3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

3D-skrivare, komponentfunderingar [proj.start sid 2]

Inlägg av Melkutt »

Ja, det finns massa trådar om 3D skrivare och allt som hör till.
Har sökt massa, både på forumet och utför utan att hitta svar på alla frågor och funderingar.

Jag har köpt på mig en Prusa stål ram och tänkte försöka få ihop en skrivare, bra kvalitet på utskrifterna är högst önskvärt med även en balans mellan kostnad/kvalitet.

Tänkte fylla på med massa funderinga allt efter som, men första funderingen är:

Styrningen, hela eBay är fullsmetad med olika alternativ.
Önskemål som jag har (inget är ett måste och det kanske inte är möjligt!)
24v till heatbed och gärna till stegmotorerna.
Gärna 32-bit processor, inte ett krav dock.
Helst lösa steg stegmotor drivare.
Får gärna vara öppen hård/mjukvara.
Helt fristående, alltså att den kan skriva ut från ett SD kort, el en Raspberry pi etc.
Gärna Ethernet anslutning (bara önskemål!)

Har kikat på allt från RAMPS till smoothieboard.
Tyvärr så går "värstingarna" bort då jag inte vill lägga 1500-2000:- på "bara" en styrning.
Hittade RAMPS-FD och en arduino DUE som var en god kandidat till jag såg att V1 har lite brister och V2 har utgått ur produktion.

Nästa fundering, hotend!
Är inte intresserad av någon klon av igentligen två anledningar, någon/några har lagt ner ett otroligt jobb för att en kines skall kopiera det och sälja för peanuts, och sen så är hela nätet fullt av folk som köpt en billig hotend med en massa bekymmer!

Har igentligen snöat in på en E3D V6, anledningen är att många verkar nöjda och den klarar av att printa de flesta trådarna man matar i den.
Några fler alternativ att kolla på?
Samma här, lägger gärna en slant på bra grejjer men inte en halv lön :)

Sen extrudern, skall den igentligen sitta på skrivarhuvet eller på ramen?!?
Förstår att det handlar om kompromisser, men jag är ute efter en skrivare som gör fina utskrifter med dom flesta materialen (PLA, ABS, gärna Ninjaflex osv)
Ett alternativ är att börja med "bowden extruder" och sedan se till att kunna byta extrudern med enkla medel när man skall köra typ Ninjaflex eller andra "udda" trådar.
Bör tilläggas att jag tänkte köra med 1,75mm tråd då det verkar bli nya standarden.
Med det går ännu att ändra på!

Detta är bara början, har jättemånga funderingar kvar men dom tar vi senare!
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av Melkutt »

Fortsätter med en monolog i hopp om att få lite svar :)

Som hjärna till bygget så överväger jag ett RADDS V1.5 och en arduino DUE.
Min tanke med det är för att det blir ett "modul system" så man har möjlighet att byta ut delar utan något större bekymmer och man kan hitta motordrivare/"uC"/styrkort billigt och till och med lokalt.
Sen så är det öppen mjukvara så det finns många utvecklare (på gott och ont) så nya/förbättrade funktioner utvecklas snabbt.

Några tankar på det?

Är på gång att beställa lite mer delar snart så det hade varit bra med lite feedback om någon vet nått bättre alternativ
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av hawkan »

Jag ska ge lite input, men en brasklapp är att det är något år sedan eller så sedan jag var aktiv i sökande efter komponenter, nu är det mest att jag använder skrivaren och det ganska mycket.

