3D skrivare - Repetier - Heater decoupled fel..

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

3D skrivare - Repetier - Heater decoupled fel..

Inlägg av toffie »

Hej på er..

Som jag skrivit om tidigare i 3D friformat tråden så har jag fått ett fel som tydligen inte verkar jättevanligt.. Det finns åtminstone inget - "Så här gör du/Vad det är som är fel".

Felet..

Kod: Markera allt

"Error:One heater seems decoupled from thermistor - disabling all for safety!"
"Error:Could not hold temperature 190.00 measured 169.59 deg. C"
Extruder temperaturen försvinner helt plötsligt.. varför? Ingen aning!
Är det heater cartridge som börjar lägga av eller är det tempsensorn?


Plockade isär printhuvudet igår mätte kablarna medan jag rörde på dem fram och tillbaka.. verkar inte vara några avbrott. Temp sensorn mäter ca 102 grader ohm i rumstemp och reagerar när jag rör på den med fingrarna.. motståndet går neråt..

Kablarna ser helt ok ut både för tempgivaren och heater cartridge..


Några idéer? :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Senast redigerad av toffie 29 maj 2015, 11:51:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: 3D skrivare - Repetier - Heater decoupled fel..

Inlägg av LaRdA »

Om temp sensorn mäter över 100 grader vid rumstemperatur så är det något som är fel.
Är det inte så att termistorn är defekt?
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - Repetier - Heater decoupled fel..

Inlägg av toffie »

Inte 102 grader.. jag menade ju förstås ohm.. :doh: sorry! :P
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: 3D skrivare - Repetier - Heater decoupled fel..

Inlägg av netrunner »

1. Har du en annan termistor att testa med?
2. RAMPS har tex stöd för två extruders, har du testat att koppla allt till extruder 2 och se om felet kvarstår?

Mitt RAMPS kort var dåligt / trasigt för extruder 1 men funkade bra för extruder 2. Nu var det en jobbig lösning så det blev lättare att bara mappa om allt i mjukvarans fil för olika kort.

Sen köpte jag ett nytt ramps kort för priser är ju så lågt i alla fall. Det kunde ju finnas fler fel.

Det kan också vara så att "optimistiska" kabelskarvar kommer i kontakt med chassi eller annat under utskrift, tex 24V elementet för extruder eller heatbed.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - Repetier - Heater decoupled fel..

Inlägg av toffie »

Har ingen annan termistor för tillfället, åtminstone inte så som den ser ut. Tror jag bara har 10K termistorer om jag har några någonstans också :(

Tror jag har PT100 dock, men de är väl inte kompatibla?


Har inte provat koppla över, har inte forskat mer om hur det är kopplat, men klart man skulle kunna göra det. Men vad är det för skillnad att mappa om det i mjukvaran, om det är hårdvarufel? Förstår inte riktigt hur du menade där :P

Kabelskarvar är, vad jag kunnat se ordentligt crimpade och sen är det antingen ordentlig värmetålig tygtejp över eller krympslang och på vissa ställen, som för extruder är det glasfiber slang över.

Det här problemet är ca 1 - 1,5 - 2 månader gammalt, men nu sista gångerna - sista dagarna så har det kommit hela tiden.. Först blev det en gång på en vecka, sen blev det två och nu när jag skrev första inlägget i den här tråden.. för två dagar sen.. då försökte jag starta om utskriften 8 gånger.. varje gång blev det fel..

Men det är inte exakt, att det händer efter 1 eller 5 minuter, eller på lager 10 eller 25.. Utan det kommer slumpmässigt.. Men jag lyckades inte skriva ut något vettigt hur som helst.. En av gångerna jag försökte nu den 27e så kom jag till 90% av utskriften innan det pajade ihop :(

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: 3D skrivare - Repetier - Heater decoupled fel..

Inlägg av netrunner »

Om du kopplar allt elektriskt till "extruder nr2" och allt fungerar så vet du att det är RAMPS som har felet. Om felet kvarstår så är det termistorn.

Nu är det ganska knöligt att använda maskinen om du bara har en "extruder nr2" och "extruder nr1" är helt frånvarande. Dels kan man glömma att ange "2" dels kan man få konstiga fel av att "1" är frånvarande. I firmware så finns det en fil som säger vilket ben som är vad ... och där kan man ändra så att dom byter plats.

Ett 10 pack termistorer (?) kostar ca 12kr på Ebay. Jag är en rätt cynisk person så jag beställer reservdelar samtidigt som resten av elektroniken.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: 3D skrivare - Repetier - Heater decoupled fel..

Inlägg av toffie »

Tack för beskrivningen! Jag väntade på svar från Felix Robotics för skrivaren och problemet.. tydligen så berodde detta specifika fel på statisk elektricitet.

Kabelhärvan som går högst upp, kopplad till skrivarhuvudet.. vilken axel det nu är lär jag mig verkligen aldrig :P Kan trycka X och Y i programmet, men ändå fastnar det inte bland de grå små geggiga sakerna där uppe i huvudet.. :P

Hur som helst, den kabelhärvan.. Om den ligger och åker ovanpå aluminiumet som ramen består av, då skapas statisk elektricitet tydligen.. Det slår ut tempsensorn av någon anledning.. Varför den av den anledningen fortfarande visar 200 grader när den ska visa att extrudern gått ner till 150 grader vet jag inte.. Men det kanske yttrar sig så.. :?:
felixprinters_felix_3.0_square_dual_head-2.jpg
Men.. om man då som på foto ovan direkt från dem, får upp kabelhärvan i luften igen.. Då händer inte problemet.. peppa peppa ta i finaste trä som finns tillgängligt.. Så jag designade en liten hållare som ska hålla upp kabelhärvan i luften, sen dess har jag kunnat skriva ut som vanligt igen och temperaturen ligger fantastiskt stabilt..
bed_and_extruder_stable_ef.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar