Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Vad bra, då vet du hur man gör det.
Å har du najtråd som är Ø1.5 mm så förstår jag att det kan se ut bli i närheten av stabilt och starkt nog.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

Finns det någon som använder Cura 15.0.4 som kan dela med sig av en fungerande profile?
Den jag kan exportera från Repetier är tyvärr i ett felaktigt format... :(
Kulla
Inlägg: 1263
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Kulla »

Har någon testat skriva ut i PETG?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av NULL »

I en K8400, eller allmänt?
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av SeniorLemuren »

Allmänna inställningar i min Prusa 15.04.6
profil.ini
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av mekluuba »

Hej, Har en k8200 men kände ändå att detta var rätt tråd :)

Ska flytta ut kretskortet i en egen låda utanför skrivaren och har kommit över en 30-pin kontakt från en gammal maskin vi skrotade på jobbet. Problemet är att det blir 32 sladdar till skrivaren.

Så jag tänkte att ändlägesgivarna till XYZ-lägena borde ha antingen gemensam + eller - ? Kan jag brygga dessa innan och efter kontakten så får jag in allt i 30-pin-kontakten :)

Får dock inte kläm på vilken sladd som gör vad i denna kopplingen..?

Schemat ser ut såhär. http://www.velleman.eu/images/tmp/K8200diagram.jpg
Där ser det ut som att dessa har plus/minus/signal.. (Eller läser jag schemat galet?)

Men på min skrivare sitter inget på mittenstiftet då det klipps bort vid monteringen. Så frågan är, hur är brytarna kopplade?
http://www.k8200.eu/manual/building/?c=016

// Victor
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av stenD »

Det kanske ger dig stora problem med störningar om du förlänger kablarna. det finns väl lite andra lådor på thingiverse som kan vara lite roligare än orginalet
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av mekluuba »

Det handlar bara om ca 40cm från skrivaren. Halva skrivaren redan konverterad utan problem. Har gått upp till 1mm^2 kabel på samtliga funktioner och lött och stiftat med riktiga verktyg.

Så jag vill nog ändå reda ut om jag kan koppla ihop ändlägesgivarna till XYZ...
gabbe
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 september 2009, 08:43:32

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av gabbe »

De 3 ändstoppen har gemensam matning, valbar 5 el 12 v,med en bygel, - el jord är också gemensam. Bunta alla + i en kabel. Jord går ta från annan jord. I princip kan du ta 5 el 12 v från annan kabel också. Dvs 9 kan bli 3 (endast 3S, stjäl jord o matn fr annqn kabel) eller 4 (3S+ matning) eller 5 (3S + matn + jord)
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av mekluuba »

Tack Gabbe, det var nått sånt jag tänkte göra.

Som du ser i andra länken som är monteringsinstruktionen så tas en av sladdarna bort. Jag gissar att detta är jorden?

Tolkar jag kopplingsschemat rätt att det ligger 12V eller 5V på den andra sladden (som inte är signal) konstant?
Jag borde i så fall kunna mäta mellan de två sladdarna och - (matningens minus) och på så vis få fram vilken som är signal och vilken som är +?

Sedan koppla ihop så jag får 1st matning och 3st signal. Dvs jag slipper 2st matning och sparar därmed 2st sladdar?
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

Jag har lessnat på att k8400 aldrig går smärtfritt och funderar på att byta till en Prusa I3 MK3 i framtiden.

Andrahandsmarknaden för 3D-skrivare verkar vara dålig. Finns det något kul man kan göra med delarna från en K8400 istället för att sälja den? Den kan väl inte vara värd mer än 2000-2500 SEK?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av stenD »

det finns väl andra som får den att funka fint vad jag läst. Om du bara byter till en annan är det väl möjligt att du får samma eller andra problem.
Tips: Lös problemen med k8400'an först så kanske du slipper köpa en ny maskin :-). Det finns många variabler som kan krångla så man får ta dom vartefter. Har ju en k8200 själv som jag lagt åtskilliga timmar
på. För mig har vägen framåt varit roligast inte plastbitarna :-)
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

stenD skrev:det finns väl andra som får den att funka fint vad jag läst. Om du bara byter till en annan är det väl möjligt att du får samma eller andra problem.
Tips: Lös problemen med k8400'an först så kanske du slipper köpa en ny maskin :-). Det finns många variabler som kan krångla så man får ta dom vartefter. Har ju en k8200 själv som jag lagt åtskilliga timmar
på. För mig har vägen framåt varit roligast inte plastbitarna :-)
Sant.. Jag har lagt ned många timmar att få den perfekt, den har varit perfekt många gånger.. Men den blir dålig så fort jag inte skriver ut någonting på 1-2 veckor då måste jag justera allting igen i 1-2 dagar.

Problem som uppstår vid minimalt användning:
-Filament droppar ut vid "auto home" och bildar en hög där.
-Wraping (PLA) böjer sig. 99% av gånger så böjer den sig mot höger hörn.
-PLA vill inte följa extrudern utan den tar genvägar, dvs fastnar inte på ytan. (den fastnar till slut efter justeringar och ger fina linjer)
-Istället för raka linjer så bildas det glipor vid första lagret, bildas annars alltid raka linjer när maskinen är igång extremt mycket.

Ibland uppstår det lite värre saker som:
-Under extrudering (extruderar för lite filament efter 3-4 cm påbyggnad) justerar denna genom att skruva om matningen eller flowrate
-Vid skrivning så sugs filament upp tillbaka till extrudern (precis vid nålen, på själva värmegrejen med guldutseende)

Jag använder Clas Ohlsons lim eller blått maskeringstejp. OBS! alla dessa problem försvinner alltid när jag använder maskinen extremt mycket och varje dag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Glenn »

Fecko skrev:Jag har lessnat på att k8400 aldrig går smärtfritt och funderar på att byta till en Prusa I3 MK3 i framtiden.

Andrahandsmarknaden för 3D-skrivare verkar vara dålig. Finns det något kul man kan göra med delarna från en K8400 istället för att sälja den? Den kan väl inte vara värd mer än 2000-2500 SEK?
Det är väl inte så dåligt när en kinesisk prusaklon kostar ~1300 inkl frakt levererad från tyskland ?

Wiklis fick för övrigt 3150:- för sin K8400 på tradera nyligen (jag bjöd på den, dock betydligt lägre)
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

Se bilaga. Senaste utskrifterna, starwars figurer som vanligt! Den stora delen gjordes först och geväret gjordes som nummer 3 för dagen. Jag tycker att dessa är 8 av 10 trots att ränderna syns extra tydligt i vitt.

Kan jag få mina utskrifter bättre än så här? Jag har gjort kanske 10 st utskrifter som jag tycker har blivit 10av10.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar