Ännu en 3D-skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Har precis påbörjat bygget av min andra 3D-skrivare som jag tänkte dela med mig av. Den första jag byggde var av Delta-design så jag tänkte att denna skulle få bli coreXY. Jag hade ett gammal serverrackskåp liggandes så detta fick bli utgångspunkt för bygget. Utskriftsytan kommer att bli ca 300x300x300. Rörelsen i Z-led utförs mha 2st stegmotorer, trapets-skruv och låd-teleskåpskenor. Till X-Y så har jag köpt linjärlager och 8mm rostfri axel med tillhörande fästen.

Här är två bilder av det jag lyckats fått ihop hittills, fortsättning följer :P .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av murta 31 maj 2016, 20:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av Bonehead »

Det här ska bli intressant att följa!
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Nu har jag beställt lite grejor.. det blev..

- Trapetzoidskruvar Trapets-skruvar med fästen
- Pulleys till mina NEMA 23 (för z-axeln)
- Pulleys till trapezoidskruvarna trapets-skruvarna
- Tandad drivrem
- NEMA 17 motorer till xy
- 5M 6mm tandad drivrem till NEMA 17
- Pulleys till NEMA 17
- Idlers till xy
- Styrkort, RAMPS1.4 med display och DRV8825 drivare
- Hållare till motorer + lite annan mekanisk hårdvara
- NTC-motstånd
- 230V värmebädd
- Backupstyrning (thermocouple) till värmebädd.

Har även börjat skissa på ett eget utformat hot-end. Jag tänkte jag skulle använda dessa värmeelement som jag hade liggandes i en låda. Istället för fläktkylning så blir det vätskekylt, vilket har fungerat riktigt bra på min Delta-skrivare.

Det är 230V 50W element med en inbyggd värmestopp på 270grader, borde gå hyffsat fort att värma upp med dessa :razz:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av murta 27 maj 2016, 12:57:09, redigerad totalt 2 gånger.
h.soderholtz
Inlägg: 26
Blev medlem: 8 januari 2011, 10:43:50

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av h.soderholtz »

Riktigt kul att du startat en trån Murta! Ska bli kul att se hur det blir, och den kommer säkert bli klar långt före min delta... :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av Eli »

"Det är 230V 50W element med en inbyggd värmestopp på 270grader, borde gå hyffsat fort att värma upp med dessa"

Nja, jag har 200w för 0.5 x 22 x 27cm. och det tar > 5min.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Eli skrev:"Det är 230V 50W element med en inbyggd värmestopp på 270grader, borde gå hyffsat fort att värma upp med dessa"

Nja, jag har 200w för 0.5 x 22 x 27cm. och det tar > 5min.
Jo, fast nu skrev jag ju att jag skulle andvända dessa till hot-end, inte till bädden :) . Till min bädd har jag köpt en sån här 220V 800W 35x35cm värmeplatta. :D . Jag har en 400W till min 10x20x20 bädd till min Delta skrivare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Såå... nu har det trillat ner lite mer hårdvara och det är dags att uppdatera tråden.

Jag har fått trapetsskruvarna och dom passade riktigt bra faktiskt, perfekt längd . Det enda var att jag nog skulle ha valt 10mm istället för 8mm då dessa känns lite veka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av NULL »

Fast det är väl axlarna som ska ta upp belastningen, inte skruven...
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Fast det är väl axlarna som ska ta upp belastningen, inte skruven...
Jo precis, det var axel-diametern som jag menade. Ett ännu bättre alternativ hade varit att köpa såna som på denna bild då det finns färdigfrästa fästen som man sätter på "muttern", men det får bli till nästa projekt :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Jag har suttit och funderat på hur jag kunde, på ett enkelt sätt fästa motorerna på var sin sida. Det jag kom på var att använda axelfästen som jag hade liggandes tillsammans med en 90graders nema 17 fäste. Tyvärr så mappade inte axelfästets hål helt in i hålen på nema-fästet så det blev till att fräsa lite.

Motorerna sitter nu på Y-axelns förlängning (tur att jag inte hade kapat av dom :shock: ), samt att jag kan justera dom uppåt och nedåt. Planen är att höja upp en motor lite och låta de tandade remmarna löpa på olika plan så att jag kan stacka idler-lagren på varandra (tror det kallas xy-core non-intersecting).

De näst sista bilderna visar två av punkterna där det kommer att sitta idler-lager, samt att hörn-idlerna radar upp sig bra mot motorns axel.

Satt även och funderade på hur jag skulle kunna få fast trapets-skruvarna mot xy-assemblyt och det kommer att bli ungefär så som sista bilden visar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Fick lite mer delar idag...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Nu har jag skruvat ihop lite mer av skrivaren. Jag bestämde mig för att lyfta skrivytan istället för att lyfta skrivarhuvet som var min första tanke. Det blev en del ombyggnad men resultatet blev förvånandsvärt bra. Jag har även lyckats få stegmotorerna på plats för XY samt alla idlers för den tandade remmen. Efter att ha riggat upp allting lite provisoriskt så kan jag konstatera att XY-styrningen också funkar. Jag fick brottas lite med Marlin-firmwaren samt kablagen till motorerna för att få HOME-positionerna att stämma, inte helt enkelt att få till. Jag monterade en mätklocka och gjorde lite mätningar för att se hur plan bädden blev, det diffade på ca 1mm mellan höger och vänster sida på första försöket :shock: . Får göra om samma mätning när jag skaffat en aluminiumplatta som är planare än denna. Det som återstår nu är att bygga klart bädden, montera alla ändlägesbrytare samt börja bygga ett hot-end.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

Kul att se hur du använder vinkeljärn till så mycket, också kul att se att du använder indikatorklocka och inget annat oseriöst för att få bädden riktigt rak :)
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Ja, vad säger man.. Man tager vad man haver :lol:. Jag tänkte försöka skriva ut en del av delarna i plast sen när jag fått fart på den, för att få ner vikten på bl.a X-släden.
Användarvisningsbild
murta
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 januari 2006, 19:03:15
Skype: martin.rydberg
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ännu en 3D-skrivare

Inlägg av murta »

Dags för en liten uppdatering...

Ett första försök på ett vattenkylt hot-end.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar