Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag startar att skriva här under Mekatronik om det som skall bli ett projekt. Jag har inte börjat bygga ännu så enligt reglerna så hör detta inte hemma under projekt ännu så länge. Det får väl flyttas dit när jag börjar bygga.

Att jag skriver om bygget redan innan jag börjat beror på att det är lätt att missa det förberedande arbetet när man väl kommit igång att bygga. Många projekt man läser om på nätet saknar mycket av det inledande arbetet och dyker rätt in i tillverkningen utan att man förstår helheten.

Slut på tjatet. Jag har till att börja konstaterat att jag skall bygga en dlp 3d-skrivare. Bakgrunden till det kan man läsa lite om här.

Normalt så börjar jag med att rita det jag skall tillverka i Inventor, men dels så är det en sådan simpel konstruktion i förhållande till XYZ printrarna och dels så har min Inventor packat ihop efter att jag körde ett virusprogram som tydligen klippte någon viktig (smittad?) fil. Det tar ett tag innan det är igång så jag skippar den biten. Får väl ta lite bilder sedan som visar hur det bakas ihop.

Eftersom vi pensionärer får löning i dag så har jag i dag beställt 10 mm linjära kullagerbussningar. Jag köpte den typ som saknar ytterhus. De tillverkar jag själv.

Sedan får det bli en utflykt till ortens järnhandel för inköp av 10 mm diam. silverstål till för Y-axeln. Skall även beställa hem Sylgard 184 Silicon, som glaset (borosilicate) skall beläggas med för att objektet man printar inte skall fastna på botten av styrenbehållarens glasskiva.

Sylgard 184 är än så länge ett olöst problem, jag har inte hittat mindre förpackning än 1 liter för runt 400 kr och den kommer från USA med en fraktkostnad på 35 dollar. Lite tufft när man behöver mindre än en dl. Kanske det är fler här som är intresserade så man kan dela på en liter?

När det gäller projektor så hittade jag detta på nätet:
My 1080p DLP projector (Acer H6510BD DLP) and a single surface mirror I got off ebay. No modifications were made to the projector, I didn't remove the color wheel or anything.
Stegmotorer, Arduinos och all annan mekanik har jag eller kan jag tillverka med hjälp av min lilla Denford CNC-Svarv.

Nödvändig programvara har jag inte gått in på mer än att jag hittat ett program på nätet som tar emot 3D och slicar objektet för utskrift. Men detta får jag lösa under byggets gång. En koll visar att Inventor klarar att exportera det format ( .STL)som programmet vill ha som input.

Ja det är väl ungefär där jag står i dag. En del av det jag skrivit kan säkert komma att ändras efterhand som man får mer input under arbetets gång. :)
Senast redigerad av SeniorLemuren 18 augusti 2016, 19:58:57, redigerad totalt 1 gång.
daer
Inlägg: 360
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: Tillverkning av 3D-printer

Inlägg av daer »

Varför belagd glasskiva som botten och inte en "flex vat"? En hårt spänd teflon/fep film.
http://projectsinterestsandetcetera.com ... p-flexvat/
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tillverkning av 3D-printer

Inlägg av Meduza »

Om du vill ha en PDMS-variant så skulle jag rekommendera att du gör ett antal resinbad på samma gång, eftersom att sylgarden bara håller någon/några liter resin innan den är för mycket "clouded" och måste bytas ut. (plus att komponenterna har begränsad hållbarhetstid i sin förpackning)
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tillverkning av 3D-printer

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett mycket bra tips. :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tillverkning av 3D-printer

Inlägg av SeniorLemuren »

daer skrev:Varför belagd glasskiva som botten och inte en "flex vat"? En hårt spänd teflon/fep film.
http://projectsinterestsandetcetera.com ... p-flexvat/
Fick just pris på borosilicate glas 300 X 300 mm 1800 kr så nu gäller det att testa ut detta med "flex vat" och glömma allt vad Sylgard 184 Silicon och borosilicate heter. Kanske du har läst min tråd om >> En fråga om mycket underligt plastmaterial.<< Vad tror du om det?
daer
Inlägg: 360
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av daer »

De viktigaste egenskaperna som behövs är.

1. Härdad resin skall inte fästa på det
2. Vara möjligt att sträcka så hårt att den inte flexar ner p.g.a. tyngden av resin.
3. Vara någorlunda genomsläpplig av uv ljus.

Klarar den alla dessa tre krav så är det ett lämpligt material.
Jag hade testat och se om det fungerar. Om min hade varit klar hade jag gärna provat.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Skickar gärna en lämplig bit för test när du skriker till.
daer
Inlägg: 360
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av daer »

Jag kan i varje fall börja med att se om jag lyckas montera det i min behållare.
Just nu sitter där bara en bit stekpåse som test.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av Meduza »

Som kommentar till din trådtitel "Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer." så kan jag ju påpeka att SLA är en äldre teknik än FDM ;)
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det kan så vara. Men nu först verkar gemene man (jag) ha fattat vilken enkelt teknik det är. :)
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av Eson »

Kan man inte bara polera glaset till förbannelse eller bara spreja på något släppmedel på glasskivan innan varje användning?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Att polera hjälper nog inte alls. Resin är ju ett "klister" och det fastnar nog bra på en polerad glasskiva. Att spreja med något släppmedel vill nog göra att bilden man projicerar genom glasskivan blir förvrängd eller försvagad om inte sprejen som läggs på är helt klar och absolut jämt pålagd.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av Eson »

Du får samma fenomen med gummibeläggningen.
Men en nackdel med släppmedel är att det kanske äts upp för fort.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tillverkning av den modernaste varianten av 3D-printer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du med gummibeläggning menar Sylgard 184 som är någon form av helt klar silkon som "flyter ut" till en helt slät beläggning på glasskivan så blir det inte samma sak som att spraya på släppmedel. Sylgard- metoden är beprövad och fungerar bra. Problemet är att silikonet är rätt så dyrt och vara inte så länge.

Det är därför intressant att testa med en tunn plastfilm som är belagd med silicon på ena sidan. Billigt och lätt att byta.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Tillverkning av 3D-printer

Inlägg av Nisse »

SeniorLemuren skrev:Fick just pris på borosilicate glas 300 X 300 mm 1800 kr
http://www.ebay.com/itm/Borosilicate-Gl ... SwaB5Xu0oI
Skriv svar