(blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets tråden

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av ensten »

stenD skrev:Det är nog så att ju mindre pengar man lägger ut ju mer jobb får man lägga ner själv.
Det finns ju tillverkare där allt är slutet och du inte ens kan använda filament från andra tillverkare, då blir det ju lätt att ha koll på parametrarna men priset i inköp blir ju högre och mycket högre i drift.
Själv rusade jag iväg och köpte en k8200 på elfa när dom började sälja den.
Mycket pill för att få ihop den, skrev inte så himmla bra heller då det var många och en del helt onödiga förenklingar gjorda i konstruktionen.
Nu efter ett antal förbättringar är det en helt annan sak, kan tex skriva ut en kabelkedja (16 länkar till under utskrift just nu :) )
och sätta ihop utan problem. Med rätt plast blir utskrifterna blanka och fina också.
Så frågan är ju:
Har det varit värt pengarna -> jajjamänsan!
Har det varit roligt -> jajjamänsan!
Har det varit lärorikt -> jajjamänsan!
Har det triggat tankar på en egen konstruktion -> jajjamänsan!
Är det användbart till annat än bara lek -> jajjamänsan!
Kommer printern gå sönder och behöva lagas -> jajjamänsan!
Kommer jag fortsätta att felsöka/förbättra/tänka/bygga om -> jajjamänsan!
Kommer jag fortsätta att undra "hur #¤%& kan slicern göra sådana där helt knäppa rörelser" -> jajjamänsan!
Är det kul att cadda egna grejjer -> jajjamänsan!
:mrgreen:
:D Ok, jag fattar!
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av Rohan »

Nu känner jag att jag behöver lite input på mina kalibreringsbekymmer. Har en Profi3dMaker med E3Dv6-extruder och RUMBA-elektronik. Den har printat bra både före bytena och efter (bara inte så mycket).

Har bytt stegmotorn för extruderingen till en ny eftersom den gamla verkade gå ojämnt. Både originalstegmotorn och ersättaren tappar steg ibland. Stundtals går det riktigt bra men sen havererar det.

Det blir skit mest hela tiden. När det är på väg åt rätt håll och blir bättre så kommer det snart ett bakslag och återgår till skräp.

Tacksam för idéer på vad jag skulle kunna prova!
Fil 000.jpeg
Fil 001.jpeg
Fil 002.jpeg
Fil 003.jpeg
Fil 004.jpeg
Fil 005.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1349
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

* vrid upp referensspänningen på stegmotordrivarna
* Kontrollera hur mycket extrudern vrider ut om du beordrar tex 50mm

se också vad jag skrivit här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1219949
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av cahlfors »

Ja, någon form av extruderingsproblem verkar det ju vara. Jag skulle föreslå att kolla det mekaniska först: Slå av stegmotordrivningen och mata för hand om maskinen tillåter det. Då känner du om det går som det ska eller om extrudern slirar. Slirar den, beror det antingen på att den behöver tightas upp eller på att du fått skräp i munstycket. Ja, eller för låg temp förstås.

Lycka till!
/Christoffer
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av OeT »

Har byggt en ny I3 skrivare och har lite problem med blobbar
2016-02-25 18.57.55.jpg
Dom kommer bara när jag gör lite rundare utskrifter och cirklar.
När jag kör cirklar så stannar den till nån sekund på varje cirkel innan den går vidare till nästa moment, känns som felet kan ligga där?
Det blir bra i min andra skrivare och dom är i stort sett identiska bara det att den nya kör Repetier istället för Marlin.
Kan jag ha gjort nåt fel i Repetier firmware?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av Rohan »

stenD skrev:* vrid upp referensspänningen på stegmotordrivarna
* Kontrollera hur mycket extrudern vrider ut om du beordrar tex 50mm

se också vad jag skrivit här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1219949
cahlfors skrev:Ja, någon form av extruderingsproblem verkar det ju vara. Jag skulle föreslå att kolla det mekaniska först: Slå av stegmotordrivningen och mata för hand om maskinen tillåter det. Då känner du om det går som det ska eller om extrudern slirar. Slirar den, beror det antingen på att den behöver tightas upp eller på att du fått skräp i munstycket. Ja, eller för låg temp förstås.

Lycka till!
/Christoffer
Jag tycker att jag gjort det mesta av vad ni föreslår men med tanke på avsaknaden av resultat kan det knappast vara sant.

