(blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets tråden

Allt som rör 3D-skrivare.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av svanted »

annars d-j otroligt fina utskrifter!! :shock:
vad är det för plast?
temperaturer?
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

Eli skrev:Jag ser det inte som z ärr utan ett glapp mellan varvets start- och stopp- punkt i x och/eller y beroende av hur biten är placerad vid utskrift.
Minska x & y jerk, så vänder den inte i farten, innan den saktat in mera och nått ända fram.
Jo jag håller med, tycker det brukar kallas olika varianter av "blob" när det svämmar över med plast så jag kallade detta för ett ärr men jag håller med dig, huvud problemet är att den inte sluter looparna riktigt, tack för tipset angående jerk, ska justera det och se om det hjälper :)

Ska bara förtydliga att jag inte bytt munstycke fysiskt utan bara bytte i slicern i ett försök att få den att avsluta loopen närmare starten.
svanted skrev:annars d-j otroligt fina utskrifter!! :shock:
vad är det för plast?
temperaturer?
Tack :) ja den skriver ut fint nu förutom det här, det är ingen fancy plast, Torwel plast @210 grader.
cilione
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 april 2010, 15:37:45

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av cilione »

StefanR skrev:Har uppgraderat storskrivaren med Volcanomunstycke, det går väldigt bra och blir mycket fin utskriftskvalitet förutom ett z-ärr som jag inte lyckas bli av med, har kört tester där jag rampat upp retraction, lagerhöjd och extra distance on restart (bara ändrat en parameter per utskrift)
Du har inte testat att dra ner retraction?
Vad kör du för settings?
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

cilione skrev:
StefanR skrev:Har uppgraderat storskrivaren med Volcanomunstycke, det går väldigt bra och blir mycket fin utskriftskvalitet förutom ett z-ärr som jag inte lyckas bli av med, har kört tester där jag rampat upp retraction, lagerhöjd och extra distance on restart (bara ändrat en parameter per utskrift)
Du har inte testat att dra ner retraction?
Vad kör du för settings?
Hej, jag körde ökande retraction från 0mm till 2,5mm i steg om 0,5mm men såg ingen skillnad. körde lagerhöjden från 0,25 till 0,5mm i steg om 0,05mm men såg ingen skillnad (kör 0,8mm munstycke, körde extra distance on restart från 0 till 0,5mm med 0,1mm steg men ingen skillnad där heller.
Hittade en som hade samma problem men han kunde inte heller lösa det så han skulle plocka av sin Volcano och köra med något annat, tänker nog inte jag göra då jag har får så bra utskrifter i övrigt. Ska prova elis förslag om ändrad jerk när jag får en stund över.
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av puttiplatt »

Jag kör med Kisslicer och där finns inställningar för detta: Seam hiding och Gap. Prova http://www.kisslicer.com/
Puttiplatt
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: (blivande) stora kalibrerings och utskriftskvalitets trå

Inlägg av StefanR »

puttiplatt skrev:Jag kör med Kisslicer och där finns inställningar för detta: Seam hiding och Gap. Prova http://www.kisslicer.com/
Puttiplatt
Tack för tipset men har köpt S3D för alla dess möjligheter till processer och inställningar och är förutom det här problemet väldigt nöjd.
Skriv svar