Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

Funderade lite på det här med Octoprint/Octopi. Någon som har erfarenhet av det tillsammans med en K8400?
__a
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 mars 2008, 18:19:52
Ort: Storvik
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av __a »

Octoprint funkar fint! Vad vill du veta? :)
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

I nuläget mest att det fungerar och finns stöd för K8400. Första google treäffen på K8400 och Octoprint säger att det inte finns stöd.
Har iaf precis laddat hem en image med Octopi och skall testa så fort pågående utskrift är klar och båda barnen sover...
Kanske kommer mer konkreta frågor senare
__a
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 mars 2008, 18:19:52
Ort: Storvik
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av __a »

Ok, bara säg till om det är nått! Jag använder Cura på datorn för att generera gcode-filen, så de flesta inställningarna är fotfarande där. Sen laddar jag upp den i octoprint och kontrollerar skrivaren från webläsaren. Minns inte att det var några problem att ställa in, kan hända man fick fylla i några saker manuellt istället för att välja k8400 i en lista..
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

Första frågan som dök upp i Octoprint var gällande import av Cura profil. Kollade lite i Repitier och Cura inställningarna, men det enda som kunde exporteras där var någon profil (.rpc).
Sedan blev det strömavbrott ett par timmar och jag hann aldrig fortsätta mer med det.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Kan du importera den filen så har du de inställningar det ska vara.
Eller åtminstone inställningar att utgå från... :mrgreen:
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

Provade aldrig med den, Octoprint förväntade sig en .ini fil. Kanske bara att döpa om, vad vet jag. Får kolla närmare på detta senare.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av hakjar »

Hej, jag har ett problem. Ändlägesgivarna verkar inte fungera som de skall! Jag kan inte se någon avvikelse från hur det skall kopplas i instruktionerna.
Indikeringen på alla givarna är tänd hela tiden (spänning på) men jag får ingen stoppfunktion på dem vid "home" kommandot så jag får rycka sladden.

Några idéer på detta?
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Kolla att huvarna på IR-gafflarna sitter som de ska - nedtryckta mot kretskortet.
Det är lätt hänt, när man pillar med dem, att dessa glider upp - och därmed har ett å samma signal-läge hela tiden.
Just detta märks genom att huvudet går åt fel håll, men bara en liten bit i taget.

Dvs ändläget testas genom att försöka backa ut en bit, för att sedan gå fram, till ändläget, igen.

Fast det låter iofs som problemet du har är tvärtom.
__a
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 mars 2008, 18:19:52
Ort: Storvik
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av __a »

hakjar skrev:Hej, jag har ett problem. Ändlägesgivarna verkar inte fungera som de skall! Jag kan inte se någon avvikelse från hur det skall kopplas i instruktionerna.
Indikeringen på alla givarna är tänd hela tiden (spänning på) men jag får ingen stoppfunktion på dem vid "home" kommandot så jag får rycka sladden.

Några idéer på detta?
1. Kan det vara så att du förväxlat kontakterna för till exempel X och Y? Verkar som du kollat detta redan men ändå.. :)
2. Kolla att plastbitarna på X/Y axlarna fysiskt går in i utrymmet i mitten av givaren, har för mig att jag råkade montera dem upp-och-ned innan jag fattade att det var det de små T-formade bitarna är till för.
3. Kolla att givaren fungerar, tex genom att mäta utsignalen med multimeter och manuellt putta axeln till ändläget.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av hakjar »

Hej,
Ska dubbelkolla detta. Nu har jag ett problem till. Jag kan inte få 670 remmen att bli spänd. 685 remmen är inga problem.
Har läst instruktionerna flera gånger nu men jag kan inte se att jag monterat något fel.

Det är ett markant slack i 670 remmen även med klämman tight, kuggar över utan problem. Kuggdreven är ju samma diameter och hålen i chassit kan ju inte flyttas.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Alternativt köra motorn fritt (lossa remhjulets stoppskruv) och testa med typ en skruvmejsel att rörelsen stannar när du bryter strålen.

Vad gäller remmarna... Har du satt rätt rem på rätt led?
Det är inte stor skillnad och på intet vis självklart att det blir rätt.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av hakjar »

Hej,
Jag börjar undra om de sitter rätt själv men enligt bilderna i monteringsmanualen sitter de rätt, 685 remmen på handtagssida och 670 remmen på andra ledden.
Ska prova med fria motorer och blockera sensorerna och se om de stoppar korrekt. Enligt märkningarna sitter alla kablar på rätt plats.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av hakjar »

Då kan jag konstatera att sensorerna fungerar! Då måste det alltså vara justeringen och linjeringen av bältdrivningen som strular.
Bara att göra om och göra rätt där. Remmarna sitter rätt enligt manualen så då är något galet med mina 670 remmar eller tandhjulens diameter.

Får komma på en lösning att spänna remmarna på ovansidan med något som tar hem slacket.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av hakjar »

Fick det att fungera! Den här skrivaren är extremt känslig för uppriktningen i chassit.
670 remmen blev också aningen mer spänd efter att jag riktat om allting igen men inte riktigt som jag vill ha den.

Inte helt optimal konstruktion och att laserskära ut gavlarna i aluminium hade varit bättre tillsammans med justeringsmöjligheter för stängerna.
Men man får vad man betalar för :)

Tror nog att den ska fylla mina behov när den är injusterad.
Skriv svar