Fördelar med 32-bit över 8-bit 3dskrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Fördelar med 32-bit över 8-bit 3dskrivare

Inlägg av StefanR »

Som topic, vad är fördelarna? Det pratas om mer kraftfulla skrivare men vad exakt är det som blir kraftfullare? Det fungerar ju även med 8-bit.
Korkad fråga kanske men jag får ingen riktig rätsida på det :).
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Fördelar med 32-bit över 8-bit 3dskrivare

Inlägg av JustNeed »

32-bit processorer räknar snabbare och brukar klara mer avancerade beräkningar, det är det hela.

Det innebär att man har möjlighet att styra skrivaren mer exakt i högre hastigheter, i mikrosteg o.s.v.
Det gäller dock att man har motsvarande mekanik som kan dra nytta av det.

Man kan också tänka sig att det är lättare att utveckla till dem när man har plats att dra in färdiga bibliotek och operativsystem.

Vanliga 8-bitars verkar klara det mesta som finns ute idag. Man kan dock tänka sig mer avancerade modeller med servomotorer, delta-rörelser o.s.v som ger bättre prestanda än dagens skrivare men som skulle kräva kraftigare processorer.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Fördelar med 32-bit över 8-bit 3dskrivare

Inlägg av netrunner »

Att skriva ut i hög hastighet och samtidigt beräkna inbromsning för att inte ha för höga G-krafter i kurvorna är väl ganska svårt på en vanlig 8 bit CPU. Nu är det ju sällan som detta är ett problem på riktigt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Fördelar med 32-bit över 8-bit 3dskrivare

Inlägg av lillahuset »

Har man en fungerande 8 bits lösning finns det väl ingen större anledning att byta till 32. Ska man däremot starta ett nytt projekt man kan ana kan behöva lite mer fart bör man (i mitt tycke) välja en 32 bits processor. Prissklllnaden mellan en ATmega med hyfsat med minne och en ARM är inte så stor.

På DigiKey kostar en ATmega1284 (20MHz, 16k RAM, 128k Flash och 32 I/O) USD 7,79 i stycketal.
En STM32F401 (84MHz, 64k RAM, 256k Flash och 81 I/O) kostar USD 7,35 i stycketal. Och då har den en FPU.
En STM32F070 (48MHz, 16k RAM, 128k Flash och 37 I/O) kostar USD 2,78 i stycketal.
Jag tror ARMar från Atmel och NXP har ännu bättre priser.

Det finns utvärderingskort för STM32F för dryga hundringen (SEK).

Största fördelen (i mitt tycke) med en ATmega är att det är enklare att programmera periferikretsarna i den.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Fördelar med 32-bit över 8-bit 3dskrivare

Inlägg av G4jm0r »

Håller med 32bitars korten ger mer flexibilitet till att uppgradera, vill man tex utöka delta steps, köra grafisk LCD, högra upplösning på motorer / drivare så tar processorkraften ganska snabbt slut i en 16mhz 8bitars processor.

Nackdelen med 32 bitars korten kan vara att hårdvaran/mjukvaran inte är lika testad. När jag provade byta till RAMPS FD för drygt ett år sedan var default on på alla 12V portar om man drog ut USB kabeln detta kostade mig en Jhead. När det kom till mjukvara så fanns det i princip bara repetier i "beta" stadie som var allt annat än bra.

Jag håller själv på att uppgradera till 32bitars kort (RADDS) och hoppas att det blivit bättre på ett år. Skulle gärna vilja koppla in min grafiska LCD och köra mina 400stegs motorer i mer än 1/8 microstepping.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Fördelar med 32-bit över 8-bit 3dskrivare

Inlägg av StefanR »

Tack för alla svar, anledningen till att jag frågar är att jag håller på och beställer delar till en Sparkcube XL och där säljer han bara 32bitars RADDS kort på hemsidan, jag har dock ett RAMPS 1.4 kit liggande som jag funderade på att använda istället men jag tror jag följer originaldesignen och beställer RADDS 1.5.
Skriv svar