För styrningen skulle jag säga att för en kartesisk skrivare som Prusa i3 så duger en Arduino Mega2560 med ett Ramps 1.4 och en LCD på det. Inte bara duger, det blir jättebra. Nu kör jag själv 32-bitars Due och Marlin på min Kossel, och det är för att att ickelinjära styringen kräver mer beräkningar, det går iofs med en Mega där också men det är på gränsen. Sen är det frågan om vilken mjukvara för styrningen du vill köra. Marlin och repetier är väl fortfarande de vanligaste. Hårdvaran kostar några hundra för en 8-bitars. För 32-bitars finns Marlin 32-bitars som fungerar men ingen aktiv utveckling, eller Repetier som funnits bra länge och är aktiv, några hundra till för hårdvaran. Och så smoothieware/board, de med tråkigast inställning men kanske bästa systemet(?). Jag hade Due och RADDS och tyckte det var bra, nu kör jag Due och RAMPS_FD v1, har haft RAMPS_FD v2 egenmoddad en period också. Det är ju så att alla grejor pajar förr eller senare och det finns både förutsägbara fel och sånt man inte räknat med. Men allt pajar till slut. Jag har kört knappt 100 kg mest PLA genom skrivaren och man får se till att ha reserv på precis alla grejor.
Om du inte har ett bra skäl så stanna på 12V för stegmotorer och värme av extruder. Helt enkelt för att det är vanligast. Det går bra med 12v för heatbädd i alla fall om man kör PLA, ska man upp på 90-100 grader för ABS kan det kännas som för litet, det tar lite tid att komma upp i temp. Jag själv har numera en värmare för heatbädden på 230V via ett SSR, det går också alldeles utmärkt. Det går säkert bra på 24V också, men då får man ta smällen att ytterligare en strömförsörjning behövs på 24V.
Stegmotordrivare - som jag ser det finns det bara en att välja drv8825, tålig och billig.

Har haft E3D-V6 och den lyckades jag vrida sönder rostfria innertuben, så nu kör jag med E3D-V5 (tror jag) och där är den inre lilla stumpen teflon den svaga länken som ger upp efter kanske 5 rullar plast och behöver bytas. Och kör man med bowden behöver man ha teflonslang och tryckluftskopplingar i reserv för de ger sej med jämna mellanrum. Reservdelar på allt behövs. För utskriftskvaliten så tror jag att så kort stump med filament under tryck är bäst, med det tänket ska motorn sitta så nära extrudern som möjligt. Då kanske man å andra sidan inte kan köra i full fart för att det blir för mycket massa som ska flyttas men vad jag såg från grabbens Prusa så gick ju den minst lika fort som mina Kossel så det är inga problem i normalfallet. Jag skulle säga såhär att välj en extruder i metall, det är okej med teflonslang inuti det har sina fördelar det med. Om den heter E3D eller något annat bryr jag mej inte om. Men J-head med den övre delen i svart plast ska du inte gå på, de har jag bara dålig erfarenhet av.

Nån ethernet får du inte med Arduino-system, men du kan sätta på en Octopi, det hade jag ett tag och det vart alldeles utmärkt. Nu står skrivaren precis bredvid datorn så för stunden är det USB.

Cura som slicer rekommenderas, Octopi och/eller Repetier-host för att lägga på jobb.
ncc1701d
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 augusti 2005, 19:08:07
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av ncc1701d »

Jag håller med ovanstående. Ett ramps 1.4 med LCD duger långt så länge man inte bygger en delta.
Byggde själv en stor delta och märkte först då att Ramps mega var för långsam för snabba rörelser på en delta.
Köpte då ett smoothie kort. Men på en vanlig kartesian skrivare räcker ramps.

Sen extruder och hotend, tja. Jag köpte en velleman 8200 när den kom, körde den original det första halvåret, hade lite matningsproblem
och köpte då en Bulldog XL extruder.. halleluja vilken skillnad. Sen den monterades har jag aldrig haft problem med trådmatning (3mm).

Köpte sen en E3D v5 till den, mja... de säger att E3D ska vara så himla bra, men jag hade jätteproblem med den. PLA fastnade hela tiden i den,
ända tills jag borrade upp den till 3.2mm. Då blev jag nöjd.

Kan nämna att fläkten som som sitter på Bulldog extrudern kyler ÄVEN E3D v5'an på k8200'n, UTAN deras egen fläkt.

