Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Allt som rör 3D-skrivare.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Jag har monterat en dial gauge/indikatorklocka på X-vagnen, och upptäckt att bädden var väldigt ojämn i X-led.
Upptäckte också att man inte skall köpa en indikatorklocka med för kort pinne! Lyckades ändå genom att addera 50 till Z_HOME_POS och vara försiktig på slutet. De små plastvisarna på z-skruvarna gick upp lite i hålen i hållarna för X-stavarna, så det var små marginaler...

Som Klas-Kenny tidigare påpekat så ser jag nu hur mycket glasplattan buktar.
Den är 0.15 - 0.2 mm högre i mitten i X-led än på sidorna. I Y-led är den nästan perfekt i vänsterkanten, men i mitten går den neråt 0.05 mm när Y närmar sig -90. Konstigt nog minskar felet när man höjer temperaturen i plattan.
Svårt att justera! Ju mer man ändrar ju värre blir det! (nåja, det är bättre än innan jag började)...

Nån som har en bra strategi?
Finns det jämnare glasplattor att få tag på?

/David
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Klas-Kenny »

Frågan är ju om det är glasskivan i sig som buktar, eller om det är att det är mönsterkortet under som buktar och sen lyckas att böja glasskivan också?

Jag tror egentligen det sistnämnda,att man sätter mönsterkortet i spänn när man skruvar åt det och då får det att bukta och dra med sig glasskivan. Varför jag funderat på att bygga bädden lite stabilare med en alu-skiva under mönsterkortet så att det lättare hålls plant.

Men det är bara teorier och idéer, har inte blivit färdig till att köpa en alu-skiva och monterat ännu, blir kanske av någon gång om ingen hinner före mig. :)
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Låter som en bra idé! Men den tar ju upp värme, så uppvärmingen borde ta längre tid.
Jag tänkte att om man har en plan stark tjockare glasskiva, så tvingar den kretskortet att bli plant om man klämmer åt ordentligt?
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

PS jag testade att vända upp- och ner på glasplattan, och felet minskade. Ojämnheterna finns kvar, men har flyttats. Så Plattan följer inte bara kretskortet, utan den har "egna" ojämnheter. Så har man tur kan man passa in skivan så att ojämnheterna tar ut varandra för att minimera felen...
RoboCop
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 december 2013, 19:00:39
Ort: Lund

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av RoboCop »

Z-home brytaren hade en dålig dag.

Det blir väl att spjäla brottet och försöka skriva ut en reservdel... :(

/Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
[mange]
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 maj 2011, 23:29:38

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av [mange] »

Tråkigt med brottet :(
Jag uppgraderade till liknande dessa förra året :)
http://www.ebay.com/itm/2pcs-Coupler-6- ... 27e92c05e0

Funkar riktigt bra än så länge.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Meduza »

Jag tror dock egentligen att denna typ: http://www.ebay.com/itm/301354613050 eller till och med en stel koppling: http://www.ebay.com/itm//331200440243 är en bättre idé än den där modellen, eftersom att den där kan agerera fjäder i z-led vilket kan vara värt att tänka på om man vill ha en stabilt upphängd axel...
RoboCop
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 december 2013, 19:00:39
Ort: Lund

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av RoboCop »

Tack för tipsen Mesuza och [mange].

Vill man, eller vill man inte ha viss flexibilitet i z-led?

/Per
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Eli »

Varför skulle man vilja ha varierande tjocklekar på lager i Z-led?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Meduza »

Z-led vill du inte ha flexibilitet i, det förstör bara, däremot får ju kopplingen gärna kunna röra sig lite i X-Y led för att kompensera för inte helt raka stänger osv.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Hej,
Jag har printat en del stående ihåliga cylindrar (rör alltså), med ca 1-3 mm tjocka väggar.
Jag använder skeinforge som slicer. (för att ja inte orkat lära mig nåt annat och för att nophead skriver att det är den enda som gör rätt med måtten på t.ex. på hål)
Ibland börjar hela x-vagnen "vobbla", det uppstår resonans. Man ser hur anordningen som leder in luft mot munstycket vibrerar.
Dettta verkar vara när g-koden lägger ut täta sicksackmönster, antagligen som utfyllnad i rörets väggar. Det är bara då och då den får för sig att vobbla, och det måste ju bero på att lagren ser ut på ett visst sätt just där, tänker jag.

Man ser på resultatet efteråt att det är lite tydligare ringar just på de ställena.
Man borde kunna ställa in i Melzins kod att den skall undvika vissa frekvenser, eftersom man vet (efter erfarenhet) att de skapar resonans?

Nån som känner igen detta?
Kan tänka att olika slicers har olika benägenhet att lä'gga ut sån kod som kan ge upphov till det?

Mvh,
David

Här är exempel på en flöjt. Lyckades på första försöket utan att lossna! Men de här "ringarna" kanske inte syns så bra här... enda bilderna jag har nu.
20141025_115025.jpg
20141025_120114.jpg
20141025_121710.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av stenD »

Om du ökar antalet perimeters så du inte får något hålrum som ska fyllas så borde du väl slippa skaket.
Alternativet att byta fillmetod från honeycomb till rectilinear så borde det hjälpa något
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Eli »

Om man snabbt förflyttar en massa (printhead och ev. extruder) fram och tillbaka i en konstruktion, så måste den vara riktigt stabil för att inte skaka.

Alternativt kan man förflytta en lika stor massa i motfas med samma acceleration, så upphäver den skakningen.
Jag är väldigt förvånad att jag inte hittat någon som provat detta på 3D-skrivare, där det ofta redan finns en rem där halva längden går i motfas för X-drive.
dawa
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 november 2013, 23:29:37

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av dawa »

Tack för tips StenD jag skall prova!
Eli , intressant tanke! Jag håller med!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)

Inlägg av Meduza »

Eli skrev:Alternativt kan man förflytta en lika stor massa i motfas med samma acceleration, så upphäver den skakningen.
Jag är väldigt förvånad att jag inte hittat någon som provat detta på 3D-skrivare, där det ofta redan finns en rem där halva längden går i motfas för X-drive.
Det ökar dock vikten som ska accelereras till det dubbla vilket är klart negativt om man vill ha höga accerelationsvärden.
Skriv svar