Välja 3d-printer

Allt som rör 3D-skrivare.
bubblefrog
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 juli 2012, 10:12:49

Välja 3d-printer

Inlägg av bubblefrog »

Hejsan, jag gå i tankarna att köpa mig en till 3d-printer som förhoppningsvis ska fungera lite bättre än den jag har. Då har jag kollar runt lite på att köpa mig en kit-printer och en prusa-i3 är väldigt populär

Men en "original" prusa kostar €969 vilket är lite saftigt men det finns billigare kit t.ex
Replikeo Prusa-i3
Kitprinter Prusa-i3

Vad tror ni om dom kiten, och vad kan vara skillanden mellan dom och originalet?


//Bubblefrog
GuzZzt
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 december 2011, 14:18:39
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av GuzZzt »

Vad är det som inte funkar med den du har idag? Vad har du för förväntningar på en ny maskin?
bubblefrog
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 juli 2012, 10:12:49

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av bubblefrog »

Den jag har nu har inte den mekaniska precisionen som krävs och den går inte att justera(bed t.ex) mina förväntningar med en en ny maskin är en maskin som kan printa PLA med mindre justeringar och att den ska kunna printa delar med okej precision. Kit-en jag länkade till har troligtvis en ganska dålig hotend, men då jag har en e3d som jag kan montera dit hoppas jag att det inte ska bli ett för stort problem
GuzZzt
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 december 2011, 14:18:39
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av GuzZzt »

Kollar man på prusa3d.com så verkar ju business versionen kosta €969 medans för hobby bruk tar de €655. De tar alltså ~ €300 bara för kalibrering, support och garanti. Sedan skriver de mycket om bättre komponenter och lite vanligt "made in USA" snack. Det kan nog förklara resten av prisskillnaden.

Hotend som du själv skriver är ju viktigt. Stabil ram och bra skruvmatning skulle jag också leta efter. Men det finns ju mycket delar till Prusa i3 så har du inga problem att mecka lite i efterhand går nog det mesta att uppgradera.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av Meduza »

GuzZzt: den som kostar 655€ är ett kit, så det är €300 för att bygga ihop den, kalibrering, support och garanti.

Det enda jag kan råda dig till är att inte köpa någon med en akrylframe och att byta ut hotenden till något vettigt.
bubblefrog
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 juli 2012, 10:12:49

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av bubblefrog »

Efter att har forskat lite mer om replikeo så verkar dom har lite problem med kvalitet.
Den senaste dagen så har jag börjat luta åt ett annat håll och det är att bygga en istället, och det som verkar mest intressant är typ en kossel eller liknande deltaprinter fast med denna typen av "linjärskenor"
Bild
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av Micke_s »

Jag skulle nog rekommendera att köra linjärskenor istället för hjulen mot en balk.
Finns gott om MGN12 varianter på aliexpress osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
declint
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:50:48
Ort: Linköping

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av declint »

Jag satt och funderade på precis samma sak. Var inne på att köpa en i3 kopia.

Sen snubblade jag över CTC 3D Printer https://www.3dhubs.com/3d-printers/CTC-3D Det är en makerbot kopia. Finns färdigbyggda för 300 pund inklusive frakt på ebay.

Tyckte Makerbot såg robustare ut än i3. Den är lätt att flytta runt på och så kommer det vara enkelt att kapsla in för att hålla en stabil byggtemperatur.

Haft den en vecka och printat ut lite småprylar. Hittills är jag väldigt nöjd.
bubblefrog
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 juli 2012, 10:12:49

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av bubblefrog »

Just nu lutar det åt ett Kossel mini kit, fast utan hotend och motorer


Skulle du kunna dela med dig med lite bilder på några utskrifter?
bastrummis
Inlägg: 29
Blev medlem: 2 februari 2008, 10:40:26
Ort: Linköping

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av bastrummis »

Rostock max v2 - tråkig att kalibrera men snabb som satan
bubblefrog
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 juli 2012, 10:12:49

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av bubblefrog »

Det blev att bygga en kossel mini :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Välja 3d-printer

Inlägg av tecno »

http://www.aliexpress.com/item/Black-Fa ... 71936.html

Kan detta vara OK som en instegs printer för att lära sig? 220USD är ju ett skapligt pris.
Skriv svar