(blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets tråden

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

Skulle också tillägga att man kan ha för bra kylning eller för lite kylning
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

Standard mendel90 kylning, går på 80-100%, kört hela utskriften på 100% en gång utan förändring. Har kört en överhängskalibreringsutskrift nu några gånger, prövat att ändra extrusion width från 0,5 till 0,8 (har 0,4mm munstycke), fläkthastighet, detect bridgeing av/på, ändrat hastighet från 50 till 20mm/s och det enda som gjort någon markant skillnad är att dra ner på utskiftshastigheten. Ska pröva att andra lagertjockleken från 0.25 till 0.2 och se om det hjälper ytterliggare.

Kanske är det så att plasten inte hinner kylas tillräckligt när det går i 50mm/s? Tycker det är konstigt att det inte händer överallt isf utan bara här och där.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

Har själv haft problem på sista tiden med kylningen.
Då jag förut har kört har jag bränt på ordentligt med kylning utan problem. Kör med en 40mm's fläkt för serverblad som är urstark, såpass at jag har fått köra med ett förkopplingsmotstånd för att överhuvudtaget kunna använda den. Men nu då jag började köra min maskin efter ett längre uppehåll hade jag helt micklat sönder mina slicer parametrar så jag fick ladda in helt nya (tack pstrand) och då har maskinen gått betydligt bättre (men lite långsammare). Nu fick jag plötsligt bekymmer med att den inre botten på "twisted bottle" släppte i dom två/tre övre lagren, det såg ut som om munstycket lyfte upp undre lagret. Efter en massa micklande kom jag på att kylningen var för stark. Om jag slog av kylningen helt så funkade det bra.

Jag provade med "concentric" infill men det funkar inte bra alls då man kör väldigt små cirklar då värmen stegras så mycket att munstycket smetar i det som las ut innan.
Om jag körde fläkten på 50-60% (då får jag peta igång fläkten manuellt) så funkade det med concentric och man kunde då ta på utlagd plast utan att bränna sig

Så jag skall göra följande:

* Byta fläkten till en vanlig pytte 40mm's fläkt som kan köras på 100%
* Vara noga med att kolla om objektet har några delar som behöver mycket kylning
* Ställa in kylningen bättre i slicern för varje körning

Nu med bra parametrar, bra kylning så blir ju resultatet bättre så nu kan jag skriva ut twisted bottle och skruva ihop delarna utan att använda filen först.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

Jag tog och skrev ut en sånhär: http://www.thingiverse.com/thing:1240372
men monterade bara en fläkt, resultatet är MYCKET bättre, kylningsproblem verkar alltså vara rätt.
Jag får dock cornerlifts men det är nästa bekymmer, funderar på att rita en egen kylkanal som blåser mer horisontellt än rakt ner på värmeplattan och se om det löser problemen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

titta på hur denna är gjord http://www.thingiverse.com/thing:174247
skapar en horisontell skiva av kyllyft, skyddar munstycket, det är bara spetsen som träffas.
Det är ju värdelöst att kyla bedden det gör ju att det går åt mer energi för att bibehålla inställd temp.

Jag får väldigt lite hörnsläpp och ibland blir det ett bättre resultat av det också.
Jag limmar med plastcitron och tycker det funkar bra nog. När bedden är kyld till typ 33 grader smäller det och biten är lätt att ta bort.
Ett komplement du kan prova är brim och raft för att slippa lyften.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

Använder raft men hela den släpper, extruderingstjocklek mätt med "enkelväggstestet" diffar på +/- en hundradel så mängden plast som kommer ut tror jag stämmer väldigt bra.
Plattan är rak på +/- 5 hundradelar med den absolut största delen bättre än så mätt genom både mätklocka och en sträng som läggs runt objektet som skrivs ut. Är första lagret 0,35 är strängens tjocklek alltså 0,30 till 0,40 med största delen precis 0,35. Bekymmret är att i hörnen är det precis men den hänger lite mellan fästpunkterna.

