Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Allt som rör 3D-skrivare.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Eli »

Ja, men i Mendelfallet är det Y-rörelsen som ska accelerera mest massa och begränsar farten för alla rörelser utom rena X-rörelser.
En 45 graders diagonal rörelse kräver t.ex. att X och Y går lika fort.
Det är alltså lämpligast att totala massan för X är någorlunda likvärdig med den för Y.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Som jag förstår finns det gränser i Marlin för hur hög acceleration som skall tillåtas. Man borde kunna ha liknande gränser för att undvika vissa resonansfrekvenser. Eller kanske det är slicern som skall sköta det.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Hej!
Någon som har bra tips om vad man skall tänka på när man byter färg/filament?
Hittills har jag bara använt den gröna plasten som följde med.
Jag har just fått hem två en-kilosrullar svart resp. vit PLA 3mm från Gigamax (http://www.gigamax3d.com/) i Ungern. (630 kr inkl frakt och skatt!!)
Som jag förstår är olika färger och fabrikat lite olika i sina egenskaper.
Vilka värden i slicern behöver man ändra?
Tips på bra howtos på nätet?
Bra trådar i detta forum?

Mvh,
David
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Hej,
Hur är det med Cura-inställningar för mendel90?
Klas-Kenny postade ju inställningar förut. Är de fortfarande aktuella, eller har ni hittat ytterligare förbättringar?
Jag laddade ner Cura_14.09 och såg här:
http://forums.reprap.org/read.php?292,212575
att man har problem med att få Cura att förstå relativt läge.


Mvh,
David
Senast redigerad av dawa 7 december 2014, 10:25:42, redigerad totalt 1 gång.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Eli »

Det är Cura_14.09 som gäller nu.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Hmm, det var visst 14.09, skrev fel.
Jag har just lagt in ändringarna från repraptråden jag refererade till ovan.
Verkar fungera!
Det blir lite trådar när munstycket hoppar till en annan del av utskriften. Kanske man skall öka retract?
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Tänkte delta i detta, och skicka in en hand!
http://enablingthefuture.org/2014/11/30 ... ll-makers/

Nån mer som är med?

/David
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av StefanR »

Återupplivar denna tråd!

Gjorde en liten uppdatering idag, har länge stört mig på att trådmatningen fungerar lite sådär med min "provisoriska" hållare för spolen som använder original hållare för ptfe-slangen. Efter 2st trådbrott och lite trög matning ritade jag en egen som matar från baksidan nerifrån istället. Tanken var att sätta en hållare för spolen på ena bakre skivan men den kommer nog flexa för mycket så jag ställer en hållare för spolen på bordet bakom skrivaren istället. Var god ignorera den temporära hållaren för spolen som mest var till för att se om det fungerar tillfredsställande. Den nya hållaren för ptfe-slangen fästs i hålet för originalhållaren.

Vad har ni gjort för uppdateringar på era maskiner sen senast?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Hej, vad kul att någon skriver här igen!
Min skrivare har legat nere sen sommaren, för jag har nån slags Z-wobble jag inte orkat felsöka, samt fick fukt i filamentet. Ska montera om x brackets på mässingsmuttrarna. Hoppas få tummen ur snart!
David
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Nisse »

Jag har gjort precis samma lösning StefanR :-)
Min temporära hållare består av två whiskyflaskor med en av frugans strumpstickor mellan :-)

Just nu håller jag på och sätter plexiglas runt byggytan på min Mendel90. Tanken är att rullen med plast ska få en hållare strax ovanför skrivaren så att tråden kan gå rakt ned till skrivhuvudet. Ska ordna lite bilder vid tillfälle.

Mvh
Nisse
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av StefanR »

Tänker du ha kvar slangen? Risk att det blir ryckigt med trådmatningen annars. Jag var också inne på att mata tråden rakt ner men avstod p.g.a. detta.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Nisse »

Finns ingen anledning att ha slang då. Det blir ju liksom rakt ned från rullen till extrudern.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av StefanR »

Slangen leder till att tråden dras jämt oavsett vart på axeln extrudern befinner sig. Om maskinen jobbas mest i mitten och sen snabbt går ut till x max eller x min så blir det ett ryck i tråden, (obs det här är vad jag läst och inte vad jag själv upplevt) dett akan leda till att x-motorn tappar steg (tungt att snurra igång 1kg tråd på rullen) eller att extrudern får för lite tråd en sekund vilket borde visa sig i utskriften. ju längre från extrudern man har spolen ju mindre bör dock problemet vara. Detta var iaf anledningen till att jag gjorde som jag gjorde.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Nisse »

Var har du läst det och handlar det om Mendel90 med rullen rakt ovanför extrudern?
Du har inte upplevt det själv säger du, har du provkört utan slang med rullen rakt ovanför extrudern på din mandel?

Vet inte riktigt hur man ska då plats med slang om man monterar som jag tänkt. Det är ju 20 cm i Z-led som ska tas upp någonstans.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av StefanR »

Att "jag har läst det någonstans" är såklart inte den bästa källhänvisningen, det var i någon tråd på reprap forumet som jag inte hittar igen nu, Det var inte specifikt mendel90 det handlade om utan mer allmänt.

Att det blir ryck när extrudern rör sig utan slang känns ganska självklart, dock är det inte lika självklart hur stort problemet är, det var en som jag läste om som hade haft problemen jag beskrev med tappade steg när det blev ryck i tråden men det är inget som säger att du kommer få det :). Ville bara dela med mig lite av den information jag hittat.
Skriv svar