3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av Melkutt »

Hmm, kuggtransmission har inte slagit mig.
Helt ärligt så har jag inte lagt någon större tankeverksamhet på att länka ihop z leden än.
Tänkte arbeta vidare på det när skrivaren är "up-n-running"

Du får gärna uppdatera mig hur det går för dig med det :)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av hawkan »

Sätt en motor på vardera z-skruven. Programvaran klarar två motorer, eller helt enkelt paralellkoppla motorerna. Prusa-ramen är väl till och med förberedd för två z-motorer?

12v eller 24v på stegmotorer? Vet ej. Men momentet/styrkan ställs in med strömstyrkan på drivkretsen. För drv8825 är det den lilla potentiometern som lömskt nog går åt "fel" håll. Men alla/de flesta eller i varje fall de jag vet om använder 12V. Du får kolla vad det break-out-kortet du valt använda kan för att se om det går med 24V. 12v fungerar utmärkt, men jag förstår du vill använda de 24V du redan har.

Jag gick och beställde ett Mks sbase efter tips tidigt i tråden. Äntligen lite vettiga priser. Mest för att testa så man vet vad hypen handlar om.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av Melkutt »

Tänkte uppdatera denna tråd lite med en bild på "framstegen" och lite svar på vad för komponenter jag har valt.

hawkan:
Stämmer bra att det är dubbla z motorer.
Anledningen till drivning mellan skruvarna är för att om någon av motorerna skulle missa ett steg så skall drivningen se till att inte X/Z axeln kommer snett och orsakar en felande utskrift.
Ramps kortet är inte konstruerat för 24v men det går rätt enkelt att bygga om enl beskrivningar jag har hittat på nätet.
Inte spikat att det blir 24v men det är frestande :)
Du får gärna skriva någon rad om MKS Sbase då det verkar vara väldigt intressant, om inte annat snuskigt billigt! :)

Lite uppdatering om bygget då!
Jag börjar lite basic med ett Ramps kort och arduino, det som fällde avgörandet är för att det det är i princip gratis, modulärt, open source och en väldigt stor comunety.
Sen så kan jag uppgradera till något 32-bit system i framtiden om jag känner att det är viktigt av någon anledning utan att det har kostat en herrans massa pengar.
Inväntar ännu att det skall dyka upp, beställdes för lite drygt en vecka sedan.

Som synes på bilden så blev det trapets skruvar som är lagrade upptill för att avlasta stegmotorerna.
image.jpeg
Har klurat lite på trådmatningen/extruder, från början var jag inne på att ha en extruder monterad på ramen och köra "bowden" matningen.
Men efter som jag vill ha en skrivare som kan köra flexibla material så är det ingen bra lösning, iaf inte om man vill köra 1.75mm tråd.
Efter som jag är inne på att köra med E3D skrivarhuvud så känns det som en enkel och smidigt att satsa på deras "titan" extruder.
Finns ett "prusa" kit med E3D och en titan extruder med direkt drift.
Har för mig att det landar på 1300:- fraktat och klart.
Inte den billigaste lösningen men det är enkelt och enligt tillverkarn vill påstå att den klarar att skriva ut exotiska filament som Ninjaflex.
klokt val?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Okej, denna tråd har gått från idé till bygge och alldeles snart en maskin som i alla fall kan spotta ur sig lite smält plast :)
Tråden låg tidigare under mekatronik avd. men jag bästämde mig för att det börjar tillhöra projekt delen och fick hjälp av MM att flytta tråden.

Lite bakgrunds info om detta bygge då!
Har klurat i ett år eller två på ett bygge men avvaktat pga ekonomi, kunskap (gillar att läsa på långt före jag ger mig på något bygge) och tid.
Men i somras kom det ut ett "ram kit" här på EF till helt rätt kurs bestående av skärd 3mm plåt.
Efter lite klurande slog jag till!

Har kommit så pass långt att alla axlar rör sig, ändläges brytarna är på plats och "grov kalibrerad"
Idag dök även Hotend och extruder upp, synd bara att jag inte har nå större tid att pyssla med skrivaren under veckan :cry:
Är någon intresserad så kan jag speca vad bygget har kostat.

