Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Allt som rör 3D-skrivare.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Hej!
Jag skapar denna tråd för diskussion och utbyte av idéer gällande Mendel90.

Har just själv byggt en mendel90 från nophead, och idag skrev jag ut en liten grön android-maskot.
Jag kör ubuntu 12.04 och gillar att programmera i Haskell och / eller erlang, samt matematisk logik/typteori. Bor i Göteborg.
För över 25 år sen byggde jag en egen dator baserad på Z80, och då var det mest elektronik som gällde. Sen har det varit mer mjukvara.
Men nu i och med 3D-skrivaren, blir det mer både hårt och mjukt :-) Otroligt kul!

Mvh,
David
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

En fråga/synpunkt om kalibrering:
Det känns osmidigt att man ska behöva kompilera om firmware varje gång man ändrar någon koefficient.
Om man till exempel köper nytt filament, eller sätter tejp på bottenplattan, etc. Det borde ju finnas något icke-flyktigt minne i Melzin dit man kan skriva såna värden.
Nån som vet nåt?
Ett sätt att kringgå det kunde ju vara att alltid modifiera den kod som slicern genererar, enligt sina egna, "lokala" kalibreringskonstanter.
Borde ju vara enkelt.

Hur brukar ni göra?
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Zkronk »

I t.ex. Slic3r så kan man ju ställa in tjockleken på filamentet, temperaturer osv. så hamnar det i g-koden.. (Vilket betyder att man inte behöver kompilera om firmwaren för att ändra temperaturer och dylikt.)

Jag antar att det flesta slicer-programvaror har några liknande inställningsmöjligheter :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Klas-Kenny »

Jodå, de vanliga värdena går att spara ner utan att ändra firmware. Dels i flyktigt minne, dels i EEPROM.

Kolla på den här sidan:
http://reprap.org/wiki/G-code

Och sök på EEPROM så hittar man mycket intressant. Har för mig att det var något skrivarinterface-program som hade funktioner för att spara ner sånt inbyggt så man slipper köra det genom kommandoraden. Kan ha varit Repetier Host.
Har inte testat det till Mendel90 dock, men ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Men, personligen föredrar jag att ändra parametrarna i firmware. Då har jag dem alltid rätt sparade liksom. Så om jag behöver ändra något i firmware som inte går utan att kompilera om, så slipper man riskera förlora sina parametrar och behöva trimma in allt igen. Tycker inte det är värst jobbigt att öppna Arduino-miljön, öppna Marlin, ändra config och trycka upload. Går på rutin när man lärt sig det.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av ElectricMan »

Jag brukar ändra i eeprom först för att se om det hjälpte. If so är det ju bara att ändra i firmwaren sen.
Onödigt jobb att flasha om hela Arduinon varje gång man ändrar något. :)

Jag kör repetier och repetier host, funkar utmärkt!
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Intressant!
Undrar också hur en 8-bitars processor kan läsa ett sd-kort med kapacitet på flera gigabyte.
Vilken addressrymd har atmelprocessorn?
Jag antar att det är nån io enhet som läser in sida efter sida från sd-kortet till minnet?
Bara nyfiken hur det funkar.
Det kanske finns gränser hur stora gcode-filer man kan ge skrivaren.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

En fråga om "heat shield":

På reprapwikin har man aluminiumtejp på den, men i nopheads manual står inget om det. Varför?
Är nopheads fyra lager wellpapp istället för färre lager plus aliminium?

Och så undrar jag om det inte är brandfarligt?
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Jag undrar varför mendel90 inte har några inbyggda säkringar. Det är ju höga strömmar.
Känns farligt. Vad säger ni andra?

/David
Användarvisningsbild
kiwi
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 maj 2010, 01:01:24
Ort: Stockholm

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av kiwi »

Finns väl säkringar i nätagget?
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Jag fick en bra redogörelse av nophead:
http://forums.reprap.org/read.php?292,2 ... msg-271766
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Klas-Kenny »

dawa skrev:En fråga om "heat shield":

På reprapwikin har man aluminiumtejp på den, men i nopheads manual står inget om det. Varför?
Är nopheads fyra lager wellpapp istället för färre lager plus aliminium?

Och så undrar jag om det inte är brandfarligt?
Från senaste blogposten av NopHead:
Y carriage heat shield
Instead of using aluminium foil to reflect heat I found that simply filling the gap under the bed with multiple layers of corrugated cardboard allows the bed to reach higher temperatures.
Det är alltså hans senaste uppdateringar att det fungerar bättre med några lager wellpapp utan aluminiumtejp. Hittar du en gammal manual så står det om bara ett lager plus alu-tejp. :) Då det är bara wikin som inte är uppdaterad.

Själv så kör jag med fyra lager wellpapp plus aluminiumtejp. Inte en aning om hur hög temp jag kan komma upp i, men 110°C som är det högsta jag testat fungerar utmärkt.
Brandfarligt, inte nämnvärt vid dessa temperaturer.
LasseLucidor
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
Ort: Växjö

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av LasseLucidor »

Bygger vidare på min här så fort jag får en stund över. Har precis kommit till kartongskärarbiten som krävde en utskriven mall så nu pausar jag till imorgon.
/Lasse
LasseLucidor
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
Ort: Växjö

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av LasseLucidor »

Imorgon blir det kanske en premiärtur med min mendel om allt går som det ska. Har precis skruvat fast kortet så imorgon ska alla sladdar kopplas in och sen är det lite justering och kalibrering kvar. /Lasse
LasseLucidor
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
Ort: Växjö

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av LasseLucidor »

Nu är jag igång!
Jag hade stora problem att få PLA att fastna på glaset men till slut testade jag trälim+vatten-knepet och nu fungerar det mycket bra.

Bild

Finns säkert mer finjusteringar att göra men nu är jag iaf igång.
Hoppas nu jag får lite mer plast på posten snart också.

Någon som testat köpa plast hos Kjell & Co? 300kr/kg är väl ett hyfsat pris när man kan köpa över disk?

/Lasse
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Vad kul! Ser snyggt ut!
Trälim+vatten? Hur funkar det, det har jag missat!

Jag hade problem med vänster gängade stång för Z-axeln. Den hamnar lätt i resonans, och den var ganska skev.
Jag lyfte vänstra X-hållaren från mässingsmuttern och satte in ny tejp(eltejp). Lade på några droppar cykelolja. Monterade om skarven till vänster Z-motor, och nu är det stabilare. Resonansen kommer ändå ibland, men svagare. Skall pröva helsyntetisk motorolja, som vissa säger sig haft framgång med. Fick kalibrera och justera höjd igen, med vanligt skjutmått.

Och så hade jag problem med att PLA släppte från plattan. Rengjorde med dasspapper och aceton, men det blev inte så bra. Nophead rekommenderade aceton, men dasspapper sa han inget om. Jag tycker inte trasan borde spela så stor roll. Hmm.
Nu har jag lyckats bättre med vanlig fönsterputs och en disktrasa.

Det funkar hyfsat och utskrifterna blir snygga! Har inga bilder än.
Igår skrev jag ut en tappad plastdetalj till min kompis bil, som jag CAD'ade i openSCAD. Belv riktigt bra!

/David
Skriv svar