Fråga om utskriftstider för 3D

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag tänkte nu slå till och köpa en billig 3d-skrivare men så kom jag att tänka på att jag inte är nätansluten utan får min el från en 1.5 kW konverter kopplad till batterier som laddas via solpaneler. Eftersom det inte är så mycket sol vid denna årstid så kör jag även en generator på 2 kW ca 4 timmar/dygn.

Min fråga är därför hur långt är ett snöre typ. Alltså hur lång tid tar det att skriva ut en modell. Eftersom jag inte vet vad jag kommer att skriva ut så undrar jag om ni som skriver ut olika prylar kunde ta en liten bild på objektet med information om hur lång tid det tog att skriva ut. Gärna viktinfo med om det är möjligt.

Blir det väldigt långa utskriftstider kan jag placera skrivaren i ett garage med el, men det verkar inte inbjudande att sitta och hänga i ett garage i många timmar och vänta på resultatet. :)
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av hummel »

Testa Cura eller liknande slice-program på dina modeller, det visar utskriftstiden.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av überfuzz »

Instämmer med hummel med tillägget att du rätt snabbt kommer att ledsna på att sitta och titta på utskrifterna. Det tar låååång tid...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av SeniorLemuren »

hummel skrev:Testa Cura eller liknande slice-program på dina modeller, det visar utskriftstiden.
Ok. En gång till då. Jag skrev: "Eftersom jag inte vet vad jag kommer att skriva ut så undrar jag om....". Så blir det inte lätt att Testa i Cura eller liknande. Därför efterlyste jag lite praktisk erfarenhet, innan jag köper en 3D skrivare.

Det känns tämligen meningslöst att lägga ner tid på att ladda hem programvara och rita modeller för att få fram denna information innan jag ens vet om jag skall köpa en skrivare. Därav min enkla fråga efter praktisk information av någon som känner sig hågad.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av zealotry »

Jag har bara skrivit ut små saker än så länge, i vad jag förstår är "normala" hastigheter. Typ små vinkeljärn, 4*4 cm eller nått sånt, ett motorfäste jag ritade själv i storlek med en liten tändsticksask. Alla dom här grejerna har tagit typ 45-90 minuter var. Så jag börjar iaf få en känsla för hur lång tid saker i den storleksordningen tar att printa på min maskin. Sen eskalerar det snabbt, ofta 10-20 timmar för stora saker men sånt har jag inte känt mig bekväm med att prova än.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av tecno »

senioren.PNG
Bottendel till en RPi, alla data finner du i bilden.
0.2mm lagerhöjd och 50% fyllnadsgrad, ABS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av SeniorLemuren »

Bra svar. Tack. En annan fråga som infinner sig då är om man kan låta skrivaren stå obevakad och skriva t.ex över en natt i garaget utan att tända eld på på sonens 1.5 miljonerkronors Tesla som huserar i samma garage? För det har jag inte riktigt råd med.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av tecno »

Jag har långtids utskrifter ståendes obevakat inne i huset, har iofs en kåpa för att hålla hyfsad temperatur och på det sättet undvika drag.
Är inte direkt orolig för att det skulle börja brinna men man vet ju aldrig.

Spontant låter garage 'kallt' och kanske dragigt så nåt bör man göra mot detta.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av hummel »

SeniorLemuren skrev:
hummel skrev:Testa Cura eller liknande slice-program på dina modeller, det visar utskriftstiden.
Ok. En gång till då. Jag skrev: "Eftersom jag inte vet vad jag kommer att skriva ut så undrar jag om....". Så blir det inte lätt att Testa i Cura eller liknande. Därför efterlyste jag lite praktisk erfarenhet, innan jag köper en 3D skrivare.

Det känns tämligen meningslöst att lägga ner tid på att ladda hem programvara och rita modeller för att få fram denna information innan jag ens vet om jag skall köpa en skrivare. Därav min enkla fråga efter praktisk information av någon som känner sig hågad.
Ber om ursäkt för att jag misstolkade det hela.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av säter »

Hur lång tid tar det att skriva ut en full rulle plast?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av tecno »

Gräv fram räknaren nu säter så har du snart svaret. Underlag finns i mitt exempel.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av säter »

108h/kg?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om utskriftstider för 3D

Inlägg av SeniorLemuren »

hummel skrev:
SeniorLemuren skrev:
hummel skrev:Testa Cura eller liknande slice-program på dina modeller, det visar utskriftstiden.
Ok. En gång till då. Jag skrev: "Eftersom jag inte vet vad jag kommer att skriva ut så undrar jag om....". Så blir det inte lätt att Testa i Cura eller liknande. Därför efterlyste jag lite praktisk erfarenhet, innan jag köper en 3D skrivare.

Det känns tämligen meningslöst att lägga ner tid på att ladda hem programvara och rita modeller för att få fram denna information innan jag ens vet om jag skall köpa en skrivare. Därav min enkla fråga efter praktisk information av någon som känner sig hågad.
Ber om ursäkt för att jag misstolkade det hela.
Ingen fara. Jag kanske förklarade lite otydligt. :tumupp:
Skriv svar