Så när jag byggde min delta tänkte jag att jag skulle köpa nya V6 till den, en 3mm och en 1.75 (dubbla extruders). SAMMA problem igen
med 3mm versionen, PLA fastnade HELA tiden.. Borrade upp den också till 3.2mm, sen har den fungerat perfekt sen dess.
Se också till så du köper en 40W heater till den, och inte den svaga 25w som följer med.

E3D har klarat printa allt jag slängt i den, PLA, ABS, PC (290c) , ABS-PC, Ninjaflex, PP, noname flex, egen extruderat alla typer. Enda jag inte provat än är PET.


Sen en sak till: en RIKTIG kulskruv till Z-axlen. Kör inte med en standard M8, M10 gängstång. De glappar och är inte raka.. Man ser så många bilder
på folks printar som är randiga.. En riktig z-skruv gör ALLT..
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av Eli »

Välj gärna gängstång, det duger gott, men välj en rak och rostfri. De glappar INTE eftersom tyngden ligger på neråt.
Montera bara inte stegmotorn i nederändan utan att ha ett axiallager i toppen och nyttja inte stegmotorns lagring för att bära upp tyngden. Rotorn fjädrar inåt.
Helt onödigt med dyra kulskruvar. Enda skälet kan vara för snabbhet, men då är trapetz billigare.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av H.O »

Jag har ingen erfarenhet av 3D-skrivare så inte mycket att bidra med mer än du kan köpa Smoothieboard-kloner för $50 på AliExpress som i mångt och mycket "ser" bättre ut än originalet. Ett exempel.
ncc1701d
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 augusti 2005, 19:08:07
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av ncc1701d »

Sorry, trapetsskruv menade jag, inte kulskruv. Jag provade en handfull olika gängade m8 stänger och inte en enda var helt rak. Om den wobblar bara det minsta lilla
så syns det i z-led på skrivaren. Och om den gängade glappar lite så "kan" z- haka upp sig när den vänder riktning. Det hände mig ett antal gånger då jag kör mycket
z-retract mellan lagren.
ncc1701d
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 augusti 2005, 19:08:07
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av ncc1701d »

H.O: Ja det var himla billigt. Hmm kanske beställer ett sånt och testar.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av Eli »

"inte en enda var helt rak"
Oftast är det nog istället så att, vid intrimmning av Z-fart/accel. man kommer till det läge där en motor stallar och den andra fortsätter.
Sedan är de inte raka längre. Ett belt mellan de båda är en lösning.

"Smoothieboard" Ja ser bra ut, men den stora nackdelen är fasta stepper drivers.
Ett par sådana är det enda jag lyckats bränna och då är man glad om de är utbytbara, så kostnaden bara blir 2-3$ isf 50.
daer
Inlägg: 355
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av daer »

Som jag ser det är de flesta konstruktioner så veka att om skruven inte är helt rak så drar den axeln snett.
Lagringen av själva axeln skall vara så stabil att de små avvikelser som trots allt finns i alla skruvar inte fortplantar sig som en rörelse vinkelrätt mot axelriktningen.
Många lösningarna på detta problem ser ut som antingen se till att skruven sitter så löst så den inte drar axeln i sidled. Alternativt hålla i skruven så den inte kastar så mycket. Bättre hade varit att göra en mer stabil mekanisk konstruktion som då istället ser till att böja skruven rätt eller tillåter skruven att wobbla utan att detta fortplantar sig vidare i konstruktionen.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av H.O »

"Smoothieboard" Ja ser bra ut, men den stora nackdelen är fasta stepper drivers.
Ett par sådana är det enda jag lyckats bränna och då är man glad om de är utbytbara, så kostnaden bara blir 2-3$ isf 50.
Det är riktigt, men alla steg- riktning- och enable signaler finns tillgängliga att koppla in sig på om man vill köra externa drivsteg men visst, du får ju betala för drivkretsarna även om du inte använder de men $50 komplett (för en klon) är ju ändå rätt billigt för vad man får. Jag använder Smoothieboard i min pick-and-place maskin - med externa drivsteg:
Smoothie.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av Eli »

