Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Här tänkte jag att vi som har funderingar kring att bygga 3D-skrivare som använder resinteknik skulle kunna diskutera allt som rör denna teknik och inget annat.

Själv har jag bestämt mig för att bygga en sådan när jag får tid. Det finns många funderingar om hur man konstruerar behållaren, vilka material, komponenter osv.

En annan sak som diskuteras är om man skall ställa projektor på högkant eller använda en spegel som är ställd i 45 grader och ha projektorn liggande. Det hela har ju att göra med hur stadigt man kan projicera bilden på behållarens bottenyta.

Om man vill använda spegel, var hittar man en spegel blank och plan nog för ändamålet. Den speglande ytan skall ju vara anbringad på framsidan av spegeln, inte på baksidan som på vanliga speglar.

En annan sak som flitigt förklaras är att matarskruven/muttern skall vara av bra kvalité och inte ha någon backlash att tala om. Det har jag lite svårt att ta in. Det enda man gör med matarskruven är ju att höja skrivplattan uppåt hela när man skriver ut ett objekt, då spelar det ju ingen som helst roll det finns backlash i skruv/mutter?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Inlägg av tecno »

http://firstsurfacemirror.com/

Ovan länk till tillverkare på andra sidan pölen, priserna verkar inte vara direkt avskräckande. 30USD för 150x150x6 i glas
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har även hittat på ebay. Problemet är att frakten kostar lika mycket som spegeln. För mig som strävar efter lågbudgetvarianten så kanske det är bättre att låta projektorn stå upp.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Inlägg av oz9ny »

Du kan let lave et frontsurface spejl af et almindeligt spejl!

Se denne video:

Har selv prøvet og det virker!

/Niels
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag förstod inte riktigt hur det gick till. Kan du förklara närmare? tog han bara bort färgen som täckte aluminiumhinnan på baksidan av spegeln och hällde på citronsyra och sköljde med vatten? Det gick lite fort i videon för att hänga med.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Inlägg av oz9ny »

De to slags spejle jeg har prøvet havde 2 forskellige slags maling på bagsiden.

Det første lag fjernes med fargborttagningsmedel. f.ex: http://www.biltema.se/sv/bygg/farg-och- ... 000019328/ Hvis fargborttagningsmedlet sidder for længe opløser det også aluminiumsbelægningen!


Det andet (røde) lag kunne fjernes med acetone.
Derefter skylles med lunkent vand og sæbe

/niels
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Inlägg av Anders Olsson »

Här är en som har byggt sin egen vätske-skrivare, finns mycket bra info där: http://khwelling.nl/3d.dlp_printer.php
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Inlägg av svanted »

Plattan ska nog inte bara höjas lagertjockleken utan mycket mera och en sänkas till lagertjockleken.
Detta för att suga in plast under det som härdats.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Allmän tråd om 3D resinskrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej. Man sänker behållaren i ena änden för att den härdade plasten skallt släppa från botten och samtidigt släppa in nytt resin. Detta görs enkelt genom att lådan är försedd med gångjärn i ena änden och sedan sänker man den i andra änden med en vevaxelförsedd stegmotor. På så vis slipper man att köra Z fram och tillbaka.
Skriv svar