att smälta om det har tagit upp för mycket.
Bästa förvaringen är mörkt, svalt och torrt, gärna med torkmedium i sluten låda.

Sprödhet beror många gånger på UV ljus, som många plaster är känsliga för och det många gånger i industrin tillsätts hämmare för.

man kan torka plasten i ugnen om den har tagit upp för mycket fukt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av GeekJoan »

Jag har samma problem att filamentet går av för mig. Nu satte jag rullen på en pinne rak ovanför och hoppade "slangen" som filamentet går igenom för att testa. Men då gick filamentet av under natten av att bara vara där. Printade inte ens. Det tycker jag är riktigt kass. Kör med något eco PLA från Creativetools. Har dock bara märkt det på en rulle och den börjar närma sig slutet, så jag funderar på om det är att rullens diameter börjar bli mindre och att tråden då är "hårdare" rullad så när den rullas ut så blir övergången från "rulle" till "rak" för stor. ?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Eli »

Att fortsätta med en avbruten utskrift är möjligt:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 1#p1314541
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Gimbal »

Har någon fått igång wifi kopplingen?
Det verkar hopplöst för min del, men det vore trevligt att kunna ladda ner och starta direkt från datorn. (Dator och skrivare står inte i samma rum så kabel är inte att tänka på, får springa med USB-sticka vilket iofs inte är hela världen.)
Användarvisningsbild
Sune
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:23:55
Ort: Sundsvall

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Sune »

Jag kör min i STA mode, alltså den kopplar upp sig mot mitt vanliga WIFI. Funkar fint. Följde guiden i manualen.
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av Gimbal »

Hm, lyckades koppla in min padda till Findern och ändra mode till STA, men sen blir det stopp.
Nåja får kika mer på det efter helgen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av GeekJoan »

Jag provade faktiskt idag att koppla upp den mot wifi, men eftersom det finns flera routrar i huset så såg den så klart fel och valde den. Antar att man ska koppla in datorn vid ett första försök...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av GeekJoan »

Fråga: Bör man inte smörja in glidskenorna någon gång ibland? Vad bör man använda?
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Flashforge finder - 3d skrivare?

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Tackar för denna tråd som fick även Farbror Vattenmelon att slå till!
Är nöjd med skrivaren och resultaten, men skulle önska en bättre firmware med mer och smartare funktioner.
Får ni också alltid ca 10% längre utskriftstider än vad Flashprint och skrivaren säger? När skrivaren anger hur många procent som är färdigt verkar den enbart räkna antal höjdlager skrivna?
Skriv svar