Plaståtervinning för 3D-printning

Allt som rör 3D-skrivare.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av datajompa »

Eftersom ni bumpade tråden så upprepar jag, har någon provat denna konstruktion: http://www.instructables.com/id/Plastic ... -filament/

Bild

Dvs 2 koncentriska stålrör som knivar för att hacka ner plast.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

@datajompa
Bästa materialet för filamentextrudering är i form av helst riktigt kulformade och jämnstora små granulat för att få en jämn inmatning.
Både min kvarn ( som tar bitar < 8 x 3cm ) och det du visar, ger alltför trassligt material med olämplig storlek.

Jag ser nu dessa som ett onödigt mellansteg för att först framställa sådant granulat.
Enklare är att manuellt såga eller klippa med plåtsax de bitar som är alltför stora.

Jag kommer i stället att satsa på att direkt smälta plasten och forma granulat.

@Anders Olsson
Ja intressant info. Hur bra fungerar den? Toleranser? Har den någon form av reglering med feedback?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Anders Olsson »

Noztek Touch-extrudern har hastighetskontroll (med en ganska slö reglerloop) som styrs av en varvtalssensor på motorn.
Men vi köpte till en automatisk trådvinda med positionssensor också, man bör nog ha en sådan för att det ska bli bra.

Jag har hittills bara kört några väldigt små satser med extrema kompositblandningar och inte testat trådvindan än, så jag kan inte uttala mig om toleranser än.

Du kan kolla bilderna på maskinen här: http://www.noztek.com/product/noztek-touch/
Och på själva skruven och röret här: http://www.noztek.com/product/replaceme ... and-screw/

Om någon funderar på att köpa en likadan kan jag väl säga att det är lite av ett hemmabygge ,där vissa delar är riktigt bra och andra är mindre bra.
Axiallagret på just vår modell är av det senare slaget, det består av ett radiallager (!), medan själva skruven och röret är skapligt välgjorda.

Den blandar partiklar anmärkningsvärt bra, trots att materialet bara färdas ca 10 cm och volymen på den sträckan bara är ca 20 kubikcentimeter.
Jag blandade i 50 viktprocent (ca 30 volymprocent) borkarbidpulver med ABS rakt i extrudern nyligen och tråden var i stort sett användbar när den kom ut efter första vändan.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Har gett upp med mina tidigare, tafatta offline trådskarvningsförsök beskrivna här och i stället byggt en automatisk revolverladdning
som skarvar in upp till 4-5 snuttar först när de behövs, som en tillsats till skrivaren .
Se bild här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1#p1309221
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av datajompa »

Eli skrev:@datajompa
Bästa materialet för filamentextrudering är i form av helst riktigt kulformade och jämnstora små granulat för att få en jämn inmatning.
Jag hyllar din tappra kamp för återvinning, men det finns ju även andra användningsområden för plast än 3D-filament. Jag har börjat misstänka att det är svårt att motivera återvunnet granulat på grund av allt krångel, när nytt granulat är så billigt. Däremot är ju plastskivor och block väldigt användbart till allt möjligt, inte minst HDPE. Och mycket enklare om man inte behöver bry sig om precis konsistens.

Tror ni att rörhackaren alls fungerar? Den verkar ju så genialt simpel, allt man behöver få tag på är ett par hårda koncentriska stålrör. Jag tror att jag helt enkelt blir tvungen att skaffa ett par och testa, för nyfiken nu.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Ja om man inte behöver bry sig om precis konsistens, så kan det nog fungera, men jag skulle välja mycket mer tjockväggiga rör för det behövs stor kraft.

Men om plasten ändå skall gjutas till block, så kanske det fortfarande är ett onödigt steg att mala.
Det är väl bara att smälta direkt i ett tillräckligt stort kärl? I en gammal kastrull på spisen?
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av datajompa »

Jo men även om man ska smälta i en gryta så måste det ju grovhackas först, och dessutom skulle det vara trevligt att kunna kasta saker direkt i kvarnen för att de ska ta mindre plats. Att stå och klippa med sax är inte så roligt.

Sist men inte minst, om man använder återvunnen HDPE eller PP så kommer ju skräpet i alla möjliga kvaliteter, och helst vill man väl blanda upp det rätt bra innan man smälter för att få en homogen massa. Att röra när det är smält är nog inte så kul om man har en hel gryta full, särskilt inte om stora bitar inte har smält.

Det ska nog vara tjockväggiga rör, ja, och förmodligen åtmistone ett par olika nivåer, ner till ganska finmalet.

Men detta hör ju inte riktigt till din tråd egentligen, undrade bara om någon provat denna konstruktion, men det var för att jag hade härdsmälta i hjärnan och inte läste början av tråden.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Skuren skruv:
Det tog mig ett bra tag att fundera ut hur jag skulle få loss den.
Det behövs ju otrevligt hög temp. för att få plasten att släppa taget.

Byggde om all AC och temperaturkontroll till en fristående enhet som kunde flyttas med till verkstaden och
ersatte munstycket med en utknuffare, så gick det rätt smidigt sedan.
UTKNUFFARE.JPG
Är osäker på hur man ska diagnostisera problemet, men ska nu öka spelet med någon tiondels mm i hopperändan till att börja med.
MELT.JPG
CLOSEMELT.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Gjort ett trappsteg för att få ett nästan konstant intryck med hjälp av granulatets rasvinkel.
IMG_2832.JPG
Har även förlängt kylröret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Det var inte skruvens fel att det blev tvärstopp, utan det handlar mest om att hitta de rätta inställningarna på farter och temperaturer.
Vid snabb fartökning är det lätt att uppvärmningen inte hinner med.

Återigen ett bevis på att plast är olämpligt för konstruktioner som ständigt är inspända med negativt tryck.
3 sprickor i detta svarta kugghjul efter ett år. Har nu gjort om för en centerbussning av aluminium.
sprickor.JPG
Har till slut kommit igång igen.
green.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av SeniorLemuren »

Sådan där spolar behöver jag till alla mina kablar. Är den utskriven i ett stycke eller i delar och limmad?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Naturligtvis är den utskriven i 2 lika delar, men inte limmad ( som skulle sabba återvinningsmöjligheten), utan i väntan på att min kombinerade, kraftiga 3D-penna / plastsvetsapparat ska bli färdig, så är den ihopskruvad med 2 små skruvar.
PENSVETS.JPG
Största nackdelarna nu är att det är besvärligt att starta upp extrudern och att det sen tar flera minuter innan värmen har stabiliserat sig så det blir bra tråd.
Har därför ökat spolbredden till 12cm och ska nog öka diametern också för längre oavbruten produktion.
IMG_2870.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Är det någon här som tror att jag kan få granulat-tillverkning att fungera med något liknande detta?
GRANUC.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av NULL »

Största nackdelarna nu är att det är besvärligt att starta upp extrudern och att det sen tar flera minuter innan värmen har stabiliserat sig så det blir bra tråd.
Undrar om det inte är något man får leva med...
Är det någon här som tror att jag kan få granulat-tillverkning att fungera med något liknande detta?
Ska det bli en helmekanisk malning, och hur ser det som matas in ut?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

"Undrar om det inte är något man får leva med..."
Kanske, men jag hoppas förbättra detta om / när jag får igång mätning- & reglerings- programmet.

"Ska det bli en helmekanisk malning, och hur ser det som matas in ut?"
Nej siktar på att hoppa över malning helt för att i stället smälta direkt och tappa ut via kran som en fet tråd,
som efter lagom kylning till en fastare konsistens, plattas till för att matas/dras in i valsarna som ett band och omformas till kulor.
Skriv svar