Plaståtervinning för 3D-printning

Allt som rör 3D-skrivare.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Hoppas jag kunna få till med bl.a. denna påbörjade kvarn ( om jag inte tröttnar innan den blivit färdig ).
Knivarna är gjorda av 40x5mm RF bandstål och är rätt svåra att bearbeta.
Har tänkt byta till 4-kantaxlar, men har inte kommit på hur man enklast gör sådana hål i knivbladen.
schredder 002.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av G4jm0r »

Ska bli spännande att följa! har också funderat lite på att försöka återvinna plast, blir ju väldigt stor del spill. Om du inte orkar slutföra kvarnen så kanske en kraftfull mixer kan fungera?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Meduza »

Några frågor
1.) Hur tänkte du rengöra bitarna innan/efter så att du inte får med dig främmande partiklar ner i plasten?
2.) Hur ser du till att bitarna blir hyfsat jämn storlek så att dom kan matas bra i matarskruven på extrudern?
3.) Hur mycket "ny" plast har du tänkt dig att blanda i för att inte drabbas för mycket av den degradering som sker vid omsmältning?
4.) Är tanken att bygga en helt egen filament-extruder eller tänkte du bygga någon av dom färdiga?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

1) Främst genom att hindra förorening, genom att direkt lägga kasserade alster i låda med lock.
Det jag är mest rädd för är att trälimmet jag använder för att plasten skall fastna, kan ställa till problem -
men det är ju vattenlösligt så ev. kan det bli badning/torkning. Det visar sig.

2) Blir som det blir. Tror t.o.m att det kan vara fördel med lite olika storlekar för att värmen skall ledas in bättre & undvika luftbubblor.

3) Senare fråga & genom att hålla temp. så låg som möjligt, och i stället ordentligt med kraft,
så lär man inte kunna märka någon degradering efter de första omgångarna.
Sedan något att labba med.
Det kan ju vara intressant med dragbrottstestning av tråden, inte bara efter omsmältning, utan också tråd från olika leverantörer.
Ev. kan det bli 100% om jag hittar leverantör av granulat i säck, som är så billigt att återvinning knappast lönar sig.

4) Har börjat bygga lite på en egen variant med ideer lånade från diverse konstruktioner på nätet.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av sm7tjc »

Det var minsann ett rejält bygge. Industriella kvarnar är betydligt enklare. En roterande kutter med ett par tre knivar, som jobbar mot en eller två fasta. Under kuttern ett galler som släpper igenom önskad kornstorlek. Med några få knivar och ett tungt svänghjul så blir kvarnen stark även med en liten motor.

När det gäller degradering vid omsmältning så är olika plaster olika känsliga. Generellt sett så blir plasten sprödare och får ett högre smältindex (mer lättflytande) när man återvinner den.
Tänk på att t.ex. ABS och polyamid behöver torkas några timmar i 70 grader innan man använder den.

Nyvara i granulatform är inte så dyrt. Volymplasterna ligger på 10-30 Kronor per kilo.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Ja denna har inte varit speciellt enkel att tillverka, men tror jag åtminstone ska slippa svänghjul, eftersom alla
72 kniveggar är avsedda att jobba vid olika tider. ( i stort sett )

Om jag senare inser att det kan vara lämpligt med en viss max kornstorlek på resultatet , så får det det bli en fristående sållning i nät & malning i flera omgångar.

Det blev gnistning av hålen i knivarna. Se http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 3&start=30

Väntar nu på kullagerleverans från Kina.
kvarn2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Anders Olsson »

Meduza skrev:Några frågor
1.) Hur tänkte du rengöra bitarna innan/efter så att du inte får med dig främmande partiklar ner i plasten?
2.) Hur ser du till att bitarna blir hyfsat jämn storlek så att dom kan matas bra i matarskruven på extrudern?
3.) Hur mycket "ny" plast har du tänkt dig att blanda i för att inte drabbas för mycket av den degradering som sker vid omsmältning?
4.) Är tanken att bygga en helt egen filament-extruder eller tänkte du bygga någon av dom färdiga?
Jag har hållit på en del med extrudering av filamet från diverse plaster så jag kan ju svara med lite tips också :)

1) Om du vill slippa problem så ska du ha ett filter inuti extrudern som den smälta plasten passerar genom innan den bildar filamentet, kolla detta till exempel: http://www.filastruder.com/collections/ ... elt-filter

2) Det är inte extremt känsligt med storleken på bitarna egentligen, extruderskruven brukar kunna skära upp en och annan större bit som slinker i till småbitar.
Men för att matningen ska bli någorlunda jämn är det bra om bitarna är så små dom lätt rinner ner i extruderskruven.

3) Jag har inte sett några uppenbara försämringar av ABS som jag skrivit ut och sedan extruderat igen, det verkar inte vara alls så kritiskt som jag trodde i alla fall.
Extrudera plasten utan att skriva ut den emellanåt verkar man kunna göra nästa hur många gånger som helst i följd, men temperaturen vid extrudering är också avsevärt lägre än den är i skrivaren.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Har nu till slut provkört.
Fungerar någorlunda, men knivarna kunde varit fler & smalare.
Kompenserar genom att köra igenom flera gånger.
kvarnf.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av säter »

Är plasttråden så dyr att det lönar sig med återvinning?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Plast finns av många olika sorter med pris i trådform ca 200kr/kg > 1000 kr/kg så ju dyrare desto mer lönsamt förstås.
Återvinning innebär ju att det behövs ett steg till för malning och mera utrustning, så inte fullt så lönsamt som att köpa plasten i granulatform för kanske 1/10 av priset och bara
extrudera till tråd.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Har samlat ihop lite delar som jag hoppas ska bli en trådextruder.
Har någon här lyckats bygga en fungerande?
extparts.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av netrunner »

Grymt imponerande bygge "ska det vara rätt, så ska det vara rätt".

Jag hade nog bara köpt den billigaste mixern och varit nöjd med det.

Vinner man något på att extruda horisontellt? Jag tänker på mängden "dreggel", kan det vara bättre att extruda neråt och få det enklare?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Det är nog horisontellt läge på extruderingen som är vanligast ( även på profsutrustningar ),
men enda fördelarna jag kan se är en aning enklare påfyllninsanordning och om vattenkylning: ett horisontellt kar för detta.

Har tidigare varit inne på en vertikal lösning, men tänker nu försöka med mätning av tråddiametern i farten
och finreglera denna genom en liten justering av farten på en lätt dragande kylskiva av aluminium.

Därefter kanske vinkla ner för uppspolning vertikalt, mest för att spara bordsyta.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

En liten bit till på väg:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av thewho »

De ska bli intressant att se hur bra det fungerar sen :)
Skriv svar