3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'er

Allt som rör 3D-skrivare.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Bästa hittills för att öka vidhäftning: Strök ut ett tunnt skikt av tunnflytande Loctite superlim med spackelspade.
Bara testat med PLA.
Senast redigerad av Eli 13 april 2017, 05:18:45, redigerad totalt 1 gång.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av datajompa »

Loctite cyanoakrylat alltså?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

@ datajompa: Jo men visst.

Det är inte bara fantasien som begränsar vad som är intressant att 3D-printa, utan kanske mera priset på plasttråden.
Efter att nu på alvar ha fått igång snabb produktion av billig tråd från granulat, så har många hämningar släppt.
printed.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Upptäckte att printytan inte var helt plan längre.
Kanske har slagit sig av värmecykler, men också ojämn uppbyggnad av snabblim, som jag ibland nyttjar om jag ser att något hörn är på väg att släppa.

Eftersom jag har ett kombinerat extruder- & spindel- fäste, så var det lätt avhjälpt.
PLANFR.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Efter många skiften av munstycken var gängorna slut i mitt aluminiumprinthead, så det fick bli en bussning.

Visas också hur jag caddar ihop ett kluster av småprylar isf att låta slicern placera ut dem med stora mellanrum.
Vinsten är inte bara att det printas fortare, med färre retracts, utan bättre vidhäftning, mindre warpning
och om någon skulle lossna ändå så hålls den oftast på plats av de andra.
Bussni.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Nisse »

Ruskigt kul bygge :-)

Vad kör du för print-speed, har du nått de höga hastigheter du hade som mål?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Ja, men det är mycket som påverkar hur hög fart som kan användas.
Det behövs rätt långa accelerationssträckor för att nå max speed, p.g.a. bordets stora massa , så nyttjas bara vid långa raka rörelser.
Tror att en coreXY-liknande konstruktion behövs för att komma längre.

Om man behöver högsta precision t.ex för kugghjul, så bör man köra sakta för att undvika vibrationer & överslängar.

Det är också fortfarande mängden plast som kan pressas ut, utan att extruderns drivhjul börjar äta sig in i tråden, som är en stor begränsning.
D.v.s. låg temp, litet munstycke & liten lagerhöjd begränsar.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Nisse »

Vilken hastighet kör du då?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Avslöjar nu konstruktionen på min automatiska filament-skarvtillsats för dem som ev skulle vilja bygga sådan för eget bruk.

Den är inte helt lätt att bygga / trimma in, men kan fås att fungera riktigt bra.

Den bygger på att först laddas manuellt med tråd och några fjädrar spänns upp.
En roterande rörelse fås med dragfjäder till tunn wire lindad runt den stående axeln och fjädrande "mekaniska dioder" som trycker nästa tråd mot bottenplattan.
När aktiv tråd tar slut, roterar revolvern och nästa tråd stoppas vid hålet, tack vare en trattformad sluttande ramp, och trycks ner med fjäderkraft till matningsrullarna.
Förutsätter att det finns en motoriserad trådmatning, liknande min, så fjädern orkar med detta.
IMG_3148 (2).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Nisse »

Vilken hastighet kör du? Är verkligen intresserad av att få veta.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Tycker jag förklarade så gott jag kunde att det inte kan vara frågan om en fast speed utan den bör anpassas till det man printar.
Det är inte meningsfullt att ange en speed utan att också berätta munstycksstorlek & lagerhöjd och kvalitetskrav.

I Cura kan man sätta olika speed för bl.a: First layer, Infill, Top/bottom, Outer shell, Inner shell och det är lämpligt.

Och med Marlin vrider man lätt upp/ner speeden i farten med ratten och kan se ev. påverkan direkt. Så jag kör normalt 12-150mm/s

Men det kanske är maxspeed du undrar över. 180 är nog max för min skrivare.

Om du lämnar din mail adr. kan jag sända en kort film där jag först kör bottom längs en 250*12mm lång bar med printspeed satt till 150 i Cura
som jag får till 113mm/s i medelfart inkluderat vändningarna mätt med tidtagarur.

Mellandelen visar printning av Outer shell som jag satt till halva farten.
Den är slicad & printad vänd 45 grader. Det gör att tracks läggs längs med och 90 grader tvärs, så båda motorerna bidrar lika mycket till vektorfarten.
Vid printing tvärs så räcker inte 12mm till för att hinna accelerera så värst mycket innan det är dags att sakta in.
Munstycke var 0.8 & 0.33 layer.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Nisse »

Jo, jag är medveten om att det är en maxhastighet man ställer i slicern och att det sedan är andra parametrar som begränsar.
Men svaret ovan ger en bra fingervisning av vad din maskin klarar för hastighet.
Var mest nyfiken då du i början av projektet pratade en del om att optimera för snabba utskrifter. Blev nyfiken och tänkte att det kunde bli intressant att se om det blev riktigt snabbt. Detta eftersom jag själv med jämna mellanrum tröttnar totalt på att en del utskrifter tar 12 timmar eller mer och därför överväger ett hemmabygge.
Nu visar det sig att ett bygge optimerat för snabba utskrifter inte är markant snabbare än min kit-byggda Mendel90 så då kan jag bespara mig besväret att bygga en egen.

När det gäller filmen kan du kanske lägga upp den på Youtube och länka in den här?

Mvh
Nisse
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Nej nu verkar det som du har missförstått något väsentligt.
Min skrivare är långt ifrån optimerad för snabb utskrift - utan bara ett par delar som jag är nöjd med: trådmatning och extruder.

Så länge den tunga byggplattan måste förflyttas annat än i Z-led för att printa, så är det nu den största begränsningen och det blir värre med ökad storlek.
Jag satsar därför på ett lite större CoreXY-bygge för att komma vidare.
Även elektroniken kan snabbas upp.

Är rädd för att en film upplagd på YouTube kan leda till en för stor mängd frågor.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Har tills nu bara kört med PLA, och då har en beläggning av superglue fungerat bra, för att få fäste på printytan.

Köpte nu rea-ABS och PETG från Polen och fick stora problem med riktigt dåligt fäste för båda.

Var på väg att prova med Tesa Easy Stick tills jag såg priset och fick en ide'
att prova med en overheadfilm för laser fasttejpad på aluminiumplåten.
3Mfilm.JPG
Det fungerade utmärkt och det blir en riktigt fin yta, men kan nog bli slätare om man kan hitta något high temp lim,
att limma fast filmen med i stället för tejp. Bara provat film för PETG än så länge.
yta.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av tecno »

Tesa Easy Stick
Jag kör med Biltemas limstift och det har fungerat.
Skriv svar