Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Som sagt var, eller typ så, vad händer om du byter remmarna?
Det borde ju vara så att de ska vara ungefär lika "slappa".
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av hakjar »

Vill inte genomföra ett rembyte just nu, avvaktar lite med det.
KenM
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 januari 2017, 20:37:18

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av KenM »

Hej, lyckades printa ut bra i början. Sen började lagren flytta på sig och steppermotorerna krångla. Bägge gick bara åt ett håll ett tag. Nu krånglar x axeln. den vill inte röra sig, motorn står bara och hummar. Hur ska det kännas när munstycket dras för hand, ungefär hur mycket kraft krävs? Ena stålrodden var aningen bredare i ena änden fick knappt igenom lagret, tror den ställer till det lite för att kunna rikta in allt ordentligt men jag tror jag fått till det hyfsat rätt. Volten till stepper driverna ligger på 0,9 v ska jag sänka det? Hur kollar jag ändstoppen om de fungerar, gcode echo? hur? Ja mycket frågor, har nån smart snubbe svar?

Ny på detta så förslag?

Tackar.
KenM
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 januari 2017, 20:37:18

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av KenM »

Nu fungerar det igen, xaxelns stepper hade pulley lossnat på så det var ju skönt med ett enkelt problem Kvarstår dock frågan varför bägge steppermotorerna bara ville gå åt ett håll ett tag?
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Bra! :tumupp:

Om detta "bara ett håll" var bort från "home" (X & Y max) och endast ett stycke i taget, så var det (troligen) pga av ej aktiva sensorer för ändlägena.
KenM
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 januari 2017, 20:37:18

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av KenM »

Hur kollar man det? Huruvida de är aktiva och vad orsakar att de blir oaktiverade?
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Det finns lite olika sätt göra detta.
Detta är ett sätt:
  • Plocka först fram en flat skruvmejsel, eller liknande och kolla att du kan få in den mellan både X och Y's sensorer för ändläge.
  • Placera huvudet ungefär i mitten.
  • Control printer / Move axis / Move 10mm / X eller Y
  • Kör fram å tillbaka med ratten.
  • Med mejseln mellan gafflarna ska du inte kunna köra X åt höger eller Y bortåt.
Men annars är det hyfsat självmarkerande.
Om X duttar åt vänster eller Y utåt (mot framsidan) vid Auto Home är respektive sensor blockerad.
Om en axel går till ändläget, och sedan vill fortsätta längre, då är den sensorn ur funktion.
gabbe
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 september 2009, 08:43:32

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av gabbe »

Erik M skrev:Som sagt var, eller typ så, vad händer om du byter remmarna?
Det borde ju vara så att de ska vara ungefär lika "slappa".
Jag upptäckte nyligen att mina cylindrar och hål blev lite ovala (typ 0.3 mm skillnad på bredaste/smalaste ställe). Kände på remmarna och det visade sig att tvärsremmarna (X) var lite slappa jämfört med (Y) . Jag hade sett ett tips någonstans om en enkel remspännare av en snutt najtråd (se bifogad bild). Efter spänning av X så blir det betydligt mindre avvikelse på diametrar. Alla remmarna låter lite som en gitarrsträng om man snäpper på dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Det behövs inga extra spännare.
Om hålen blivit ovala beror det på något annat - tandremmar drivna av tandhjul slirar inte.

Ett tips när det gäller motorfästena för X och Y är att lägga till en bricka, annars skär skruvarna in i plexiglaset och gör det svårt spända drivremmarna på motorerna.

Åsså var vi tillbaka till om rätt remmar sitter på rätt platser igen.
Eftersom du har olika spel för remmarna tyder det på att de sitter på fel led.
Alla fyra ska ha samma slapphet ospända, även om just slapphet är svårt mäta...
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Bonehead »

Värt att nämna om dom spännarna är att dom flexar hela tiden så även fast dom spänner remmen så kan du få andra problem med dina utskrifter.
Tänk dig vid snabba vändningar, så agerar "spännaren" som en fjäder istället för att vara stum som remmen i sig.

Erik M:
Jag köper helt att tandade hjul inte slirar mot tandad rem, men med tillräckligt slapp rem så bör man få lite spel/vändglapp i det hela, vilket kan orsaka ovala hål?

Sen varför dom är slappa kan säkert vara som du säger. :tumupp:
gabbe
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 september 2009, 08:43:32

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av gabbe »

> Det behövs inga extra spännare.