"5. Currents of the stepper motor can be set directly"
Innebär detta sw-ctrl? Missar man det om externa drivers?
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av H.O »

Drivstegen på Smoothieboard är Allegro A4982. Deras respektive Ref-pinne styrs från digital potentiometrar som i sin tur styrs över I2C. Så, inga trimpotar för att ställa strömmen.
Kör du externa drivsteg så är det såklart de så bestämmer strömmen.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent

Inlägg av Melkutt »

Helt underbart att läsa alla inlägg, väldigt värdefullt för mig!
Ursäkta att det har tagit tid för mig att svara, har sett på mobilen men är inte bekväm att skriva längre inlägg på den lilla skärmen :)
Försöker svara och spåna vidare på det ni har skrivit!

hawkan
Jag är med till fullo att prusa inte kräver lika mycket beräkningskraft som en "delta" skrivare, tanken med 32-bit var för att framtids säkra och för att inte "bygga" in mig i ett hörn.
Har nog övertänkt den biten, för det verkar gå 13st på ett dussin när det gäller RAMPS och användare värden över verkar vara nöjda.
Mjukvara är inte bestämt än, tänkte ladda hem dom populäraste fria programvarorna och helt enkelt prova mig fram.
Ang 24v så är dom "största" anledningarna att heatbeden har en snabbare uppvärmning, stegmotorena trivs bättre med högre spänning ( här får ni gärna rätta mig, nu pratar jag utan erfarenhet utan har snappat upp det på nätet) och så har jag ett 24v agg ståendes, levererar visserligen upp till 50amp och är läskigt "overkill" :D
220v heatbed har jag klurat på endel, men jag känner mig inte riktigt bekväm med 220v på en rörlig plattform.
DRV8825 är spikat (så länge jag köper ett kort med lösa drivars, men det lutar åt det)
Skall ta med mig det om E3D och octopi!

ncc1701d
Bulldog XL var en intressant extruder, men det känns som det blir lite mycket pengar i detta skede. Men den är inte utesluten..
Såg att dom hade en "lite" version, skall kolla närmare!
Tråkigt att höra att du också har haft problem med E3D huvudet, fortfarande en stark kandidat för mig men jag skall kolla in lite konkurrenter.
Såg annars att E3D hade ett paketerbjudande med en V6 och en titan direktextruder.
Förstod långt före jag köpte detta bygge att en olagrad gängstång inte är det bästa så trapets skruvar och muttrar är redan beställt :tumupp:

Eli
Det blir som sagt trapets med lagring upptill.
Ang remdrift mellan Z-skruvarna var ingen dum idée!
Skall klura på det!

H.O
Började kolla på MKS SBASE kortern till jag såg att det var smoothiestep kloner som folk på nätet inte verkar helt nöjda med, men tack för tanken och länken :tumupp:

Kan tillägga att det redan börjar trilla in delar till bygget från eBay, efter bara en vecka efter beställning :shock:

Tack för alla kommentarer so far!
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-skrivare, funderingar om komponent val

Inlägg av Eli »

"Ang remdrift mellan Z-skruvarna var ingen dum idée!"

Ännu ett alternativ: http://www.ebay.com/itm/2-Pcs-Replaceme ... SwnipWT~AO

2 Pcs ReplacemenSpiral Bevel Gear for Makita 9553 Angle Grinder S*
Item# 172273340825 £2,54 GBP

Med 2 sådana kit blir det visserligen lite besvärligare mekanik, men är nog billigaste & bästa alternativet.
Det borde räcka med en 2.5A motor
Har just beställt.

PS. inte lämpligt för gängstång.
Skriv svar