Jaah, lite bilder kanske.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Fick visst till en timme innan det skulle hämtas på dagis, så extruder och hotend är monterad :tumupp:
Sitter faktist på maskinen men jag missade att ta kort på det :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Jag har en mycket förstående sambo som känner av mina ömmande behov :D
Som jag skrev två inlägg upp så kommer jag inte hinna med att fixa nått med skrivaren i helgen, men hon har tagit hand om barnen ikväll så jag kunde få smita ner till mitt krypin :D

Har ikväll fått till min första utskrift!
IMG_0113.JPG
Självklart så blev det en kalibrerings kub!
IMG_0114.JPG
Mäter inte riktigt helt korrekt, lite övermått och "warpad" men annars så är jag sjukt nöjd med att det blev så pass bra!

Nu så testar jag att skriva ut en Pokemon figur, har liksom lovat min treåring att "nu kommer pappa att kunna skriva ut leksaker till dig och syrran" :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Dotri fick nästan en leksak, släpte från bädden tyvärr.
Jaja, jag är ändå sjukt nöjd då jag inte har erfarenhet av något liknande tidigare!

Nya tag någon annan dag, nu kallar sängen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Fortsätter lite mer på min monolog :)

Gjorde en ny "pikatchu?" till dottern, blev PETG.
Blev skitbra verkligen!
Visade sig att bädden inte orkade upp i mer än 60° så jag fick värma på med värmepistol i början.

Bilderna är direkt från bädden, helt "obehandlad"
IMG_0118.JPG
IMG_0119.JPG
Nu när jag vet att det verkar funka så börjar det bli dags att beställa hem några rullar tråd och börja printa ut nått man själv har ritat ihop :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av NULL »

Försök att värmeisolera bädden på undersidan.
Jag tog kork från Panduro.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Tack för tipset!
Kom på när jag läste ditt svar att jag har sett det innan här på forumet.
Skall testas :tumupp:
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Så ja, typ 2 månader senare så har jag köpt hem en rulle PLA (hade bara lite olika prover innan från 3D grottan)
Började med att byta remspännaren till Y leden, blev skitbra med den som jag hade skrivit ut för två månader sen i ABS!
Isolerade bädden med kork underlägg, bara 3mm tjockt med det var vad som fanns hemma i alla fall, men det blev en klart märkbar skillnad!
Håller på att skriva ut hållare till trådrullen just nu, min första egendesignade sak som jag skriver ut, skoj som fan :)
IMG_0255.JPG
IMG_0256.JPG
EDIT: Gick å sket sig :D
IMG_0257.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Magnus_K »

Hej du Melker!

När du visade din geniala upphängning av trådrullen så rann det över för mig. Har kontaktat säljaren av dom där ram-kitten. Fy dig :wink:

Nu är jag så novis man kan vara när det gäller 3D-skrivare men tänkte kolla ett par saker med dig.
Man kan se ganska tidigt att du fått tag i en del plastdetaljer till skrivaren, har du någon som printat åt dig eller har du köpt dessa någonstans?
Köpte du det där prusa-kittet från E3D? Och landade det på ungefär det priset du gissade?

Funderade lite på stegmotorerna också. I länken som ram-försäljaren bifogar (http://scheuten.me/?p=506) så ska samtliga motorer vara NEMA 17, 1,7A, 1,8grader/steg.
Är det viktigt att alla är just 1,7A eller kan man gå på lite klenare tror du?