Jag har rensat nozzle, bytt stegmotor till extrudern. Justerat referensspänningen på drivarna. Kollat att det går bra att extrudera för hand och där är det inga problem. Ofta kan jag extrudera rätt mycket plast i luften utan tappade steg eller andra synbara fel. Sen blir det bara skräp i utskriften.

Den gamla stegmotorn gick ojämnt, vad kan det bero på? Tänkte att det var trasigt lager som gjorde att hastigheten oscillerade men blev inte direkt bättre med den nya motorn.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1349
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

Har du provat att växla drivsteg mellan tex x och extruder motorn? kanske kan vara lite meckigt att få till förstås.
Det verkar ju saknas mer eller mindre plast, men formerna på detaljerna ser ok ut.
Kan utskriftshastigheten vara för hög?
Verkar lite skummt det hela.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av Rohan »

Jag har inte testat att växla drivsteg men har testat att byta modul (har två extra, A4988). Har justerat in spänningsreferensen men inte mätt faktisk ström genom lindningarna.

Utskriftshastigheten ligger runt 40-50 mm/s om jag inte minns fel. Det är väl rimligt?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1349
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

du kan ju öka referencespänningen utöver vad instruktioner skriver, det går ju att känna på motorn om den blir varm.
Jag har fått gå upp i referencespänning på mina x o y motorer (K8200)

Jag kör 15-60mm/sek vid utskrift.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1349
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av stenD »

kanske extruderhastigheten är för hög?
högre temp på hotenden underlättar utmatning av plasten, enkelt att kolla
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av Hedis »

Riktigt dålig kvalitet på plasten skulle också kunna ställa till det, men det ser nästan väl dåligt ut för att vara det.
Vad händer om du höjer temperaturen på hotend ganska rejält och testar en bit?

Hjälpte en kompis att få ordning på en Ultimaker2 som dom hade köpt till sitt företag, den gick jättebra en stund för att sedan börja mata med ojämnt flöde och tappa steg på matningen av filament, efter mycket arbete så testade jag med en av våra rullar vi har på jobbet och felet var som bortblåst. Då var den ändå en rulle ifrån 3Dverkstan som strulade. (säkert den svarta ankungen i någon leverans)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av Eli »

@ StefanR "Kan vara så men du borde den paralella sidan av lådan ha fått samma defekter men det har den inte."

Knappast. Oftast finns en lä-sida. Luftsströmmar är inte lätta att se utan hjälp av rök.

Om du fortfarande inte hittat orsaken till problemet så har jag ett förslag till:
Munstycket sitter inte vinkelrätt mot skrivytan eller den understa platta ytan på munstycket inte parallellt med,
så plasten kommer lättast ut åt detta hållet , kanske i kombination med för högt flöde.

Om du har hittat orsaken till problemet, så tycker jag att du kunde kostat på dig att berätta.
Om vi andra skulle råka ut för en så hemsk åkomma kan det var bra att veta.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

Nja, nån egentlig lösning på problemet har jag inte hittat, problemet har inte visat sig sedan dess. kan ha att göra med att jag bytt slicer till Cura från Slic3r, när jag tänker efter så gjorde jag en utskrift med Slic3r igen för inte så länge sedan och då såg jag samma sak fast i mycket mindre skala...

Jag har dock inget definitivt svar då jag inte sett problemet i samma skala igen, om jag definitivt kommer på vad det är så kommer jag att delge det här :)

Jag tror nog att nozzeln sitter bra men det tål garanterat att undersökas.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

Har uppgraderat storskrivaren med Volcanomunstycke, det går väldigt bra och blir mycket fin utskriftskvalitet förutom ett z-ärr som jag inte lyckas bli av med, har kört tester där jag rampat upp retraction, lagerhöjd och extra distance on restart (bara ändrat en parameter per utskrift)
Blev lite bättre när jag stängt av wipe.
Om någon har inställningar jag kan prova eller har någon ide vad det kan bero på så tar jag tacksamt emot tips.

bilden med det större ärret är startläget, den andra är efter att jag försökt optimera så mycket som möjligt. Har även provat att ändra storleken på munstycket till 0,4 för att munstycket ska gå lägre mot starten på loopen när den avslutar loopen men det gav ingen större effekt heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av Eli »

Jag ser det inte som z ärr utan ett glapp mellan varvets start- och stopp- punkt i x och/eller y beroende av hur biten är placerad vid utskrift.
Minska x & y jerk, så vänder den inte i farten, innan den saktat in mera och nått ända fram.
Skriv svar