Mina X-remmar har med tiden förslappats (de är åtminstone slappare nu än Y-remmarna, vet ej riktigt hur det var för 2 år sedan). Jag bytte nyss de korta då de började kugga över. Jag borde byta även de långa remmarna, men ger dem lite konstgjord andning med najtrådsspännare. Som sagt, utskriftkvaliteten förbättrades avsevärt.

> Om hålen blivit ovala beror det på något annat - tandremmar drivna av tandhjul slirar inte.

Nej, naturligtvis slirar inte remmarna. Men om de är det minsta slappa (dvs inte ger ifrån sig en ton när man snäpper på dem) så kan man flytta nozzel-släden någon/några 1/10 mm utan att stegmotorn rör sig. Detta glapp/spel gör att hål blir ovala. I mitt fall ~0.2 mm. Inte mycket men tillräckligt för att lagersäten ej ska bli bra.

> Värt att nämna om dom spännarna är att dom flexar hela tiden så även fast dom spänner remmen så kan du få andra problem med dina utskrifter.
Tänk dig vid snabba vändningar, så agerar "spännaren" som en fjäder istället för att vara stum som remmen i sig.

1.5 mm najtråd fjädrar "inget" jämförelsevis med allt annat som fjädrar i systemet. Om remmarna inte är spända så får man ett glapp som medför ovala hål. Det är omöjligt att komma ifrån utan att se till att remmarna är lagom spända.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Den visade gaffeln (av najtråd?) har jag svårt se skulle hjälpa något alls.
....om vi pratar vanlig mjuk och tunn najtråd.

Om man vill vara säker på att remmarna är ordentligt spända skulle jag föreslå följande...

Klipp av remmen.
(Iofs troligen bättre köpa några meter Rem T2.5 6mm 1m+, alternativt byta till GT2...)
Ta upp ett sex millimeter brett hål i låsbiten.
(Ta loss den - ta upp hålet - sätt tillbaka på plats.)
Fäst den ena änden av remmen, fem tänder in blir bra.
Trä in den andra änden från sitt håll och ut genom hålet.
Dra fast den första änden.
Spänn med den utstickande andra änden, tills du är nöjd, och dra fast den.
Voilá!



Själv håller jag på bygga om huvudet till att även hålla Z-led.
(Är lätt allergisk mot byggplattor som rör på sig.)
Kan nog bli att jag följer mig eget råd här, och byter till GT2.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av stenD »

om man inte vill böja najtråd själv:
http://3d-grottan.se/Mechanics/Mechanic ... -Tensioner
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av hakjar »

Nej mina remmar sitter inte fel vad jag kan se. De sitter enligt manualen och enligt märkningen på remmarna.
Det är trippelkollat och kvadruppelkollat. Att X ledet är lite slappare än Y beror på känsligheten i konstruktionen.
Min remspänning blev bättre efter noggrann injustering av alla mått men det är inte perfekt.
En vanlig "fjäder" från en klädnypa av trä lätt modifierad fungerar som extra "slackhemtagare" enligt några forum jag läst.

Att inte remmen kuggar över behöver inte, enligt mig, betyda att den inte kan ge upphov till ovalitet då den "fjädrar" mer vid drift än den som är tightare spänd. Det märktes väldigt tydligt med att manuellt putta printerhuvudet när allt var monterat så X-remmarna var mer slappa.

Det bästa vore en newtonmeter eller dynamometer för att mäta remmarna till exakt samma förspänning.
gabbe
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 september 2009, 08:43:32

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av gabbe »

Erik M skrev:Den visade gaffeln (av najtråd?) har jag svårt se skulle hjälpa något alls.
....om vi pratar vanlig mjuk och tunn najtråd.

Om man vill vara säker på att remmarna är ordentligt spända skulle jag föreslå följande...

Klipp av remmen.
(Iofs troligen bättre köpa några meter Rem T2.5 6mm 1m+, alternativt byta till GT2...)
Ta upp ett sex millimeter brett hål i låsbiten.
(Ta loss den - ta upp hålet - sätt tillbaka på plats.)
Fäst den ena änden av remmen, fem tänder in blir bra.
Trä in den andra änden från sitt håll och ut genom hålet.
Dra fast den första änden.
Spänn med den utstickande andra änden, tills du är nöjd, och dra fast den.
Voilá!



Själv håller jag på bygga om huvudet till att även hålla Z-led.
(Är lätt allergisk mot byggplattor som rör på sig.)
Kan nog bli att jag följer mig eget råd här, och byter till GT2.
GU va krångligt...
Najtråd är 1.5 mm tjock järntråd
Det tog 3-4 minuter att böja till o montera med perfekt resultat
Skriv svar