Följer dig vidare med stora ögon och öron :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Hahaha, känns bra att i alla fall ha fått bryta ner en själ :D
Jag är riktigt nöjd med ramen, och Micke är väldigt trevlig!
Hade lite otur med min ram, schenker hade lekt basket turnering så huvudramen var böjd :doubt:
Packningen var klokt utför så det var fraktbolaget som hade gjort bort sig, men Micke var villig att skicka nya bitar mot fraktkostnaden.
Jätte snällt, men han hade inte gjort nått fel, så jag skällde lite på schenker sen så gick jag ut till verkstan en halvtimme och riktade tillbaka ramen :tumupp:

Plastdelarna köpte jag hos 3Dgrottan.se, samma sak där hade lite otur med några delar som var felskalade men Björn fixade till det och skickade nya delar snabbt och smidigt!
Kommer handla hos han igen :tumupp:

Både skrivarhuvudet och matarmotorn (ursäkta att jag för-svenskar lite här :) ) köptes direkt ifrån E3D, dom erbjöd ett kit som bara var att skruva på.
Jätte smidigt och lätt värt det, inget strul alls.
Har för mig att det kostade ~1300:- fraktat och klart.

Ang motorerna så kan jag inte svara helt säkert så jag inte har testat klenare, men z-leden och trådmatningsmotorn borde inte vara några problem att gå ner i storlek på.
Jag gjorde det enkelt, köpte ett 5 pack motorer på eBay från Tyskland (kinesiskt mellan lager)
Gick nog på dryga 400:- tror ja.

Sen så är dem felsta övriga delarna från eBay, kan skrapa ihop lite länkar om du vill.

Lycka till med bygget, å kom ihåg bilder :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Magnus_K »

Tack för jättebra svar Melkutt!
Försvenska så mycket du vill. Då har i alla fall jag en chans att förstå vad du pratar om för detaljer. :D

Ett kit är nu beställt och ikväll blir det skapande av BoM. Vore hemskt tacksam om du sparat lite länkar, dock behöver jag nog först och främst googla lite skrivare för att veta vad som ska sitta på för att den ska fungera :wink:
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Härligt, du kommer få många timmar med pyssel!
Jag som är lite "lagd" åt mekanik hållet tyckte att det var en fröjd att bygga ihop skrivaren, modifiera och bygga om innan jag ens har fått den att röra sig :D

Lite länkar då!

3D-grottan.se
X/Z led för trapetsgängade skruvar (valde detta för att slippa rackel med vanlig HGS med dålig precision)
Ändstopp X led

Sen så köpte jag även X vaggan men den hade jag kunnat skippa för den ingick i kittet från E3D

eBay
Löphjul GT2 z20
GT2 rem
2st GT2 drivhjul
Linjärlager
Tumm skruvar, underlättar när du skall få bädden plan!
Trapetsskruvar
2st lagringar till Z skruvarna för att ta bort lite belastning för stegmotorerna
2st 5x8mm kopplingar mellan Z stegmotorerna och skruvarna
Lager som fungerar som löphjul till X remmen
3st ändläges brytare
Stegmotorer, visserligen inte från samma ställe som jag köpte men dom ligger i tyskland till ett bra pris
"Styrsystem" OBS det är DRV8825 drivsteg, dom är att rekommendera
Krimptång till "DuPont" kontakter, funkade skit men "bättre" än ingen tång alls
"DuPont" kontakt kit, inte ett måste men det är UNDERBART att slippa stora lovor med kabel eller att behöva löda en massa skarvar för att få rätt längd!
Tempsensor
Värmebädden
Lim till tempsensorn
Tyvärr så har alla annonser som jag handlat ifrån "gått ut", så länkarna ovan är bara första resultat vid sökning, finns säkert billigare alternativ om du har ork att söka lite :)

E3D
"PRUSA upgrade kit" Matarverk och skrivarhuvud
Köpte även lite övriga småpryttlar som några fjädrar till bädden mm. här ifrån.

Det var nog det mesta jag har köpt, ja, förutom lite skruv, färg mm från Ahlsell.

Har faktiskt för kostnader på mitt bygge, totalt så har det kostat mig 3751:- enl anteckningar.
MEN, då är inte skruv och färg medräknat, sen så har jag inte stämt av listat så jag vet inte om jag har missat nått.
Vilket fall som helst så har jag klarat mig billigare undan än vad jag trodde, hoppades komma under 4kkr :tumupp:

Hoppas att det är till någon hjälp :)
Skriv svar