Ännu en 3D-skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av Eli »

Är du inte rädd att strålningsvärme från det enorma skrivhuvudet kommer att värma redan utskriven plast för mycket?
Här behövs ju ofta kylning i stället.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av X-IL »

Alu-spån i kaffet är inte så gott, trust me, I've tried...
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Eli skrev:Är du inte rädd att strålningsvärme från det enorma skrivhuvudet kommer att värma redan utskriven plast för mycket?
Här behövs ju ofta kylning i stället.
Bra poäng, jag har faktiskt inte tänkt så mkt på det. :shock: Det visar sig när jag testar sen, kanske bara blir en plast-pannkaka kvar av utskriften :doh:
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

... kort uppdatering...

Första försöket på hot-end visade sig bli ett "fail". Den nedre delen hade för stor kylyta och detta i kombination att mina värmeelement har ett inbyggt skydd så att dom slår ifrån vid 230 gjorde att munstycket aldrig kom upp i mer än 110-120 grader. Jag testade även att byta til två stycken 12V värmeelement utav den mer traditionella typen men inte heller dessa kom upp i mer än 140-150 grader.

Så det blev till att designa om nederdelen lite. Version nummer 2 hade ca 1/4 av mängden aluminium utav den första. Men även detta visade sig vara för mkt då temperaturen precis orkade upp till 170grader och nätaggregatet fick jobba hela tiden för att hålla tempen.

Det blev till att montera upp nederdelen i svarven och svara bort lite aluminium. Denna gången blev resultatet riktigt bra och nu kan jag gå upp till 220 grader utan problem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Byggt lite mer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

... Alla XY givarna på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

En Z-motor på plats...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Kylning...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Kablarna i kanalerna..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
newkie
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 november 2008, 14:36:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av newkie »

Häftigt och rejält bygge! Finns det någon anledning till att du valt att bygga egen hot end? Kör själv E3dV6 och är väldigt nöjd. Munstycket du använt ser trotts allt liknande ut!

Älskar för övrigt de där bed-värmarna. Har en 200x300 på 300 watt. Upp från en prusavärmare på 150. Bara det gjorde en jävla skillnad. Din print-bed kommer ju glöda på en minut blankt :P
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

newkie skrev:Häftigt och rejält bygge! Finns det någon anledning till att du valt att bygga egen hot end? Kör själv E3dV6 och är väldigt nöjd. Munstycket du använt ser trotts allt liknande ut!

Älskar för övrigt de där bed-värmarna. Har en 200x300 på 300 watt. Upp från en prusavärmare på 150. Bara det gjorde en jävla skillnad. Din print-bed kommer ju glöda på en minut blankt :P
Tack! Ja, det börjar ta sig, bara jag kan få tummen ur och göra klart den någon gång :shock: . Ang mitt egna konstruerade hot-end så finns det väl direkt ingen annan anledning annat än att jag gillar att bygga saker :lol: . Jag har en delta-skrivare också som jag köpte ett färdigt hot-end till, som jag givetvis också modifierade :D . Munstycket är köpt från banggood.com, likaså värmeelementen till hot-end samt termistorerna. Värmebäddarna är grymt bra, på min delta så värmer bädden nästan upp snabbare än munstycket :tumupp: . Dock så måste jag se till att installera någon form av skydd (typ jorda alu-bädden) då det trots allt är 230V, man kanske även skulle ha en jordfelsbrytare på inkommande också.
newkie
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 november 2008, 14:36:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av newkie »

Kanske missade det i tråden, men vad kommer du mata tråd med?
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

newkie skrev:Kanske missade det i tråden, men vad kommer du mata tråd med?
Har inte lagt upp någon bild på trådmataren. Men det är faktiskt en gammal matare för svetstråd som jag byggt om med en stegmotor med utväxling :) . Den funkar faktiskt förvånansvärt bra trots att den inte har några tandade hjul utan bara två stycken rullar med en skåra i mitten där tråden löper. Med nuvarande utväxling som är 5:1 så kan man få den att mata tråd väldigt fort. Har inte mätt men det är nog upp mot 100mm/sek innan motorn börjar tappa steg. Den är hyffsat stark också men det går att hålla mot om man tar i :shock: . Det som är bra är att motorn "hoppar" över steg om det går för trögt och jag slipper också att den "äter" upp tråden eftersom drivhjulen är släta, detta har jag haft problem med på en gammal matare med "hobbed-bolt"-lösning. Ev. så ska jag byta ut stegmotorn till en med 20:1 utväxling då jag inte tror att resten av skrivaren klarar att skriva ut med den hastigheten som mataren klarar. Det är isf bättre att få den långsammare och starkare.

Min trådmatare påminner om denna på den här bilden, minus den där jättemotorn på baksidan. Tyvärr så är dom ganska dyra att köpa. Den jag har är ett gratis "skrotfynd" så det var därför som jag använde den istället för att köpa en "riktig" 3D-skrivar-matare. Ev så skulle man kunna köpa en billigare svets-matar-variant med bara ett drivhjul och se om den funkar lika bra (dom är inte allt för dyra).

Ska försöka lägga upp några bilder på min matare också samt fler på resten av bygget, men som sagt... det där med tummen ur.. :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av NULL »

Undrar varför det är bättre med två hjul...
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av danielr112 »

Större anliggningsyta mot tråden för att mata fram. Dagens svetsar har 6 (3 par) drivande hjul tom.
Skriv svar