Jag tror att fläkten som den fungerar nu kyler ytan på glaset och att den är betydligt lägre än de 65 grader jag har det inställt på i slicern. Nophead (designern av Mendel90) har tydligen hävdat att yttemperaturen är ca 15 grader lägre än uppmätt temp av tempgivaren på värmeplattan.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

kan du inte prova att lägga på wellpapp eller nått som isolering runt objektet?
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

Det hade varit en variant men jag vill få det att fungera hela tiden utan en massa trixande vid varje utskrift.
Jag skrev ut kylkanalen du länkade till men dess form gör att den inte går att använda på M90 då remmen till X-axeln tar i.
Jag ritade istället upp denna: http://www.thingiverse.com/thing:1351144 och den har efter första testerna visat sig fungera väldigt bra :).
Några justeringar kanske behövs men inga måsten.
Ska ge mig på utskriften som håller på och släpper i hörnen här någon dag och se om det gör någon skillnad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

Ett annat bekymmer har visat sig, någon som vet vad detta beror på? Det är bara på ena långsidan.
Något mekaniskt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

Har du koll på temperaturen?
I repetier kan du ju få en bild över tiden på tempen på hotenden, det hjälpte mig nyss när dom lustiga problem jag hade visade på en dålig termistor.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av Eli »

Skulle gissa på för mycket drag eller fläktkylning på den sidan.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av ensten »

Måste fråga; är det mycket meck med att få 3D-skrivarna att fungera ordentligt? Har varit intresserad av att skaffa en men har ingen lust att meka alltför mycket med den.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

ensten skrev:Måste fråga; är det mycket meck med att få 3D-skrivarna att fungera ordentligt? Har varit intresserad av att skaffa en men har ingen lust att meka alltför mycket med den.
Kort svar: Ja. (Gäller hemmabyggen)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

Det är nog så att ju mindre pengar man lägger ut ju mer jobb får man lägga ner själv.
Det finns ju tillverkare där allt är slutet och du inte ens kan använda filament från andra tillverkare, då blir det ju lätt att ha koll på parametrarna men priset i inköp blir ju högre och mycket högre i drift.
Själv rusade jag iväg och köpte en k8200 på elfa när dom började sälja den.
Mycket pill för att få ihop den, skrev inte så himmla bra heller då det var många och en del helt onödiga förenklingar gjorda i konstruktionen.
Nu efter ett antal förbättringar är det en helt annan sak, kan tex skriva ut en kabelkedja (16 länkar till under utskrift just nu :) )
och sätta ihop utan problem. Med rätt plast blir utskrifterna blanka och fina också.
Så frågan är ju:
Har det varit värt pengarna -> jajjamänsan!
Har det varit roligt -> jajjamänsan!
Har det varit lärorikt -> jajjamänsan!
Har det triggat tankar på en egen konstruktion -> jajjamänsan!
Är det användbart till annat än bara lek -> jajjamänsan!
Kommer printern gå sönder och behöva lagas -> jajjamänsan!
Kommer jag fortsätta att felsöka/förbättra/tänka/bygga om -> jajjamänsan!
Kommer jag fortsätta att undra "hur #¤%& kan slicern göra sådana där helt knäppa rörelser" -> jajjamänsan!
Är det kul att cadda egna grejjer -> jajjamänsan!
:mrgreen:
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

stenD skrev:Har du koll på temperaturen?
I repetier kan du ju få en bild över tiden på tempen på hotenden, det hjälpte mig nyss när dom lustiga problem jag hade visade på en dålig termistor.
De andra 3 sidorna ser bra ut vilket jag tycker tyder på att det inte är något som kommer och går, men bra tips att kolla ändå.
Eli skrev:Skulle gissa på för mycket drag eller fläktkylning på den sidan.
Kan vara så men du borde den paralella sidan av lådan ha fått samma defekter men det har den inte.

Det jag funderar på är om Y axeln kärvar men då borde också andra sidan ha fått samma fel, vet inte vad som kan sabba ena sidan av en låda såhär och inte den andra förutom nått fel i koden/modellen men det känns inte troligt heller.
Skriv svar