Utskriftskvalitet (3dprinter) beroende på munstyckestorlek

Allt som rör 3D-skrivare.
ohlinj
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 november 2011, 18:44:13

Utskriftskvalitet (3dprinter) beroende på munstyckestorlek

Inlägg av ohlinj »

Tjena,

Undrar lite generellt om olika munstyckesdiametrar påverkar utskriftskvaliteten och hur man ska göra för att kalibrera på ett bra sätt. Anledningen till varför jag undrar är att jag uppgraderade min hotend på min duplicator i3 till denna. http://www.3dprima.com/sv/tillbehor/res ... d-kit.html

I detta kittet fick jag med ett munstycke som det stod skulle vara 0.4mm, men när jag har mätt upp det visar det sig att munstycket är 0.6mm, ser också en tydlig skillnad när jag jämför det nya munstycket mot det gamla som är 0.4.

När jag ställer in Cura att printa med 0.6 munstycke får jag inte alls bra resultat med följande inställningar:
0,2mm lagertjocklek och väggtjocklek/perimeter på 1,2mm
Då blir det betydligt bättre när jag printar med 0,2mm lagertjocklek och väggtjocklek/perimeter på 0,8mm och en munstyckes inställning på 0.4 vilket känns helt galet.

Funderar på att köpa ett 0.3 eller 0.4 mm munstycke, men tycker jag borde få till bra utskrifter med mitt 0.6 munstycke innan.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Utskriftskvalitet (3dprinter) beroende på munstyckestorl

Inlägg av Anders Olsson »

Det beror lite på vad du menar med "bättre" utskriftskvalitet?
Får du problem med extrudern (för lite material) eller blir det sämre väggar, eller fel efter retraction, eller nåt annat fenomen?

Det kan verka ologiskt, men normalt sett funkar det ganska bra att använda ett 0,6 mm munstycke för att skiva ut en fil som är skivad för 0,4 mm.
Anledningen är att mängden plast per millimeter skrivhuvudet flyttar sig inte ändrar sig för att man byter munstycke, extrudermotorn vet ju inte vilket munstycke man har.
Enda praktiska skillnaden blir att hålet i munstycket överlappar något med föregående lager.

Använder du PLA så skulle jag misstänka att uppgraderingen kan vara delvis skyldig.
Jag höll på att slita mig gråhårig med en E3D-V5 på jobbet innan jag till slut modifierade den till att ha en invändig teflontub hela vägen ner till munstycket.
Sedan funkade allt perfekt. Metall och varm PLA är helt enkelt inte en fungerande kombination skulle jag säga, oavsett vad andra påstår.

Du kan ju testa att sänka utskriftshastigheten och se om det blir något skillnad, för det är i praktiken den största förändringen du gör när du går från 0,4 till 0,6 mm som du beskrivit.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Utskriftskvalitet (3dprinter) beroende på munstyckestorl

Inlägg av Meduza »

Precis som Anders säger så är All-Metal och PLA en rätt kass kombination, oavsett hur många på nätet som säger att det fungerar så är det minst sagt sub-optimalt med PLA's mycket höga friktion mot stål när den blir varm...
ohlinj
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 november 2011, 18:44:13

Re: Utskriftskvalitet (3dprinter) beroende på munstyckestorl

Inlägg av ohlinj »

Tack för bra svar!

Det är PLA jag använder mig av, men funderar på att gå över till PETG. Har bara printat cirka 1 rulle PLA totalt på min egna printer så är väldigt grön i 3D printer världen, har ni några rekommendationer på andra plaster? Uppgraderade till all-metal för att kunna printa i högre temperaturer bland annat.

Det hade definitivt med utskriftshastigheten att göra. Ursäkta att jag var lite otydlig, men den dåliga utskriftskvaliten menade jag att jag hade ojämn extrudering, för små innermått och för stora yttermått.

Gjorde ett exceldokument där jag printat denna filen om och om igen: http://www.thingiverse.com/thing:24238
Från 15mm/s och ökat med 10, just nu printar jag i 65mm/s (7,8mm^3 / s)
I excelbladet har jag sedan mätt varje kub i x,y och z led för att se hur mycket måtten skiljer sig och ökningen för varje ny kub. Det finns definitivt en tendens att måtten i x och y led ökar med hastigheten. I z är dom hyfsat konsekventa vilket verkar rimligt. När jag tog en bild uppifrån ser man även att hörnen "sväller ut" och de räta vinklarna blir mer och mer oräta med ökad hastighet. Något jag trodde berodde på en överextrudering av plast från början och varför jag trodde jag behövde kalibrera extruderingen. Detta problem var inte lika tydligt när man körde med 0.4mm iställning med 0.6mm nozzle. Skönt att det var så här enkelt!

Men då det verkar gå helt ok att printa i de högre hastigheterna ska jag nog bara ställa ner hastigheterna för de yttre lagrena och behålla den högre hastigheten på infillen. Antagligen kompenserade 0.4mm nozzle inställningen för detta fenomen, men gjorde att jag tappade precisionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Utskriftskvalitet (3dprinter) beroende på munstyckestorl

Inlägg av Eli »

Rundade hörn behöver inte orsakas bara av hastigheten utan oftare för höga värden inställda för jerk.
Dvs hastigheten minskas inte tillräckligt före förändring av riktningen.
ohlinj
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 november 2011, 18:44:13

Re: Utskriftskvalitet (3dprinter) beroende på munstyckestorl

Inlägg av ohlinj »

Tack för tipset! Ska testa ställa ner den inställningen mer!
Skriv svar